8.6.2025

Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran

Kuva Chrysler

Chryslerin sataan vuoteen mahtuu yhtä ja toista, muun muassa teknisiä innovaatioita, joita pidämme itsestäänselvyyksinä kaikissa autoissa. Amerikkalaisvalmistajan alamäki on kuitenkin viime vuosina ollut jyrkkä, mistä kertoo muun muassa 100-vuotispirskeiden laatu.

Vuonna 1925 perustettuja eli vuonna 2025 täydet sata vuotta täyttäviä automaailman suurnimiä ovat muun muassa Moottori, Suomen vanhin autolehti sekä Chrysler, eräs maailman tunnetuimmista autobrändeistä.

Chryslerilla on todellakin historia USA:n "big threen" yhtenä kolmesta suurimmasta autonvalmistajasta, lukuisia maailmankuuluja mallinimiä sekä merkittäviä innovaatioita koko teollisuudenalan hyväksi.

Tätä ei voisi uskoa todeksi katsomalla Chryslerin nykymenoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi malli, jota tosin myydään peräti kolmena

Chryslerin ajat merkittävänä autonvalmistajakonsernina ovat kaukana takanapäin, nykyisin kyse on pelkästään brändistä, joka kuuluu Stellantiksen suuren brändisateenvarjon alle. Brändinäkään Chryslerin tilanne ei ole kehuttava.

Chrysler lanseerasi vuonna 2016 kuuluisista tila-autoistaan viimeisimmän, Pacifican. Koko muu mallisto, mukaan lukien kuuluisa 300C, alkoi olla jo tuossa vaiheessa kypsää tavaraa, ja nyt jo muutaman vuoden ajan Pacifica on saanut kyseenalaisen kunnian olla Chryslerin ainoa malli, nyt siis yhdeksän vuotta vanhana.

Paitsi jos Chryslerilta kysytään, sillä on peräti kolme mallia mallistossaan. Yksi on Pacifica, toinen on lataushybridi Pacifica Plug-in Hybrid ja kolmas on Voyager.

Käytännössä Pacifica Plug-in Hybrid on juuri sitä miltä se kuulostaakin, vain lataushybridiversio Pacificasta, ja sitä pidetään omana mallinaan muodon vuoksi. Muodon vuoksi mallistosta löytyy myös Voyager, joka on riisutumpi, "budget-friendly" versio Pacificasta, kuitenkin sama auto puskurista puskuriin. Hintaeroakin hinnat alkaen -mallisilla Pacificalla ja Voyagerilla on vaivaiset 2 500 dollaria.

Nyt Chrysler on siis ottanut kruununjalokivensä Pacifican (halvimmalla varustetasolla tosin), ja julkistanut siitä Pacifica "100th Anniversary Edition" -erikoismallin oman satavuotisjuhlansa kunniaksi. Autossa on musta maski, mustat sivupeilien kuvut ja hienot vanteet.

Satavuotisjuhlat kuitenkin huipentuvat vasta D-pilarista löytyvään est. 1925 -tarraan.

Chryslerin saavutuksia 100th Anniversary Editionin ohella

Chryslerin perusti sata vuotta sitten Walter P. Chrysler. Hän halusi perustaa oman autonvalmistajan sen jälkeen, kun oli nostanut Willys-Overlandin jälleen voitolliseksi ja toiminut Buickin pääjohtajana.

'25 Chrysler Six

Chrysler tähdättiin etenkin Fordin kilpailijaksi, ja myöhemmin siitä tuli yksi USA:n autoteollisuuden "kolmesta isosta". Chryslerin ensimmäinen malli, Chrysler Six, osoitti jo innovatiivisuutta tuomalla automaailmaan nestejarrut kaikille neljälle pyörälle.

Vuonna 1934 debytoi puolestaan Chrysler Airflow, maailman ensimmäinen tuulitunnelia hyödyntäen suunniteltu tuotantoauto, jossa siis otettiin ensi kertaa kunnolla huomioon aerodynamiikan merkitys auton toiminnassa.

Etualalla '34 Chrysler Airflow

Chryslerin keksinnöiksi tai vähintään sen ihan ensimmäisten joukossa käyttöön ottamiksi innovaatioiksi voi niin ikään laskea joustavat moottorinkannattimet, alasvirtauskaasuttimen, täyspainevoitelun, ajovaloumpiot, transistoripohjaisen autoradion sekä vakionopeudensäätimen.

Autosegmenteistä pitkälti Chryslerin luoma on Pacificankin edustama tila-autosegmentti, amerikan kielellä minivanit, joita Chrysler toi edustamiensa brändien kautta markkinoille 1980-luvun alkupuoliskolla, kilpailijoiden seuratessa perässä.

Tässä mielessä 100-vuotisjuhlatarran lätkäiseminen tila-auto Pacificaan ei ole huono veto, vaikka se toki on tässä tilanteessa ainoa mahdollinen veto.

'55 Chrysler 300 on jäänyt historiaan NASCAR-menestystä niittäneenä maailman ensimmäisenä muskeliautona, jonka pellin alla lauloi eräs kaikkien aikojen kuuluisimmista moottoreista, HEMI-V8.

Lisätäänpä Chryslerin meriitteihin vielä sellainenkin seikka, että yksi merkin tunnetuimmista mallinimistä, New Yorker, on saanut kunnian toimia myös Suomen presidentin virka-autona.

Lähteet: Chrysler, Carbuzz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat