26.11.2021 Liikenne Taksiliitto: miksei hankintatuki ulotu sähkötakseihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea.” Hyötyajoneuvoja koskeva aie sähköautojen hankintatuesta ei näillä näkymin ole ulottumassa taksiautoihin. Se hämmästyttää alan etujärjestöä, joka pitää rajausta eriarvoistavana.Taustalla on esitys sähköautojen hankintatuen ulottamisesta hyötyajoneuvoihin vuosina 2022 ja 2023.”Jos hankintatuella halutaan saada paras mahdollinen päästöjä vähentävä vaikutus, niin hankintatukea on syytä kohdistaa erityisesti taksiautojen sähköistymiseen”, muistutetaan Suomen Taksiliitto ry:n lausunnossa eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Lausunnossa todetaan myös selvyyden vuoksi, ettei Suomen Taksiliitto vastusta hankintatukea yhdellekään nyt esityksessä tukea saavalle taholle. Tasapuolisuus olisi taksialan etujärjestön mukaan parasta kuitenkin hoitaa siten, että taksit lisätään hankintatuen saajiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukia tarkoitus jatkaa vuoteen 2023Liikenne- ja viestintäministeriö siis valmistelee hallituksen esitystä, että nykyisiä hankinta- ja muunnostukia jatkettaisiin vuosina 2022 ja 2023.Jatko koskisi myös kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea. Esityksen mukaan hankintatukea voisi jatkossa saada myös sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan sekä sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan. Kyseinen lakiesitys lähti eduskunnalle 11.11.Kipakoita ajatuksiaSuomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson muotoilee ajatuksensa kenties kipakammin sanakääntein kuin edellä kerrotussa lausunnossa. Anderssonia kismittää, että hankintatukea jaetaan niin kuorma- ja pakettiautoilla liikennettä harjoittaville yrittäjille kuin yksityisille kansalaisille – mutta ei taksiliikenteelle.– Tämä on täysin käsittämätöntä. Koronapandemian jäljiltä vasta toipumaan lähtevä ala jätetään yksin selviämään tulevista investoinneista, Andersson kritisoi.Hänen mukaansa kyytikysynnän vilkastuminen on koronarajoitusten jäljiltä vasta vähitellen lähtenyt nousuun.– Pienyrittäjävaltainen ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea, Andersson arvioi.Aikeista tyrmistynyt Andersson muistuttaa, että taksit ovat merkittävässä roolissa myös kuntien kuljetuksissa. Laki velvoittaa kuntia hankkimaan kuljetuksiinsa vähäpäästöisiä ajoneuvoja.– Miten kunnat pystyvät lain kirjaimen täyttämään, jos markkinoille ei saada vähäpäästöisiä tai päästöttömiä takseja? Uusia sopimuksia tulevista kuljetuksista tehdään jo ensi kesän kynnyksellä, joten yrittäjien on tehtävä päätökset kalustoinvestoinneista pikaisesti.Liitto myös muistuttaa, että taksiliikenteelle on asetettu suuret vaatimukset vähäpäästöisyyden osalta julkisten hankintojen lainsäädännössä. Jotta nämä vaatimukset pystytään täyttämään, tulee taksimarkkinoille saada kohtuullisen nopeasti sähköautoja.Paljon ajoa, paljon päästöjäTaksiliiton lausunnon muotoilut tihkuvat sarkasmia: ”Käsityksemme mukaan henkilöautojen hankintatuen tarkoitus ei varsinaisesti ole auton oston tukeminen vaan nimenomaan vaikuttaa myönteisesti liikenteen päästöjen vähenemiseen.”Ja vielä: ”Käsityksemme mukaan hankintatuen kohdentaminen niihin ajoneuvoihin, joiden päästöt vuositasolla ovat suurimmat, on tehokkainta liikenteen päästöjen vähenemisessä.”Yleisin taksiin rekisteröity henkilöauto vuoden 2021 rekisteröintitilastojen mukaan on Mercedes-Benz E-sarja. Mercedes-Benz E 200 dieselin hiilidioksidipäästöt ovat 128 g/km. Kovassa taksikäytössä ja 80 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella tällaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 10 240 kiloa vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena ensimmäinen sähkötaksiTaksiliitto tuo lausunnossaan esiin, että taksiauto on työväline. Auton tulee liiton mukaan olla luotettava ja käytettävissä kaikissa eri olosuhteissa niin pitkille kuin lyhyillekin matkoille. Taksiauton tuottavuus myös kohenee mitä tehokkaammin se voi olla liikenteessä.”Tämän vuoksi erityisesti ensimmäisen sähköauton hankintaan liittyy paljon epävarmuuksia ja epätietoisuutta. Myös taksiyrittäjä tarvitsee kannusteita sähköautoon siirtymisessä ja hankintatuki monessa tapauksessa suuntaisi valinnan helpommin sähköautoon”, liitto uumoilee.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähde: Suomen Taksiliitto rya:8:{i:0;s:6:"104160";i:1;s:5:"97379";i:2;s:5:"92827";i:3;s:6:"100357";i:4;s:5:"89599";i:5;s:5:"78868";i:6;s:6:"104751";i:7;s:6:"105122";} Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous