4.9.2023

Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto

#3 saa kyseenalaisen kunnian olla suurikokoisin Smart koskaan. 4,4-metrinen sähköcrossover on huokuu kuitenkin premiumia ja on sähäkkä kulkemaan, etenkin jos asialla on Brabus. Smart juhlistaa samalla #3:n myötä 25-vuotista taivaltaan.

Smartin täysin uuteen aikakauteen kuuluvista sähköcrossovereista saa nyt ensi-iltansa toinen, vaikka itse asiassa melko tukevat ennakkotiedot mallista putosivat jo Shanghain autonäyttelyn yhteydessä kuukausia sitten. Maailmanhistorian toinen automalli, jonka nimessä käytetään hashtagiä - #1:n jälkeen tietenkin - tulee myyntiin ensimmäisenä Saksassa vielä tänä vuonna, muualla Euroopassa puolestaan vuodenvaihteen jälkeen. Smarteista suurimman hinnat alkavat Saksassa Pro+ -mallin 43 490 eurosta.

Pro+

Täydet tekniset tiedot vahvistavat muun muassa #3:n mitat sekä kaksi voimalinjavaihtoehtoa, joista tehokkaimmasta vastaa ei enempää eikä vähempää kuin Brabus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aloitetaan mittasuhteista

Suoraan pöytään läväytettynä Smart #3 on 4,4 metriä pitkä, 1,6 metriä korkea, 1,8 metriä leveä ja akseliväliltään 2,79-metrinen. Omamassaltaan auto asettuu versiosta riippuen 1 700 ja 1 900 kilogramman välille. Esimerkiksi pituuseroa on toistakymmentä senttiä myös #1:een.

Premium

Samalla #3 olisi mitoiltaan nykypolven Fortwo’ta 1,7 metriä pidempi ja painoa olisi noin 1 100 kiloa tuotannosta poistunutta polttomoottorimallia enemmän. Ainakin mittojen puolesta auton tärkeimpiä premiumkilpailijoita vastaavassa luokassa voisivat olla Audi Q4 E-Tron ja ehkä lähimpänä tuoreista tuorein Mini Countryman, jonka ensi-ilta nähtiin vain pari päivää ennen #3:a.

Auto vastaa kooltaan ja sitä kautta myös tiloiltaan pitkälti Mercedes-EQ EQA:ta, "sisarmerkin" sähköautomalliston kompakteinta. Tavaratilaa Smart on onnistunut jotain kautta kaivamaan omastaan 30 litraa EQA:ta enemmän, mikä tarkoittaa,että #3:ssa puhutaan 370 litran kontista. Lisäksi keulalta löytyy 15 litran edestä "frunkia".

Luokkansa ykköstykkejä

Smart #3:n sähkötekniikka tulee Smartin nykyisen 50:50 -omistajuuskuvion kiinalaiselta osapuolelta Geelyltä eli auto ei ole tältä osin varsinaisesti sukua EQ-Mersuille.

Brabus

Takavetoista voimalinjaa, joka on saatavilla varustetasoihin Pro+ sekä Premium, yksi sähkömoottori tuottaa jo mukavat 200 kilowattia tehoa ja 343 newtonmetriä vääntömomenttia. Malli kiihtyy nollasta sataan 5,8 sekunnissa ja kulkee 180 km/h. Smartia ei ole aiemmin juurikaan mielletty veturiksi, mutta miltä kuulostaa 750 kiloa jarruttomana ja 1 600 kiloa jarrullisena?

Brabus on asia erikseen, sillä Mercedeksen perinteisen hovivirittäjän kanssa yhteistyössä on saatu aikaan melkoisen tehokas nelivetomalli. 315 kilowatin kokonaisteho muodostuu samasta 200 kilowatin takamoottorista ja 115 kilowatin etumoottorista, kokonaisvääntömomentin ollessa 543 newtonmetriä. Brabuksella nollasta sataan päästään 3,7 sekunnissa, muiden mainittujen suorituskykylukemien ollessa takavetomallien kanssa vastaavia.

Molemmissa malleissa tukeudutaan 66 kilowattitunnin akustoon, joka riittää Pro+:ssa 435 WLTP-kilometriin, Brabuksessa 415 kilometriin ja muissa versioissa 455 kilometriin. 150 kilowatin pikalaturilla 10:stä 80:aan prosenttiin päästään puolessa tunnissa.

Vaikutelmat kohdillaan

Kiinassa Geelyn ja Mercedeksen yhteisyrityksen kautta muiden Smartien tavoin valmistettava #3 ottaa premiumsegmentin tosissaan, ja vaikka alkuperäinenkin Smart oli tasokas (ja hintava) kokoisekseen, puhutaan nyt aivan eri tasosta.

Smart #3 on pikkusiskonsa #1:n tavoin Mercedes-Benzin muotoilutiimin kädenjälki, ja tästä muistutetaankin ikkunanpielen tekstillä "Designed by Mercedes-Benz". Auton ulkonäössä on sukunäköä EQ-Mersuihin, ja varsinkin Brabuksessa painotukset tukevat vahvasti urheilullista mielikuvaa. Esimerkiksi vanteet ovat siinä 20-tuumaiset, muissakin 19-tuumaiset.

Ilmanvastuskertoimeksi Mersun muotoilijat ovat saaneet hiottua lukeman 0,27, mikä on luokassa erinomainen tulos, ja ymmärrettävästi ison harppauksen parempi kuin lyhyessä ja kulmikkaassa Fortwo'ssa.

Smart #3:n hyvin urheilullispainotteinen ohjaamo kätkee dynaamisen näköisen keskikonsolin, kojelaudan, puhallinsuuttimet sekä istuimet, kaikki tuttuja #1 -mallista. Keskinäytön virassa on 12,8-tuumainen keskinäyttö, ja äänentoistosta vastaa Beatsaudion 13 kaiuttimen järjestelmä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25th Anniversary Edition

Alkuperäinen Smart-brändi syntyi aikoinaan vuonna 1998 Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellotehtaan Swatchin yhteisyrityksenä. Sanoja ”Swatch”, ”Mercedes” ja ”Art” yhdistellyt brändi teki pikkuruisista, mutta senttimetrejään tarkasti käyttäneistä premiumkaupunkiautoista modernin ajan kulttiautoja. Smartin selkärangan on muodostanut Fortwo -mallisto, joka on ehtinyt kolmannessa sukupolvessaan pitkälle.

Nyt Smart juhlistaa siis 25-vuotista taivaltaan #3:n muodossa. Oikein keljusti verrattuna asetelma on sama, kuin jos Porsche olisi tehnyt 911:n 60-vuotisjuhlamallin Cayennesta.

25th Anniversary Edition

Joka tapauksessa Smart #3 25th Anniversary Edition on rajoitetun erän avausmalli, joka lainaa elementtejä Brabus-mallista. Teemaväri on urheilullisen punainen, ja varusteluettelo kattaa lähes kaiken saatavilla olevan.

Lähde ja kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat