14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa on kyetty vähentämään tieliikennekuolemien määrää mutta savottaa on yhä, haasteina muun muassa päihdekuskit ja ylinopeudet. Euroopan laajuinen vuosittainen liikenneturvallisuusraportti on suomalaisittain mairittelevaa luettavaa: olemme tieliikenteen turvallisuudessa edellä monia muita verrokkimaita Euroopassa.29 prosentilla, kun Euroopan EU-maiden vastaava luku keskimäärin on 16 prosenttia. Tällä perusteella Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto, European Transport Safety Council (ETSC) antoi Suomelle arvostetun vuotuisen palkinnon, jonka nimi on European Transport Safety Council’s Road Safety Prize for 2024.Kuten Moottori palkintouutisen yhteydessä taustoitti, EU:n linjaama liikenneturvallisuuspolitiikka vuosille 2021–2030 sisältää kovia tavoitteita. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta.Euroopan tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 20 418 ihmistä. Edellisvuotta parempaan ei Euroopan laajuisesti juuri kyetty, sillä tieliikennekuolemien määrä väheni vain prosentin verran edellisvuoteen 2022 verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMairittelevia mittareitaSuomi on monilla eri mittareilla eurooppalaisessa vertailussa tieliikenteen turvallisuudessa keskiarvon paremmalla puolen.Euroopassa esimerkiksi sattui keskimäärin 46 tieliikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden vuonna 2023. Turvallisuus Euroopan teillä on kohentunut selvästi, sillä vuonna 2001 keskimääräinen suhdeluku oli 83 kuolemaa.Tuoreimmassa vertailussa kirkkain tähti on Norja, jonka suhdeluku on 20 tieliikennekuolemaa/miljoona asukasta.Seuraavina tulevat Ruotsi (20), Britannia (25), Tanska (26), Sveitsi (27) ja Malta (30) – jonka jälkeen tulee Suomi suhdeluvulla 33 tieliikennekuolemaa/miljoona asukasta.Seuraavina ovat Saksa (34), Irlanti (35), Israel, Kypros ja Espanja (37), Hollanti (38) ja Slovenia (39).EU:n keskiarvon eli 46 tieliikennekuoleman suhdeluvun alle pääsevät myös Belgia, Viro ja Itävalta.Tilastossa perää pitävät Serbia (76), Romania (81) ja Bulgaria (82).Ei niin hyvää, ettei…Vaikka edellä eritelty luettelo mairitteleekin Suomea, on hyvä mieltää, että olemme muita Pohjoismaita perässä. Norja, Ruotsi ja Tanska ovat monessa suhteessa hyviä verrokkimaita, sillä liikenneolosuhteet ja liikenneympäristö ovat näissä maissa varsin samankaltaisia, joskin erojakin on: esimerkiksi talvi ei koettele tanskalaisia autoilijoita yhtä haastavasti kuin suomalaisia autoilijoita. Toisaalta Norjassa on paljon kapeita teitä ja jyrkkiä korkeuseroja, haasteita kummatkin liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ja Ruotsissa on Suomea enemmän turvallisuutta tuovia keskikaideteitä.Suomen hallituksen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tavoitteeseen pääsemistä tukee kaikkia liikennemuotoja koskeva liikenneturvallisuusstrategia (2022–2026), joka sisältää 103 liikenneturvallisuutta parantavaa toimenpidettä eri sektoreilla aina liikennevalvonnasta terveydenhuoltoon ja koulutukseen.Suomen tieliikenteen merkittävä riskitekijä ovat rattijuopumustapaukset sekä sekakäyttäjät eli autoilijat, joiden veressä on ajokykyyn vaikuttavia huumeita tai lääkeaineita sekä alkoholia.Liikenne- ja viestintä sekä sisäministeri Lulu Ranne (ps) tuo ETSC:n vuosiraportissa esiin, että myös ylinopeudet ovat yksi vakava liikenneturvallisuusuhka. Hänestä on tärkeätä, että liikenneympäristö ja nopeusrajoitukset ovat yhteensopivia. Sen lisäksi täytyy myös varmistaa, että autoilijat noudattavat nopeusrajoituksia.Onnettomuustutkinta saa suitsutustaETSC:n palkitsemisperusteita olivat liikennekuolemien vähentäminen pitkäjaksoisesti sekä kansainvälisesti ainutlaatuisen liikenneonnettomuuksien tutkintatoiminta. Suomessa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.Suomalainen liikenneonnettomuuksien tutkintamalli kiinnostaa kansainvälisesti. Onnettomuustietoinstituutti on voinut ETSC:n välityksellä kertoa onnettomuustutkinnan käytännöistä myös useiden muiden maiden viranomaisille.– On ainutlaatuista, että meillä tutkitaan riippumattomasti kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Tiedon avulla voidaan suunnata liikenneturvallisuuden edistämistoimia tehokkaasti siihen, missä tarvetta on, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari kertoo.ETSC:n suomalaisjäseniä ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Onnettomuustietoinstituutti ja Liikenneturva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”