6.10.2022 Liikenne Suomi ei yllä tiekuolemien ehkäisyssä Ruotsin ja Norjan tasolle Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolee Suomessa vuosittain yli 200 ihmistä, eikä kuolemien merkittävästä vähenemisestä näy merkkejä. Poliisin tietoanalyytikko, dosentti Mika Sutela on Moottorin pyynnöstä tarkastellut liikennemääriä sekä tieliikennekuolemien määrien kehitystä eri pohjoismaissa – ja verrannut naapurusmaiden tilannetta Suomen tilanteeseen.Vertailtavuus on luontevaa, onhan Norjan ja Ruotsin liikenneympäristö monilta osin varsin samankaltainen kuin Suomessa. Eri maista kerätyt liikenneturvallisuuden tilaa kuvaavat tiedot ovat sikälikin vertailukelpoisia ja kuvaavia, että luvut suhteutetaan kunkin maan asukaslukuun.Tanskan luvut Sutela jätti tarkastelun ulkopuolelle, sillä maan tilanteesta ei saatu tähän yhteyteen riittävän vertailukelpoisia tietoja.Jos Mika Sutelan keräämät tiedot kiteytetään yhteen virkkeeseen, se voisi kuulua: tulos ei liikenneturvallisuuden kehityksen näkökulmasta mairittele Suomea kuten Moottori uutisoi aiemmin otsikolla Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsi vs. SuomiSutela on tarkastellut tietoja vuosilta 2019, 2020 ja 2021. Muutosprosentit on laskettu vuosien 2020 ja 2021 välillä.Suomessa sattui noina kolmena vuotena 3,8, 4,1 ja 4,1 tieliikennekuolemaa 100 000 asukasta kohden. Kuolleita tilastoitui tarkasteluvuosina 211, 223 ja 225, kasvuprosentti kuolemissa vuosien 2020 ja 2021 välillä oli 1 %.Vastaavat luvut vuosilta 2019 ja 2020 Ruotsista ovat 2,1, 2,0 ja 2,0 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Kuolleita tilastoitui tarkasteluvuosina 221, 204 ja 210, kasvuprosentti kuolemissa vuosien 2020 ja 2021 välillä oli 3 %.Ruotsissa ajetaan määrällisesti enemmänVaikka tässä tarkastelussa Suomi näyttää pärjäävän Ruotsia paremmin, löytyy taustalta yksi selittävä tekijä, joka vie arviota toiseen suuntaan. Liikennemäärät kasvoivat vuosien 2020 ja 2021 aikana Ruotsissa selvästi Suomea enemmän ja Ruotsissa ylipäätään ajetaan enemmän.Kun Suomessa ajettiin henkilöautoilla noina kahtena tarkasteluvuotena 39 100 ja 38 800 miljoonaa kilometriä, olivat vastaavat ajomäärät Ruotsissa 62 200 ja 63 900 miljoonaa kilometriä.– Pohjoismaisessa vertailussa Suomessa tieliikennekuolemien taso on ollut verrattain korkea. Tuoreimpina tarkasteluvuosina kehitys Suomen ja Ruotsin välillä näyttää päällisin puolin myönteiseltä, mutta kuva muuttuu, kun tarkasteluun otetaan mukaan henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrä, Sutela taustoittaa.Norja luokan priimusNorjassa sattui kolmena tarkasteluvuotena 2,0, 1,7 ja 1,5 tieliikennekuolemaa 100 000 asukasta kohden. Kuolleita tilastoitui noina kolmena tarkasteluvuotena 108, 93 ja 80.Norjalle täytyy nostaa hattua, sillä kuolemien määrä on laskenut peräti 14 %!Saavutus on merkittävä, eikä sitä selitä autoilun määrän muutokset kuten ajokilometrien väheneminen, sillä Norjassa ajettiin henkilöautoilla tarkasteluvuosina 35 500, 33 900 ja 35 100 miljoonaa kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViesti päättäjille: lisää valvontaaMika Sutela on myös empiirisen rikosoikeustutkimuksen dosentti Itä-Suomen yliopistossa. Työkseen muun muassa liikennerikollisuustilastoja ja onnettomuustietoja analysoivalla Mika Sutelalla on viesti tieliikenteen valvonnasta – ja etenkin rahoituksesta päättäville tahoille.– Suomessa olisi yksinkertaistettuna onnistuttava puolittamaan liikennekuolemat ja saatava tuhat poliisia lisää, jotta oltaisiin samassa porukassa Ruotsin, Norjan ja Tanskan kanssa.Mika Sutelan lähteinä vertailussa ovat olleet Tilastokeskus, Trafikanalys, Brotssförebyggande rådet: BRA ja Statistisk sentralbyrå.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"107455";} Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa