6.10.2018 Liikenne Syksyn ajokeli haastaa näkökyvyn – onko kontrastinäkö kunnossa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Instrumentarium selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteessä näkemisestä. Loppusyksyn ja talven liikenneolosuhteet koetaan haastaviksi. Osa jopa välttelee autolla ajamista talvella. Puolet suomalaisista silmälasien käyttäjistä kokee näkevänsä hämärässä huonommin kuin valoisassa. Kolmasosalla silmät väsyvät iltaa kohden.Tulokset käyvät ilmi Instrumentariumin teettämästä tutkimuksesta*, jossa selvitettiin suomalaisten näkemiseen liittyviä kokemuksia eri liikenneolosuhteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoppusyksyn pimeysVaikeimmaksi ajokeliksi koettiin loppusyksy, jolloin on pimeää ja tiet ovat paikoitellen hyvin liukkaat ja jäiset. Myös talvea pidettiin haastavana johtuen erittäin liukkaista teistä sekä pöllyävästä lumesta ja tasaisen valkeasta ympäristöstä.Kahdeksan prosenttia vastaajista välttelee talvella ajamista huonomman valaistuksen takia.Yli puolet autoilevista vastaajista tunnusti käyttävänsä matkapuhelinta autoa ajaessa. Kun katse herpaantuu tiestä, näkökentän keskiö siirtyy muualle, missä sen pitäisi olla.– Harva ymmärtää, kuinka pieni tarkan näkemisen alue todellisuudessa on. Katseen tarkentaminen takaisin liikenteeseen vie aikaa, ja tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita, sanoo Instrumentariumin optikko Arto Karhunen.85 prosenttia vastaajista kokee, että Suomessa käytetään liian usein matkapuhelinta ajon aikana. Oman matkapuhelimen käytön myöntäneistä kolmasosa on kokenut vaaratilanteita, jotka johtuvat toisen kuljettajan matkapuhelimen käytöstä. Omasta matkapuhelimen käytöstä oli aiheutunut vaaratilanteita 15 prosentille vastaajista.Sävyt hukassaVastaajista vain kymmenesosa tietää, mitä kontrastinäkö tarkoittaa.Kontrastinäöllä tarkoitetaan silmän kykyä erottaa eri sävyjä toisistaan. Hämäränäkeminen muodostuu kontrastinäöstä ja kyvystä tottua valaistusolosuhteiden muutokseen. Kontrastinäkö vaikuttaa siis paljon siihen, miten hyvin näemme aamu- ja iltahämärällä ajaessa.Hämäränäkö heikkenee luonnostaan, kun ikää karttuu. Taustalla on todennäköisesti se, että silmässä oleva lasiaisneste alkaa vähitellen samentua, jolloin valo ei pääse niin hyvin silmän verkkokalvolle.– Aika moni asiakas mainitsee näöntarkastuksessa, ettei tykkää ajaa illalla. Kaikki ei välttämättä osaa yhdistää, että taustalla on usein kontrastinäkeminen, Karhunen sanoo.Nykyään kontrastinäköä voidaan tutkia. Tutkimusta suositellaan sillä jos kontrastinäössä on merkittäviä puutteita, voi jatkossa välttää ajamista haastavissa valaistusolosuhteissa.Myös ajantasalla olevista silmälaseista on apua niitä tarvitsevalle. Instrumentariumin mukaan hämärässä ajaessa oranssinsävyiset linssit voivat auttaa, sillä sävy parantaa kontrastia.– Hämärissä ja pimeissä olosuhteissa paljon ajaville suosittelisin hieman tavallista voimakkaampia miinusvahvuuksia. Pimeässä nimittäin pupillin koko muuttuu eri tavalla kuin valoisassa, ja voimakkaammat vahvuudet kompensoivat tätä muutosta, Karhunen kertoo.Lähde: Instrumentarium Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen * Tutkimus toteutettiin internethaastatteluina 17.–24.8.2018. Tutkimukseen osallistui 1003 henkeä. Vastaajat olivat 18–69-vuotiaita silmälasien käyttäjiä. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa