13.2.2024

Super Bowl toi jälleen tullessaan maailman kalleimpia automainoksia – tässä niistä pieni kooste

Amerikkalaisen jalkapallon ylimmän sarjan finaaliottelu, Super Bowl LVIII, pelattiin maanantain vastaisena yönä Suomen aikaa Las Vegasissa. Katsotaanpa, kuinka BMW, Kia, Toyota ja Volkswagen päättivät käyttää kenties maailman kalleimmat mainossekuntinsa tänä vuonna.

Super Bowl kuuluu maailman tunnetuimpiin ja seuratuimpiin yksittäisiin urheilutapahtumiin, ja se jos jokin tekee tapahtumasta oivallisen näyttämön yrityksille mainostaa tuotteitaan. Isolla screenillä näytetään mainoksia pelin ollessa tauolla, ja koska muutaman kymmenen sekunnin mittaiset mainokset maksavat miljoonia, monia kiinnostaa nähdä, kuinka hauskalla, koskettavalla tai muuten vain ovelalla tavalla mainostajat käyttävät kalliit sekunnit tuotteidensa mainostamiseen.

Autolehtien, kuten Moottorin tapauksessa, mainosten joukosta poimitaan luonnollisesti automainokset. Tänä vuonna Super Bowlista näkyvyyttä osti neljää autonvalmistajaa sekä Kawasaki, joka mainosti traktorimönkijäänsä ennennäkemättömällä tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 5-sarja Christopher Walkenin kanssa

BMW luotti tuoreen 5-sarjansa mainostamisessa tuttuja kasvoja. Oscar-palkittu näyttelijä Christopher Walken, 80, juttelee autosta pysäköintipalvelun työntekijän kanssa, ja sitten hänet tunnistetaan kaikkialla. Mainoksen kesto on 60 sekuntia.

Kia EV9 valaisee jään

Kian mainoksessa keskitytään seitsenpaikkaiseen sähköcrossover-uutuuteen, EV9:ään, ja lähestymistapa on tunteisiin vetoava. Mainoksessa ilmeisesti yksinhuoltajaisä on seuraamassa täydessä jäähallissa nuoren tyttärensä taitoluisteluesitystä. Rakas isoisä ei ole kuitenkaan kuntonsa vuoksi päässyt paikalle.

Isä ja tytär ajavat EV9:llä jonnekin kauas maaseudulle, jossa isoisä asuu. EV9:n virran ulosottotoiminnon ansiosta isä ja tytär pystyvät järjestämään isoisän pihan jäälle ainutlaatuisen taitoluistelunumeron eli loppu on onnellinen.

Toyota Tacoman pelkääjänkahva kovassa käytössä

Toyota otti 30 sekunnistaan kaiken irti mainostaessaan erästä Pohjois-Amerikan markkinoidensa tärkeintä tuotetta, hiljattain uuteen sukupolveen siirtynyttä Tacoma -avolavaansa, jonka voisi mieltää Hiluxin vastineeksi Atlantin takana.

Pelkääjänkahva on kovassa käytössä, kun Tacomalla paahdetaan menemään vaihtelevissa maastoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen ja mistä kaikki alkoi

Volkswagenin Super Bowl -mainoksessa on nähtävissä jopa amerikkalaisia patrioottisia elementtejä. Siinä lähdetään liikkeelle ensimmäisestä Kuplasta, joka tuotiin laivalla maahan 75 vuotta sitten. VW:n historia USA:ssa ja sen vaikutus maan kulttuuriin kuljettaa katsojan aina nykyaikaan ja Volkswagenin sähköautoihin, jotka ovatkin varsinainen markkinoinnin kohde.

Kawasaki Ridge ja mulletit (!)

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun japanilainen Kawasaki mainosti Super Bowlissa, ja yhtä takuuvarmasti maailman ensimmäinen kerta, kun mulletit eli kasarityylin takatukat toimivat traktorimönkijän mainoskikkana.

Lähteet ja videot: valmistajat Otsikkokuva: Kia Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat