28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Teksti Manu Tuppurainen Kuva Karoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Karoo Camper -retkeilyvaunussa on retkeilyauton tilat ilman auton kallista tekniikkaa. Vaunu on herättänyt paljon kiinnostusta muun muassa sen muunneltavuuden vuoksi Suomen lisäksi myös Saksassa ja Norjassa. Vielä ei pidä innostua liikaa, sillä suomalaista alkuperää olevaa Karoo Camper -retkeilyvaunua ei saa vielä liikenteeseen tulevalle caravan-kaudelle. Karoo Camper on vasta prototyyppiasteella, mutta sen ennakkomyynti on käynnissä. Ensimmäinen tieliikenteeseen soveltuva esituotannon vaunu valmistuu tämän vuoden aikana. Vaunun ensimmäinen piensarja valmistuu vuonna 2025 ja vaunun ennakkotilanneet asiakkaat saavat vaununsa vuonna 2026. Yhtiöllä on valmiina yksi prototyyppi, jossa he pystyvät testaamaan niin tila- kuin teknisiäkin ratkaisuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenossa tuotantoonVaikka Karoo Camperia ei vielä ole valmiina tuotteena, sen verran se on kuitenkin saanut kiinnostusta niin sijoittajien kuin ostajienkin keskuudessa, että yrityksen toimitusjohtaja Pyry Huhtala lupaa sen menevän tuotantoon.– Nämä ajat ovat sellaiset, että sijoittajien raha on tiukassa kaikilla toimialoilla ja sekin toisaalta osoittaa, että meidän tuote on kiinnostava, koska onnistuimme ensimmäisessä rahoituskierroksessa täysin tavoitteiden mukaisesti, Huhtala sanoo.Karoo järjesti ensimmäisen rahoituskierroksen viime syksynä, jonka jälkeen sen markkinointi on alkanut.Sijoittajien lisäksi yksityiset kuluttajat ovat olleet kiinnostuneita Karoosta. Yhtiö aloitti ennakkotilauksien vastaanottamisen helmikuun lopussa ja kauppaa on syntynyt heti ensimmäisestä päivästä lähtien.Suoraan isoille markkinoilleKaroo tähtää suoraan kansainväliselle markkinalle.– Saksa on ylivoimaisesti Euroopan suurin matkailuvaunujen markkina-alue, siellä on noin kolmannes koko Euroopan markkinasta. Norjan markkina on myös mielenkiintoinen, siellä on jo noin neljännes sähköautoja autokannasta. Lisäksi norjalaiset ovat ulkoilmakansaa ja siellä on myös pienemmät tiet, joissa isoimmilla yhdistelmillä liikkuminen voi olla haasteellisempaa. Suomen lisäksi tähtäsimme näihin maihin ennakkomarkkinoinnissa ja kaikista näistä maista on tullut kauppaa, Huhtala iloitsee.Huhtalan mukaan yhtiö sai ennakkomarkkinoinnin pohjalta myös erittäin hyvän kokonaiskuvan siitä, että heidän tuotteelle on oikeasti kysyntää markkinalla.Pienempi ilmanvastusKaroossa yksi merkittävä tekijä onkin se, että vaunu on suunniteltu esimerkiksi suoraan sähköauton perään, sen muotoilu pitäisi vähentää ilmanvastusta noin 51 prosenttia perinteisiin matkailuvaunuihin verrattuna ja näin ollen säästää vetoauton kulutusta, kulki se sitten millä polttoaineella tahansa. Sähköauton kohdalla vedettävän vaunun aerodynamiikalla on suurempi merkitys, koska sähköauton hyötysuhde on paljon suurempi kuin polttomoottoriauton ja pienikin muutos ajokelissä, tai vaikka perävaunun kytkeminen sähköauton perään saa auton energiankulutuksen sekä toimintasäteen muuttumaan oleellisesti.Karoo Camper on aerodynaamiselta koriltaan noin 4,2 metriä pitkä ja 2,2 metriä korkea retkeilyvaunu, jonka sisätiloihin mahtuu yhdellä sanalla sanottuna ”paljon” kaikenlaista.– Karoo eroaa muista vastaavista siten, että me näemme sen olevan uuden sukupolven retkeilyvaunu, joka eroaa usealla eri tavalla muista vastaavista. Karoossa yhdistyvät käytännöllisyys, mukavuus ja tyyli ainutlaatuisella tavalla, Huhtala kertoo yhtiönsä tuotteesta.Karoon sisätiloissa on makuuhuoneeksi muuntuvan oleskelutilan, jossa on makuupaikat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Lasten vuode laskeutuu sen katosta. Lisäksi Karoossa on myös WC sekä keittiö. Keittiö on vedettävissä vaunun ulkopuolelle sen kyljestä, jolloin kokkailun voi hoitaa vaikka markiisin alla ulkona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMobiilisovelluksella voi hallita vaikka lukitustaKaroo Adventure Camperissa saa myös kokonaisen sivuseinän saa auki, joka luo yhteyden ulkomaailmaan sekä ympäröivään luontoon. Isoista ikkunoista voi ihailla ympäröivää maailmaa vaikka talvellakin revontulien loimottaessa, sillä eristetty tila ja lämmitysjärjestelmä kanssa mahdollistaa myös talvimatkailun.– Karoo Adventure -retkeilyvaunun hallinta onnistuu mobiilisovelluksella, joka mahdollistaa vaunun etäohjauksen, valaistuksen, lukituksen ja tilatietojen seuraamisen. Karoo-retkeilyvaunussa on perinteisistä vaunuista poiketen myös sähkölukitukset, Huhtala sanoo.Sen lisäksi Karoo Camperiin saa erilaisia lisävarusteita, jotta erilaiset harrastusvälineet saa mukaan reissuille mukaan. Lisävarusteisten moduleiden avulla Karoon ympärillä olevaa katettua leiripaikkaa voi laajentaa pinta-alaltaan jopa 21 neliömetriin saakka.Karossa on myös peräti 6 kilowattitunnin akku, akku on noin viisi kertaa isompi kuin retkeilyvaunuissa yleensä. Ison akun ja aurinkopaneeleiden ansiosta Karoo on todella omavarainen sähkön suhteen pidempiäkin aikoja. Iso akku mahdollistaa esimerkiksi sähköpyörien lataamiset vaikka siirtyminen aikana.– Markkinatrendi on tällä hetkellä sellainen, että erilaisia sähkölaitteita kulkee reissuissa mukana, Huhtala perustelee ison akun kokoa.Karoon oleskelutila onkin sellainen, että siinä voi matkustamisen aikana kuljettaa vaikka pari maastopyörääkin.Tähtää sarjatuotantoonSen lisäksi, että Karoo on täysin suomalaisomisteinen yhtiö, sen pääsuunnittelija on myös suomalainen. Huhtalan mukana suunnitteluun on osallistunut myös iso kansainvälinen tiimi, joilla on kokemusta suunnittelusta esimerkiksi maailman merkittävillä autovalmistajilla.Yhtiössä uskotaan vahvasti Karoon menestykseen markkinalla ja Huhtala näkee, että viiden vuoden päästä Karoo Camperin valmistusmäärät ovat jo tuhansia vaunuja.Karoon valmistus pidetään ainakin aluksi Suomessa. Valmistus muualla voi tulla myöhemmin kysymykseen – Huhtalan mukaan tässä ratkaisevat myös logistiset kysymykset.– Sarjavalmistuksen osalta ei ole tehty lopullista päätöstä, markkinatodiste vaikuttaa siihen, missä päin on kysyntää, niin siellä lähellä sitä kannattaa myös valmistaa. Suomi on hankala paikka logistisesti ja logistiikka vaikuttaa merkittävästi myös yrityksen kannattavuuteen, Huhtala sanoo.Karoo Camperin alkaen hinta ilman lisävarusteita on 29 900 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.2.2025 Yleinen Telttakattoinen Volkswagen California tulee Suomeen nelivetoisena lataushybridinä 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle