30.8.2017 Ajoneuvot Syysmuodikkaasti virkistynyt BMW i3 – ja nyt myös tehokkaampi i3s Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Baijerilaisten vinkeä sähköauto, BMW i3, sai faceliftin yhteydessä myös hiukan tehokkaamman i3s-version. Kaupunkien kaduille tarkoitettu sähköauto BMW i3 on aina erottautunut valmistajansa mallistossa. Nyt ihailtu ja vihailtu i3 on kuitenkin jo siinä iässä, että on tullut aika muotoilla puskurit uudelleen. Faceliftin yhteydessä auton varustelua uudistetaan muutenkin ja tarjolle tulee uusien värien lisäksi myös maltillisesti tehokkaampi i3s. Molemmat mallit luottavat 33 kWh:n akustoon ja ne saa tarvittaessa toimintamatkaa pidentävällä Range Extender -polttomoottorilla.BMW i3s piristää i3:n tuttuja suoritusarvoja 10 kW, 20 Nm, 10 km/h ja 0,4 sekunnin verran. Käytännössä sporttimallin teholukema on siis 135 kW (184 hv) ja huippuvääntö 270 newtonmetriä. Huippunopeus on 160 km/h aiemman 150 km/h sijaan ja 0–100 km/h kiihdytys hoituu nyt 6,9 sekunnissa. Mikäli i3s on varustettu akkuja lataavalla polttomoottorilla (REX), on kiihtyvyys 7,7 sekuntia. Mallin alusta on myös 10 mm matalampi ja taka-akselin raideväli on 40 mm leveämpi. Lisäksi BMW i3s saa leveämmät 20-tuumaiset vanteet.Ulkoisesti suurimmat uudistukset molemmissa malliversioissa ovat etu- ja takapuskurit. Huomio kiinnittyy nopeasti myös kattolinjaan, joka on normaalissa i3:ssa varustettu hopeisella korostuksella ja i3s:ssä mustalla. Keulan valot on toteutettu nyt täysin led-tekniikalla. Kuvissa BMW i3 ja i3s esiintyvät uusissa ulkovärivaihtoehdoissa Melbourne Red ja Imperial Blue, sporttiversion ollessa lehdistökuvissa luonnollisesti punainen.Sisällä uutta on päivitetty iDrive, jossa 10,25-tuumaisen näytön tarkkuus on parantunut ja uuden ohjelmistoversion myötä valikkorakennetta voi muokata mieleisekseen. Uutena verhoiluvaihtoehtona on Solaric Brown, joka jatkaa i3:n raikkaita materiaaliyhdistelmiä. Tällä kertaa luvassa on yhdistelmä nahkaa ja lampaanvillaa. BMW:n mukaan myös DSC-ajonvakautusjärjestelmää on muokattu erityisesti sähköautoja ajatellen.BMW i3:n latauskaapeli on samalla päivittynyt ja se on varustettu lämpötilasensorilla. Uusin versio BMW i Wallbox -kotilaturista puolestaan lataa autoa jopa 11 kW:n teholla (16 A, kolmivaihe), jolloin 180 kilometrin ajomatkan saa ladattua alle kolmessa tunnissa. Verkottuneen älylaturin latauksen voi säätää tapahtuvaksi haluttuun aikaan älypuhelimen avulla.Uudistunut BMW i3 saapuu markkinoille loppuvuodesta, ennakkomyyntikirjojen auetessa jo marraskuussa. Suomen alustava hinnat alkaen on 41 857€.Lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster