7.2.2017 Ajoneuvot Tässä on järeä Hakkapeliitta 44 – äärimmäisten olojen talvirengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengasvalmistajan ja arktisten erikoisajoneuvojen valmistajan yhteistyön tuloksena syntyi rengashirviö, jonka luvataan kestävän jopa Etelämantereen armottomia olosuhteita. Pohjoisen talven ääriolosuhteet vaativat erityisosaamista. Tähän johtopäätökseen tulivat maailman pohjoisin rengasvalmistaja Nokian Renkaat ja islantilainen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucks.Yritykset ovat tehneety yhteistyötä haasteellisten talviolosuhteiden taltuttamiseksi ennenkin. Nyt syntyi Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas, joka on suunniteltu ankariin arktisiin olosuhteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulkoon silmitön talviRengasuutuudestaan kertovan Nokian Renkaiden mukaan arktisissa olosuhteissa on tärkeää, että kuljettaja voi luottaa renkaaseen ja tietää, ettei matka katkea rengasrikon tai ylitsepääsemättömän maaston vuoksi. Uutuuden varaan on siis pedattu tuntuvia lupauksia.Rengasuutuus on räätälöity erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin. Renkaan luvataan erottuvan edukseen pidolla ja kestävyydellä. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin. Reilusta koostaan huolimatta renkaan kerrotaan etenevän määrätietoisesti myös syvässä lumessa.Arctic Trucksin erikoisajoneuvoja käytetään muun muassa Islannin jäätiköillä ja Etelämantereen tutkimusmatkoilla, joten rengasvalinnan merkitys korostuu.– Renkaan pinnan keskialueen urien jyrkkä 40 asteen V-muoto on optimoitu puhdistamaan uria lumesta ja loskasta tehokkaasti. Myös renkaan pinnan leveys sekä valtava ilmatila takaavat alhaisen pintapaineen ja näin erinomaisen etenemisen pehmeällä alustalla, kertoo Kalle Kaivonen, R&D Manager Nokian Raskailta Renkailta.Uutuus ei ujostele olosuhteitaAjossa Nokian Hakkapeliitta 44: n kerrotaan olevan rauhallinen. Sen luvataan käyttäytyvän tarkasti ja sopuisasti kaikilla pinnoilla.Renkaan tuetut olkapääpalat tasopainottavat ajokäytöstä ääritilanteissa, ja tuettu keskiripa antaa tarkan ohjaustuntuman maantieajoon. Renkaaseen räätälöity uusi kulutuspintasekoitus yhdistää talvipidon äärimmäisessä kylmyydessä kulumiskestävyyteen. Arktisissa olosuhteissa molempia ominaisuuksia osaa arvostaa.Nokian Hakkapeliitta 44 on myös nastoitettavissa, ja siitä löytyy yhteensä 172 nastareikää. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin ilman nastoja, valmistaja muistuttaa.Rengas on saatavilla koossa LT475/70 R17 ja se on tarkoitettu erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin SUV-tyyppisiin 4x4-ajoneuvoihin. Tuotteen valmistus aloitetaan lähikuukausina, ja se myydään yksinoikeudella Arctic Trucksin kautta.– Ajoneuvojamme käytetään maailman ankarimmissa ympäristöissä: jäätiköillä, Etelänavalla ja Euraasian pohjoisimmissa osissa. Yhteistyö Nokian Renkaiden kanssa on johtanut hyviin tuloksiin, ja odotamme paljon myös tältä uudelta renkaalta, sanoo Herjolfur Gudbjartsson, Managing Director, Arctic Trucks Islanti.Kuin metsäkoneella ajaisiPääsimme kokeilemaan pikaisesti näitä jättirenkaita Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan esittelytilaisuudessa Ivalossa.Tavalliseen maasturiin verrattuna ajamamme Toyota Land Cruiser tuntuu lähinnä metsäkoneelta, sillä jyrkätkin lumitöyräät ylittyvät pumpulinpehmeästi, ja liiallisen vauhdin huomaa vasta kun auto rämähtää takaisin tasaiselle jäälle.Käännöksissä pitää olla huolellinen, sillä ohjaustuntuma on niin etäinen, ettei kuljettajalla ole useinkaan hajua mihin suuntaan etupyörät kulloinkin osoittavat. Nokian Hakkapeliitta 44 Nokian Hakkapeliitta 44 on valmistajansa mukaan jatkoa vuonna 2014 alkaneelle tarinalle. Tuolloin julkistettiin Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, joka on järeisiin nelivetoautoihin suunnattu Hakkapeliitta-talvirengas. Rengas oli ensimmäinen erikoisajoneuvovalmistajan kanssa yhteistyössä syntynyt tuote. Arctic Trucksin historia ulottuu vuoteen 1990, jolloin Toyota aloitti Islannissa neliveto- ja katumaastureiden modifioinnin. Nykyään Arctic Trucks on alan johtava asiantuntija, joka on erikoistunut erilaisten 4WD-autojen kehittämiseen vaativaan maastoajoon. Nokian Renkaat puolestaan kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan jo vuonna 1934. - Koko: LT475/70 R17 - Urasyvyys: 18 mm - Halkaisija: 1100 m - Paino: n. 70 kg - Maksimipaine: 240 kPA, flotation-tarkoitukseen n. 160 kPA Lähde ja kuvat: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa