6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen – korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä Teksti Benjamin Helander Kuva Tallink, Moottorin arkisto Vuonna 2007 Helsingissä rakennettu Star ajaa näillä näkymin viimeisen vuoronsa Tallinkille tänään perjantaina 11. huhtikuuta kello 21 Kapellskäristä Paldiskiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Irlannin-komennukselta palannut Star modernisoi ja monipuolistaa Paldiskin ja Kapellskärin välisen reitin tarjontaa. Tallinkin laivaruletti on jälleen pyörähtänyt eteenpäin, kun toukokuussa 2023 irlantilaiselle Irish Continental Group -yhtiölle vuokrattu ja sen väreissä nimellä James Joyce purjehtinut Star on palannut Itämerelle ja Viroon. Pikalaiva Star ajoi valmistumisvuodestaan 2007 aina vuoteen 2023 Helsingin ja Tallinnan väliä eli on hyvinkin tuttu alus myös sen reitin matkustajille. Starin korvasi tässä tehtävässä joulukuussa 2022 uutuuslaiva MyStar, joskin reittiä ajoi hetken aikaa jopa kolme pikalaivaa, Starin ja MyStarin lisäksi Megastar. Megastarin vikaantumisen vuoksi MyStar (vas.) ja Star oli harvinaisella tavalla mahdollista kuvata yhtä aikaa Helsingissä perjantaina 24. maaliskuuta 2023.Vuokrakomennuksellaan alus ajoi puolestaan Irlannin ja Ison-Britannian välistä reittiä. Irish Continentalin kanssa solmittu vuokrasopimus olisi mahdollistanut pidemmänkin komennuksen tai optiona jopa laivan ostamisen, mutta alus tulikin jo näin melko pian Starina takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta virtaa Paldiskin ja Käpellskärin välilleStar saapui ensin Naantaliin valmisteltavaksi uuteen tehtäväänsä, joka alkaa kuluvan viikon sunnuntaina 9. helmikuuta. Tallink on päättänyt sijoittaa Starin eräänlaiselle oikoreitilleen Viron ja Ruotsin välille. Paldiski ja Kapellskär ovat pikkukaupunkeja, joissa on merkittävän kokoinen satama. Niiden kautta kulkeva liikenne välttää isojen kaupunkien, kuten Tallinnan ja Tukholman läpi kulkemisen, jolloin säästetään huomattavasti aikaa. Paldiskin ja Kapellskärin välinen yhteys on ollut pitkälti ainoastaan pyörärahdin eli käytännössä rekkaliikenteen käytössä, sillä reitin tähänastiset alukset, Regal Star ja Sailor ovat hyvin rahtipainotteisia. Starin astuminen tehtävään muuttaa tätä kuviota siten, että nyt kyytiin otetaan myös automatkailijoita. Aluksella on siis edeltäjistä poiketen laajempia palveluita, kuten ruokailu- ja ostosmahdollisuuksia myös vapaa-ajan matkailijoita varten. Paldiskin ja Kapellskärin rajalliset satamapalvelut eivät kuitenkaan ainakaan toistaiseksi mahdollista Starilla matkustamista ilman autoa. Ilman autoa matkaaville vaihtoehto on Tallinnasta Tukholmaan ajava Baltic Queen. Star ajaa Paldiskin ja Kapellskärin väliä yhdeksän tai yhdentoista tunnin ajan, riippuen suunnasta. Virosta Ruotsin suuntaan lähtö tapahtuu iltakymmeneltä, ja perillä ollaan aamuseitsemältä. Ruotsista Viroon päin lähtö on puolestaan aamuyhdeksältä ja perillä ollaan iltakahdeksalta. Tallinkilla neljä laivaa odotustilassaJo yli kolmekymmentä vuotta ikää kerryttäneet ja varsin rahtilaivamaiset Regal Star ja Sailor väistyvät reitiltä paljon suurempikapasiteettisemman Starin tieltä. Regal Star156-metrinen Regal Star on rakennettu vuonna 1993 Venäjällä, ja se palveli uransa ensimmäiset vaiheet Italiassa ennen kuin Tallink osti sen vuonna 2003. Regal Starilla on vain noin sadan matkustajan kapasiteetti eli alus on tarkoitettu lähes pelkästään pyörärahdin kuljettajaksi. 157-metrinen Sailor on rakennettu vuonna 1987 Puolassa, ja suurimman osan urastaan se on tunnettu Finnlinesin Finnsailorina. Tallinkilla Sailor on ollut vasta vuodesta 2020 lähtien. SailorTallink ei ole vielä tehnyt päätöstä Regal Starin ja Sailorin jatkokäytöstä eli alukset siirtyvät odotustilaan. Ne eivät ole ainoat Tallinkin laivat, jotka tällä hetkellä odottavat päätöstä tulevaisuudestaan, sillä myös Romantika ja Kanadasta palannut Superfast ovat Tallinnan Paljassaaren satamassa odotustilassa. Vaihtoehdot näiden neljän hyvinkin erityyppisen laivan jatkokäytön suhteen pyörivät oikeastaan kolmen vaihtoehdon välillä. Niille voidaan keksiä uusia reittejä, niitä voi vuokrata eteenpäin tai niitä voi myydä pois. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mihin vaihtoehtoon Tallink kunkin aluksen kohdalla päätyy. Lähde: Tallink Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”