30.6.2023

Tällainen on noin pääpiirteissään uusi Škoda Kodiaq

Ennen uuden lippulaivamaasturinsa virallista ensiesittelyä Škoda julkisti siitä muodikkaasti pääpiirteet, kuten moottorien perusspeksit lataushybrideineen sekä joiltain osin kasvaneet mitat.

Škodan huimaan uutuusvuoteen kuuluu monien muiden esimerkkien muassa toisen polven Kodiaq, jonka niin kutsuttu tiiserikampanja on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. Mahdollisesti viimeinen tiiseri ennen lähikuukausien aikana tapahtuvaa ensiesittelyä ei jätä enää montaakaan asiaa arvailujen varaan.

Tšekkiläisvalmistaja julkaisi lippulaivamaasturinsa toisesta sukupolvesta kuvia naamioteippausten alla. Kuvat paljastavat suuret linjat, joista on jokseenkin tunnistettavissa Kodiaqin tuttu hahmo, vieläpä jaettuine ajovaloineen.

Silti muutoksiakin on havaittavissa, ja mittasuhteet ovat paljastavinaan 6,1 senttimetrillä 4,758 senttiin kasvaneen kokonaispituuden. Myös perä näyttää korkeammalta, tarkoittaen 15 millimetrin korotusta seitsenpaikkaisen maasturin taaimmaisen rivin pääntilaan.

Pituuskasvu ilmenee joka tapauksessa lähinnä takaylityksen muodossa, sillä akseliväli on pysynyt samassa 2 791 millimetrissä, rakentuuhan uutuus syvällä sisimmässään edeltäjänsä pohjalle. Taka-akselin taakse siunaantuneen lisätilan voi kirjoittaa myös 75 litran lisäykseksi tavaratilaan, joka on viisipaikkaisessa mallissa jatkossa 910-litrainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushybridi ilmaantuu kuvioihin

Niin kuin oli jo aiemmin tiedossa, Kodiaq saa vihdoin toisessa sukupolvessaan monien kaipaaman lataushybridivaihtoehdon. Škodan tiedotteesta ei käy suoraan ilmi, onko tämä vaihtoehto pelkästään viisipaikkaisen mallin ominaisuus, mutta näin voisi kuvitella olevan. Tämä tilan ja akun dilemma on todennäköisesti päällimmäinen syy sille, miksei Kodiaqista ole ensimmäisten seitsemän vuoden aikana moista versiota nähty.

25,7 kilowattitunnin ajoakku onkin lataushybridiin ihan tukevan kokoinen, ja mahdollistaa valmistajan mukaan "yli" 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mikä tietysti vaatii ihanneolosuhteet. Vaihtovirtalataus tulee olemaan mahdollista 11 kilowatin teholla ja tasavirralla akkua voi ruokkia aina 50 kilowatin teholukemiin asti.

Etuvetoinen Kodiaq iV yhdistää 110 kilowatin puolitoistalitraisen TSI:n sähkömoottoriin ja 6-loviseen DSG:hen, ja tuloksena on 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman järjestelmäteho.

Tässä kohtaa pitää palautella mieliin myös hiljattain vastaavissa virallisissa salakuvissa esiintynyt Volkswagen Tiguan, jonka kanssa Kodiaqilla on valtavasti yhteistä.

Bensiini ja diesel edelleen malliston runkona

Vaikka Kodiaq saakin iV -versionsa, toimivat polttomoottorit edelleen malliston tukirankana. Luvassa on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa, ideana se, että kunkin käyttövoiman kesymmät mallit ovat etuvetoisia ja tehokkaammat nelivetoisia.

Numeroina tämä tarkoittaa TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista kevythybridiä 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150 kilowatin tehoisena sekä siis nelivetoisena. TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia. Etuvetomalli kehittää 110 kilowattia ja nelivetoinen vastaavasti 142 kilowattia.

Sanahirviö dieselnelivetoautomaatti oli vuosia sitten kova sana. Sitä se ei ehkä enää ole ainakaan samassa mittakaavassa, mutta Škoda Kodiaq tulee sen 142-kilowattisen dieselin muodossa jatkossakin tarjoamaan, ja kysyntää varmasti riittää edelleen moniin tarpeisiin.

Kodiaq on itse asiassa jatkossa aina automaattivaihteinen, ja lataushybridin kuusivaihteisen sijaan polttomoottorimalleissa luotetaan malliversiosta riippumatta 7-nopeuksiseen DSG -kaksoiskytkinautomaattiin.

Sisäkuvia Škoda ei vielä tulevasta Kodiaqista julkaissut, mutta kertoo kojelaudan käsittävän 12,9 tuuman kosketusnäytön sekä 10,25 tuuman digitaalimittaritaulun. Myös uutta teknologiaa, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin stop & go -toiminnolla sekä etäparkkeeraus älypuhelimella tulevat mahdolliseksi. Näihin ominaisuuksiin palataan tarkemmin, kunhan uusi Kodiaq lasketaan viimein vapaaksi.

Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat