29.4.2018 Ajoneuvot Tarkkana autokaupoilla – varmista mitä turvatekniikkaa autoon kuuluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan turvallisuuden kannalta hyödyllisin avustinkolmikko on ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Autoissa on yhä enemmän turvallisuushyötyjä antavaa tekniikkaa. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista kuljettajista yli seitsemän kymmenestä pitää turvatekniikkaa myös tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa.Turvallisuuden kannalta Liikenneturva kannustaa huomioimaan, että hankittavasta autosta löytyvät ajonvakautusjärjestelmä ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynä hankittavia ajoneuvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvatekniikka kuljettajan tueksiMonen liikenneonnettomuuden taustalta löytyy inhimillinen virhe tai väärä arvio. Liikenneturvan kyselyyn** vastanneista kuljettajista lähes joka kolmas oli joutunut vaaratilanteeseen liukkaalla tai huonolla kelillä ajaessaan. Vaaratilanteita oli sattunut myös kiireessä, väsyneenä tai pitkään ilman taukoa ajaneille. Turvatekniikasta on apua moneen tilanteeseen, jossa kuljettaja tekee virhearvion.– Sen lisäksi, että turvatekniikka auttaa ehkäisemään ja korjaamaan kuljettajan virheitä, järjestelmät myös tukevat kuljettajaa tien päällä, varoittavat tarvittaessa ja lieventävät mahdollisen onnettomuuden seurauksia, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Hyötyjen top-3Turvatekniikkaa on saatavilla hyvin erilainen kirjo. Turvallisuuden kannalta hyödyllisin kolmikko on ajonvakautusjärjestelmä eli ESC, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustin.– Ajonvakautusjärjestelmä on turvallisuuden kannalta tutkitusti hyödyllinen. Siitä on hyötyä auton hallinnan apuna liukkaalla kelillä, ja se ehkäisee myös mahdollista sivuluisua. Fysiikan sallimissa rajoissa tietenkin. Jos nopeutta on liikaa, ei tekniikkakaan pysty ihmeisiin", Heiskanen tiivistää.Kuten ajonvakautusjärjestelmää, myöskään automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei tarvitse erityisesti osata käyttää, vaan se auttaa hätätilanteessa. Törmäysuhkan ollessa välitön hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa osuman välttämiseksi tai sen seurauksien lieventämiseksi. Ennen jarrutusta järjestelmä kuitenkin varoittaa kuljettajaa, jotta tämä jarruttaisi tai väistäisi itse.Kaistalla pysymistä avustavien tai tukevien järjestelmien etu on erityisesti maantienopeuksissa tapahtuvien yksittäisonnettomuuksien ehkäisyssä.– Jos väsyneenä ajava kuljettaja torkahtaa rattiin, kaista-avustin voi ehkäistä ajautumisen pientareen tai vastaantulijoiden kaistan puolelle. Useimmissa tapauksissa järjestelmä tärisyttää rattia tai penkkiä, tai tekee ohjausliikkeen, joten kuljettajan on huomattava ja otettava huomioon järjestelmän tekemä varoitus", selventää Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Osassa autoista kaista-avustin tai -vahti pitää laittaa erikseen päälle – tai sen voi kytkeä pois käytöstä.Kuljettaja on edelleen ykkönen– Jos kaistavahdin ratin tärisytys yllättää kuljettajan, voi olla, että ensimmäisen tilaisuuden tullen hän napsauttaa järjestelmän pois päältä. Eikä siitä pois kytkettynä ole mitään hyötyä. Kuljettajan tulisi tutustua auton turvatekniikkaan ja sen toimintalogiikkaan. Näin ymmärtää, miksi auto toimii niin kuin se toimii ja mitä hyötyä järjestelmistä on, Elovaara painottaa.Vastuu on tunnettava myös autokaupoilla. Jos autoa myyvä taho ei erikseen tarjoa esittelykierrosta turvatekniikasta, kannattaa sitä vaatia.– Älykkäinkään turvatekniikka ei kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Vielä pitkään tulee kuljettaja olemaan ajoneuvon älykkäin ominaisuus, Heiskanen tähdentää.Lähde ja video: Liikenneturva Kuvituskuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen *Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä. **Suomalaisten kuljettajien kokemia vaaratilanteita selvitettiin joulukuussa 2017.Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”