8.11.2018 Liikenne Talviteiden hoitoon lisäryhtiä – hoitoluokkia korotetaan jopa 12 000 kilometrillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eri teiden hoitoluokat selkeytyvät, painotus väylillä, joissa liikkuu suuri määrä raskasta liikennettä. Maanteiden liikennöitävyys talvisin vaatii määrätietoista ja jatkuvaa työtä ja seurantaa. Liikennevirasto on luonut uudet talvihoidon toimintalinjaukset, jotka ottavat aiempaa paremmin huomioon erityisesti raskaan liikenteen tarpeet, jotta tiellä liikkujien turvallisuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset kohenevat.Liikenneviraston mukaan palvelutaso pääteillä nousee hoitoluokkien muutoksilla ja alemmalla tieverkolla laatuvaatimusten tarkistusten vuoksi.Tiet on jaettu hoitoluokkiin, koska kaikkia teitä ei voida kohtuullisin kustannuksin hoitaa samalla tavalla. Nyt hoitoluokkien eroja selkiytetään, jotta teiden hoidon yhtenäisyys sekä palvelutaso paranevat.Hoitoluokkien korotus kohdistuu eritoten niille teille, joilla raskaan liikenteen määrät ovat suuria. Muutoksen tavoitteena on vähentää vakavia onnettomuuksia ja raskaan liikenteen ulosajoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiellä ongelma? Soita Tienkäyttäjän linjalle! Jos autoilija kohtaa matkan päällä ongelman, on syytä ketoa asiasta, jotta ongelma saadaan korjattua eikä muille kanssakulkijoille koidu ongelmasta vaivaa tai vaaraa. Jos siis tiessä on esimerkiksi yllättävä kuoppa, tien reunus on murtunut vaarallisesti, tielle on kertynyt vaarallisesti lunta tai toeosuus on liikennöinnin kannalta vaarallisen liukas, kannattaa soittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100. Linja päivystää 24 tuntia vuorokaudessa ympäri vuoden. Soitto hoituu maksuttomasti. Puheluun vastaa Tieliikennekeskuksen päivystäjä, joka välittää ilmoituksen ongelmasta alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä. Ilmoittajilta pyydetään tarkka tieto ongelman sijaintipaikasta ja yhteystiedot. Tien kuntoon liittyvän ilmoituksen voi tehdä myös sähköisesti. Sähköinen jätettyjä ilmoituksia käsitellään arkisin kello 8–16. Ilmoitukset välitetään alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimista tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Tienhoito kohenee 12 000 kilometrilläUudet toimintalinjaukset tarkoittavat sitä, että joillakin tieosuuksilla liikennemäärärajoja alennetaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että näillä tieosuuksilla aiempaa vähäisempi liikenne oikeuttaa korkeampaan hoitotasoon.Hoitoluokkia korotetaan ensi vuoden alusta lukien 11 000–12 000 kilometrillä, joka vastaa noin 15 prosenttia Suomen maantieverkosta. Nämä tiet ovat pääosin keskimääräistä vilkkaampia, joten jo vuoden vaihteen jälkeen yli 30 prosenttia kumipyöräliikenteestä saa nykyistä parempaa palvelutasoa. Urakoiden kilpailutuksen kautta hoitoluokka nousee arviolta noin 3 000 kilometrin matkalla vuosina 2019–24.Keskeiset väylät ensiksiPoikkeuksellisissa sää- ja kelioloissa varmistetaan liikenteen turvallisuus ja kohtuullinen toimivuus ensimmäiseksi keskeisimmillä väylillä. Kuitenkin tällöinkin koko maantieverkko pidetään liikennöitävässä kunnossa, Liikennevirasto lupaa.Virasto käy urakoitsijoiden, kaupunkien, kuntien, ely-keskusten ja muiden sidosryhmien kanssa säännöllistä vuoropuhelua, jotta teiden talvihoito pysyy halutulla tasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurakalusto töihin aiempaa herkemminAlemmalla tieverkolla on Liikenneviraton mukaan tarkoitus lyhentää liukkaudentorjunnan toimenpideaikaa ja pääosalla tiestöstä myös aurauksen toimenpideaikaa.Aurauskalusto käy siis töihin aiempaa pienemmillä lumimäärillä, jotta erityisesti aamuliikenteen sujuvuus ja turvallisuus voitaisiin taata.– Riittävän aikaisin aloitettu auraus parantaa edellytyksiä tasaiseen ja ohueen polannepintaan. Liukkaudentorjunnassa otetaan kattavammin lisäkalustoa käyttöön poikkeavissa tilanteissa, Liikennevirastosta kerrotaan.Täsmähoitoa aamuliikenteen tarpeisiinUusi keino talvitöissä on niin sanottu täsmähoito, jolla tärkeiksi koettujen tieosien palvelutasoa on mahdollista hieman kohottaa ajallisesti tai paikallisesti.Täsmähoitoa voidaan kohdistaa esimerkiksi tärkeimmille joukkoliikenteen reiteille vaikkapa aamuliikennettä turvaamaan. Vilkkaimmille kävelyn ja pyöräilyn väylille on mahdollista tarjota yhteistyössä kaupunkien kanssa nykyistä korkeampaa palvelutasoa.Aiempaa kireämmillä liukkaudentorjunnan laatuvaatimuksilla varaudutaan nopeasti muuttuviin sääolosuhteisiin. Liikennevirasto jakaa keskivilkkaat tiet pääosin suolalla hoidettaviin ja pääosin hiekalla hoidettaviin teihin etenkin tien päällysteen mukaan. Kevytpäällysteisillä teillä turvataan päällysteen elinkaarta käyttämällä liukkaudentorjunnassa pääosin hiekkaa.Teiden kuivatusta on myös tarkoitus tehostaa. Polanteet pyritään pitämään ohuina, urat ja epätasaisuudet minimoidaan, joskin tiepäällysteiden huononeva kunto vaikeuttaa yhä useammin ohuen polannepinnan saavuttamista.Lähde: Liikennevirasto Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija