30.6.2023 Ajoneuvot Tällainen on noin pääpiirteissään uusi Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen uuden lippulaivamaasturinsa virallista ensiesittelyä Škoda julkisti siitä muodikkaasti pääpiirteet, kuten moottorien perusspeksit lataushybrideineen sekä joiltain osin kasvaneet mitat. Škodan huimaan uutuusvuoteen kuuluu monien muiden esimerkkien muassa toisen polven Kodiaq, jonka niin kutsuttu tiiserikampanja on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. Mahdollisesti viimeinen tiiseri ennen lähikuukausien aikana tapahtuvaa ensiesittelyä ei jätä enää montaakaan asiaa arvailujen varaan.Tšekkiläisvalmistaja julkaisi lippulaivamaasturinsa toisesta sukupolvesta kuvia naamioteippausten alla. Kuvat paljastavat suuret linjat, joista on jokseenkin tunnistettavissa Kodiaqin tuttu hahmo, vieläpä jaettuine ajovaloineen.Silti muutoksiakin on havaittavissa, ja mittasuhteet ovat paljastavinaan 6,1 senttimetrillä 4,758 senttiin kasvaneen kokonaispituuden. Myös perä näyttää korkeammalta, tarkoittaen 15 millimetrin korotusta seitsenpaikkaisen maasturin taaimmaisen rivin pääntilaan.Pituuskasvu ilmenee joka tapauksessa lähinnä takaylityksen muodossa, sillä akseliväli on pysynyt samassa 2 791 millimetrissä, rakentuuhan uutuus syvällä sisimmässään edeltäjänsä pohjalle. Taka-akselin taakse siunaantuneen lisätilan voi kirjoittaa myös 75 litran lisäykseksi tavaratilaan, joka on viisipaikkaisessa mallissa jatkossa 910-litrainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi ilmaantuu kuvioihinNiin kuin oli jo aiemmin tiedossa, Kodiaq saa vihdoin toisessa sukupolvessaan monien kaipaaman lataushybridivaihtoehdon. Škodan tiedotteesta ei käy suoraan ilmi, onko tämä vaihtoehto pelkästään viisipaikkaisen mallin ominaisuus, mutta näin voisi kuvitella olevan. Tämä tilan ja akun dilemma on todennäköisesti päällimmäinen syy sille, miksei Kodiaqista ole ensimmäisten seitsemän vuoden aikana moista versiota nähty.25,7 kilowattitunnin ajoakku onkin lataushybridiin ihan tukevan kokoinen, ja mahdollistaa valmistajan mukaan "yli" 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mikä tietysti vaatii ihanneolosuhteet. Vaihtovirtalataus tulee olemaan mahdollista 11 kilowatin teholla ja tasavirralla akkua voi ruokkia aina 50 kilowatin teholukemiin asti.Etuvetoinen Kodiaq iV yhdistää 110 kilowatin puolitoistalitraisen TSI:n sähkömoottoriin ja 6-loviseen DSG:hen, ja tuloksena on 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman järjestelmäteho.Tässä kohtaa pitää palautella mieliin myös hiljattain vastaavissa virallisissa salakuvissa esiintynyt Volkswagen Tiguan, jonka kanssa Kodiaqilla on valtavasti yhteistä.Bensiini ja diesel edelleen malliston runkonaVaikka Kodiaq saakin iV -versionsa, toimivat polttomoottorit edelleen malliston tukirankana. Luvassa on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa, ideana se, että kunkin käyttövoiman kesymmät mallit ovat etuvetoisia ja tehokkaammat nelivetoisia.Numeroina tämä tarkoittaa TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista kevythybridiä 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150 kilowatin tehoisena sekä siis nelivetoisena. TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia. Etuvetomalli kehittää 110 kilowattia ja nelivetoinen vastaavasti 142 kilowattia.Sanahirviö dieselnelivetoautomaatti oli vuosia sitten kova sana. Sitä se ei ehkä enää ole ainakaan samassa mittakaavassa, mutta Škoda Kodiaq tulee sen 142-kilowattisen dieselin muodossa jatkossakin tarjoamaan, ja kysyntää varmasti riittää edelleen moniin tarpeisiin.Kodiaq on itse asiassa jatkossa aina automaattivaihteinen, ja lataushybridin kuusivaihteisen sijaan polttomoottorimalleissa luotetaan malliversiosta riippumatta 7-nopeuksiseen DSG -kaksoiskytkinautomaattiin.Sisäkuvia Škoda ei vielä tulevasta Kodiaqista julkaissut, mutta kertoo kojelaudan käsittävän 12,9 tuuman kosketusnäytön sekä 10,25 tuuman digitaalimittaritaulun. Myös uutta teknologiaa, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin stop & go -toiminnolla sekä etäparkkeeraus älypuhelimella tulevat mahdolliseksi. Näihin ominaisuuksiin palataan tarkemmin, kunhan uusi Kodiaq lasketaan viimein vapaaksi.Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä