26.11.2021 Liikenne Taksiliitto: miksei hankintatuki ulotu sähkötakseihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea.” Hyötyajoneuvoja koskeva aie sähköautojen hankintatuesta ei näillä näkymin ole ulottumassa taksiautoihin. Se hämmästyttää alan etujärjestöä, joka pitää rajausta eriarvoistavana.Taustalla on esitys sähköautojen hankintatuen ulottamisesta hyötyajoneuvoihin vuosina 2022 ja 2023.”Jos hankintatuella halutaan saada paras mahdollinen päästöjä vähentävä vaikutus, niin hankintatukea on syytä kohdistaa erityisesti taksiautojen sähköistymiseen”, muistutetaan Suomen Taksiliitto ry:n lausunnossa eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Lausunnossa todetaan myös selvyyden vuoksi, ettei Suomen Taksiliitto vastusta hankintatukea yhdellekään nyt esityksessä tukea saavalle taholle. Tasapuolisuus olisi taksialan etujärjestön mukaan parasta kuitenkin hoitaa siten, että taksit lisätään hankintatuen saajiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukia tarkoitus jatkaa vuoteen 2023Liikenne- ja viestintäministeriö siis valmistelee hallituksen esitystä, että nykyisiä hankinta- ja muunnostukia jatkettaisiin vuosina 2022 ja 2023.Jatko koskisi myös kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea. Esityksen mukaan hankintatukea voisi jatkossa saada myös sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan sekä sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan. Kyseinen lakiesitys lähti eduskunnalle 11.11.Kipakoita ajatuksiaSuomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson muotoilee ajatuksensa kenties kipakammin sanakääntein kuin edellä kerrotussa lausunnossa. Anderssonia kismittää, että hankintatukea jaetaan niin kuorma- ja pakettiautoilla liikennettä harjoittaville yrittäjille kuin yksityisille kansalaisille – mutta ei taksiliikenteelle.– Tämä on täysin käsittämätöntä. Koronapandemian jäljiltä vasta toipumaan lähtevä ala jätetään yksin selviämään tulevista investoinneista, Andersson kritisoi.Hänen mukaansa kyytikysynnän vilkastuminen on koronarajoitusten jäljiltä vasta vähitellen lähtenyt nousuun.– Pienyrittäjävaltainen ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea, Andersson arvioi.Aikeista tyrmistynyt Andersson muistuttaa, että taksit ovat merkittävässä roolissa myös kuntien kuljetuksissa. Laki velvoittaa kuntia hankkimaan kuljetuksiinsa vähäpäästöisiä ajoneuvoja.– Miten kunnat pystyvät lain kirjaimen täyttämään, jos markkinoille ei saada vähäpäästöisiä tai päästöttömiä takseja? Uusia sopimuksia tulevista kuljetuksista tehdään jo ensi kesän kynnyksellä, joten yrittäjien on tehtävä päätökset kalustoinvestoinneista pikaisesti.Liitto myös muistuttaa, että taksiliikenteelle on asetettu suuret vaatimukset vähäpäästöisyyden osalta julkisten hankintojen lainsäädännössä. Jotta nämä vaatimukset pystytään täyttämään, tulee taksimarkkinoille saada kohtuullisen nopeasti sähköautoja.Paljon ajoa, paljon päästöjäTaksiliiton lausunnon muotoilut tihkuvat sarkasmia: ”Käsityksemme mukaan henkilöautojen hankintatuen tarkoitus ei varsinaisesti ole auton oston tukeminen vaan nimenomaan vaikuttaa myönteisesti liikenteen päästöjen vähenemiseen.”Ja vielä: ”Käsityksemme mukaan hankintatuen kohdentaminen niihin ajoneuvoihin, joiden päästöt vuositasolla ovat suurimmat, on tehokkainta liikenteen päästöjen vähenemisessä.”Yleisin taksiin rekisteröity henkilöauto vuoden 2021 rekisteröintitilastojen mukaan on Mercedes-Benz E-sarja. Mercedes-Benz E 200 dieselin hiilidioksidipäästöt ovat 128 g/km. Kovassa taksikäytössä ja 80 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella tällaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 10 240 kiloa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena ensimmäinen sähkötaksiTaksiliitto tuo lausunnossaan esiin, että taksiauto on työväline. Auton tulee liiton mukaan olla luotettava ja käytettävissä kaikissa eri olosuhteissa niin pitkille kuin lyhyillekin matkoille. Taksiauton tuottavuus myös kohenee mitä tehokkaammin se voi olla liikenteessä.”Tämän vuoksi erityisesti ensimmäisen sähköauton hankintaan liittyy paljon epävarmuuksia ja epätietoisuutta. Myös taksiyrittäjä tarvitsee kannusteita sähköautoon siirtymisessä ja hankintatuki monessa tapauksessa suuntaisi valinnan helpommin sähköautoon”, liitto uumoilee.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähde: Suomen Taksiliitto rya:8:{i:0;s:6:"104160";i:1;s:5:"97379";i:2;s:5:"92827";i:3;s:6:"100357";i:4;s:5:"89599";i:5;s:5:"78868";i:6;s:6:"104751";i:7;s:6:"105122";} Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä