6.2.2025

Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen – korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä

Kuva Tallink, Moottorin arkisto
Lähteekö Superfast saman tien Starin tavoin vuokralle ja mahdollisesti edelleen myyntiin? Se on varmasti yksi vaihtoehto.

Irlannin-komennukselta palannut Star modernisoi ja monipuolistaa Paldiskin ja Kapellskärin välisen reitin tarjontaa.

Tallinkin laivaruletti on jälleen pyörähtänyt eteenpäin, kun toukokuussa 2023 irlantilaiselle Irish Continental Group -yhtiölle vuokrattu ja sen väreissä nimellä James Joyce purjehtinut Star on palannut Itämerelle ja Viroon. Pikalaiva Star ajoi valmistumisvuodestaan 2007 aina vuoteen 2023 Helsingin ja Tallinnan väliä eli on hyvinkin tuttu alus myös sen reitin matkustajille. Starin korvasi tässä tehtävässä joulukuussa 2022 uutuuslaiva MyStar, joskin reittiä ajoi hetken aikaa jopa kolme pikalaivaa, Starin ja MyStarin lisäksi Megastar.

Megastarin vikaantumisen vuoksi MyStar (vas.) ja Star oli harvinaisella tavalla mahdollista kuvata yhtä aikaa Helsingissä perjantaina 24. maaliskuuta 2023.

Vuokrakomennuksellaan alus ajoi puolestaan Irlannin ja Ison-Britannian välistä reittiä.

Irish Continentalin kanssa solmittu vuokrasopimus olisi mahdollistanut pidemmänkin komennuksen tai optiona jopa laivan ostamisen, mutta alus tulikin jo näin melko pian Starina takaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta virtaa Paldiskin ja Käpellskärin välille

Star saapui ensin Naantaliin valmisteltavaksi uuteen tehtäväänsä, joka alkaa kuluvan viikon sunnuntaina 9. helmikuuta.

Tallink on päättänyt sijoittaa Starin eräänlaiselle oikoreitilleen Viron ja Ruotsin välille. Paldiski ja Kapellskär ovat pikkukaupunkeja, joissa on merkittävän kokoinen satama. Niiden kautta kulkeva liikenne välttää isojen kaupunkien, kuten Tallinnan ja Tukholman läpi kulkemisen, jolloin säästetään huomattavasti aikaa.

Paldiskin ja Kapellskärin välinen yhteys on ollut pitkälti ainoastaan pyörärahdin eli käytännössä rekkaliikenteen käytössä, sillä reitin tähänastiset alukset, Regal Star ja Sailor ovat hyvin rahtipainotteisia.

Starin astuminen tehtävään muuttaa tätä kuviota siten, että nyt kyytiin otetaan myös automatkailijoita. Aluksella on siis edeltäjistä poiketen laajempia palveluita, kuten ruokailu- ja ostosmahdollisuuksia myös vapaa-ajan matkailijoita varten. Paldiskin ja Kapellskärin rajalliset satamapalvelut eivät kuitenkaan ainakaan toistaiseksi mahdollista Starilla matkustamista ilman autoa. Ilman autoa matkaaville vaihtoehto on Tallinnasta Tukholmaan ajava Baltic Queen.

Star ajaa Paldiskin ja Kapellskärin väliä yhdeksän tai yhdentoista tunnin ajan, riippuen suunnasta. Virosta Ruotsin suuntaan lähtö tapahtuu iltakymmeneltä, ja perillä ollaan aamuseitsemältä. Ruotsista Viroon päin lähtö on puolestaan aamuyhdeksältä ja perillä ollaan iltakahdeksalta.

Tallinkilla neljä laivaa odotustilassa

Jo yli kolmekymmentä vuotta ikää kerryttäneet ja varsin rahtilaivamaiset Regal Star ja Sailor väistyvät reitiltä paljon suurempikapasiteettisemman Starin tieltä.

Regal Star

156-metrinen Regal Star on rakennettu vuonna 1993 Venäjällä, ja se palveli uransa ensimmäiset vaiheet Italiassa ennen kuin Tallink osti sen vuonna 2003. Regal Starilla on vain noin sadan matkustajan kapasiteetti eli alus on tarkoitettu lähes pelkästään pyörärahdin kuljettajaksi.

157-metrinen Sailor on rakennettu vuonna 1987 Puolassa, ja suurimman osan urastaan se on tunnettu Finnlinesin Finnsailorina. Tallinkilla Sailor on ollut vasta vuodesta 2020 lähtien.

Sailor

Tallink ei ole vielä tehnyt päätöstä Regal Starin ja Sailorin jatkokäytöstä eli alukset siirtyvät odotustilaan. Ne eivät ole ainoat Tallinkin laivat, jotka tällä hetkellä odottavat päätöstä tulevaisuudestaan, sillä myös Romantika ja Kanadasta palannut Superfast ovat Tallinnan Paljassaaren satamassa odotustilassa.

Vaihtoehdot näiden neljän hyvinkin erityyppisen laivan jatkokäytön suhteen pyörivät oikeastaan kolmen vaihtoehdon välillä. Niille voidaan keksiä uusia reittejä, niitä voi vuokrata eteenpäin tai niitä voi myydä pois. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mihin vaihtoehtoon Tallink kunkin aluksen kohdalla päätyy.

Lähde: Tallink

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat