8.11.2018 Liikenne Talviteiden hoitoon lisäryhtiä – hoitoluokkia korotetaan jopa 12 000 kilometrillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eri teiden hoitoluokat selkeytyvät, painotus väylillä, joissa liikkuu suuri määrä raskasta liikennettä. Maanteiden liikennöitävyys talvisin vaatii määrätietoista ja jatkuvaa työtä ja seurantaa. Liikennevirasto on luonut uudet talvihoidon toimintalinjaukset, jotka ottavat aiempaa paremmin huomioon erityisesti raskaan liikenteen tarpeet, jotta tiellä liikkujien turvallisuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset kohenevat.Liikenneviraston mukaan palvelutaso pääteillä nousee hoitoluokkien muutoksilla ja alemmalla tieverkolla laatuvaatimusten tarkistusten vuoksi.Tiet on jaettu hoitoluokkiin, koska kaikkia teitä ei voida kohtuullisin kustannuksin hoitaa samalla tavalla. Nyt hoitoluokkien eroja selkiytetään, jotta teiden hoidon yhtenäisyys sekä palvelutaso paranevat.Hoitoluokkien korotus kohdistuu eritoten niille teille, joilla raskaan liikenteen määrät ovat suuria. Muutoksen tavoitteena on vähentää vakavia onnettomuuksia ja raskaan liikenteen ulosajoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiellä ongelma? Soita Tienkäyttäjän linjalle! Jos autoilija kohtaa matkan päällä ongelman, on syytä ketoa asiasta, jotta ongelma saadaan korjattua eikä muille kanssakulkijoille koidu ongelmasta vaivaa tai vaaraa. Jos siis tiessä on esimerkiksi yllättävä kuoppa, tien reunus on murtunut vaarallisesti, tielle on kertynyt vaarallisesti lunta tai toeosuus on liikennöinnin kannalta vaarallisen liukas, kannattaa soittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100. Linja päivystää 24 tuntia vuorokaudessa ympäri vuoden. Soitto hoituu maksuttomasti. Puheluun vastaa Tieliikennekeskuksen päivystäjä, joka välittää ilmoituksen ongelmasta alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä. Ilmoittajilta pyydetään tarkka tieto ongelman sijaintipaikasta ja yhteystiedot. Tien kuntoon liittyvän ilmoituksen voi tehdä myös sähköisesti. Sähköinen jätettyjä ilmoituksia käsitellään arkisin kello 8–16. Ilmoitukset välitetään alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimista tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Tienhoito kohenee 12 000 kilometrilläUudet toimintalinjaukset tarkoittavat sitä, että joillakin tieosuuksilla liikennemäärärajoja alennetaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että näillä tieosuuksilla aiempaa vähäisempi liikenne oikeuttaa korkeampaan hoitotasoon.Hoitoluokkia korotetaan ensi vuoden alusta lukien 11 000–12 000 kilometrillä, joka vastaa noin 15 prosenttia Suomen maantieverkosta. Nämä tiet ovat pääosin keskimääräistä vilkkaampia, joten jo vuoden vaihteen jälkeen yli 30 prosenttia kumipyöräliikenteestä saa nykyistä parempaa palvelutasoa. Urakoiden kilpailutuksen kautta hoitoluokka nousee arviolta noin 3 000 kilometrin matkalla vuosina 2019–24.Keskeiset väylät ensiksiPoikkeuksellisissa sää- ja kelioloissa varmistetaan liikenteen turvallisuus ja kohtuullinen toimivuus ensimmäiseksi keskeisimmillä väylillä. Kuitenkin tällöinkin koko maantieverkko pidetään liikennöitävässä kunnossa, Liikennevirasto lupaa.Virasto käy urakoitsijoiden, kaupunkien, kuntien, ely-keskusten ja muiden sidosryhmien kanssa säännöllistä vuoropuhelua, jotta teiden talvihoito pysyy halutulla tasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurakalusto töihin aiempaa herkemminAlemmalla tieverkolla on Liikenneviraton mukaan tarkoitus lyhentää liukkaudentorjunnan toimenpideaikaa ja pääosalla tiestöstä myös aurauksen toimenpideaikaa.Aurauskalusto käy siis töihin aiempaa pienemmillä lumimäärillä, jotta erityisesti aamuliikenteen sujuvuus ja turvallisuus voitaisiin taata.– Riittävän aikaisin aloitettu auraus parantaa edellytyksiä tasaiseen ja ohueen polannepintaan. Liukkaudentorjunnassa otetaan kattavammin lisäkalustoa käyttöön poikkeavissa tilanteissa, Liikennevirastosta kerrotaan.Täsmähoitoa aamuliikenteen tarpeisiinUusi keino talvitöissä on niin sanottu täsmähoito, jolla tärkeiksi koettujen tieosien palvelutasoa on mahdollista hieman kohottaa ajallisesti tai paikallisesti.Täsmähoitoa voidaan kohdistaa esimerkiksi tärkeimmille joukkoliikenteen reiteille vaikkapa aamuliikennettä turvaamaan. Vilkkaimmille kävelyn ja pyöräilyn väylille on mahdollista tarjota yhteistyössä kaupunkien kanssa nykyistä korkeampaa palvelutasoa.Aiempaa kireämmillä liukkaudentorjunnan laatuvaatimuksilla varaudutaan nopeasti muuttuviin sääolosuhteisiin. Liikennevirasto jakaa keskivilkkaat tiet pääosin suolalla hoidettaviin ja pääosin hiekalla hoidettaviin teihin etenkin tien päällysteen mukaan. Kevytpäällysteisillä teillä turvataan päällysteen elinkaarta käyttämällä liukkaudentorjunnassa pääosin hiekkaa.Teiden kuivatusta on myös tarkoitus tehostaa. Polanteet pyritään pitämään ohuina, urat ja epätasaisuudet minimoidaan, joskin tiepäällysteiden huononeva kunto vaikeuttaa yhä useammin ohuen polannepinnan saavuttamista.Lähde: Liikennevirasto Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa