7.2.2017 Ajoneuvot Tässä on järeä Hakkapeliitta 44 – äärimmäisten olojen talvirengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengasvalmistajan ja arktisten erikoisajoneuvojen valmistajan yhteistyön tuloksena syntyi rengashirviö, jonka luvataan kestävän jopa Etelämantereen armottomia olosuhteita. Pohjoisen talven ääriolosuhteet vaativat erityisosaamista. Tähän johtopäätökseen tulivat maailman pohjoisin rengasvalmistaja Nokian Renkaat ja islantilainen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucks.Yritykset ovat tehneety yhteistyötä haasteellisten talviolosuhteiden taltuttamiseksi ennenkin. Nyt syntyi Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas, joka on suunniteltu ankariin arktisiin olosuhteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulkoon silmitön talviRengasuutuudestaan kertovan Nokian Renkaiden mukaan arktisissa olosuhteissa on tärkeää, että kuljettaja voi luottaa renkaaseen ja tietää, ettei matka katkea rengasrikon tai ylitsepääsemättömän maaston vuoksi. Uutuuden varaan on siis pedattu tuntuvia lupauksia.Rengasuutuus on räätälöity erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin. Renkaan luvataan erottuvan edukseen pidolla ja kestävyydellä. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin. Reilusta koostaan huolimatta renkaan kerrotaan etenevän määrätietoisesti myös syvässä lumessa.Arctic Trucksin erikoisajoneuvoja käytetään muun muassa Islannin jäätiköillä ja Etelämantereen tutkimusmatkoilla, joten rengasvalinnan merkitys korostuu.– Renkaan pinnan keskialueen urien jyrkkä 40 asteen V-muoto on optimoitu puhdistamaan uria lumesta ja loskasta tehokkaasti. Myös renkaan pinnan leveys sekä valtava ilmatila takaavat alhaisen pintapaineen ja näin erinomaisen etenemisen pehmeällä alustalla, kertoo Kalle Kaivonen, R&D Manager Nokian Raskailta Renkailta.Uutuus ei ujostele olosuhteitaAjossa Nokian Hakkapeliitta 44: n kerrotaan olevan rauhallinen. Sen luvataan käyttäytyvän tarkasti ja sopuisasti kaikilla pinnoilla.Renkaan tuetut olkapääpalat tasopainottavat ajokäytöstä ääritilanteissa, ja tuettu keskiripa antaa tarkan ohjaustuntuman maantieajoon. Renkaaseen räätälöity uusi kulutuspintasekoitus yhdistää talvipidon äärimmäisessä kylmyydessä kulumiskestävyyteen. Arktisissa olosuhteissa molempia ominaisuuksia osaa arvostaa.Nokian Hakkapeliitta 44 on myös nastoitettavissa, ja siitä löytyy yhteensä 172 nastareikää. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin ilman nastoja, valmistaja muistuttaa.Rengas on saatavilla koossa LT475/70 R17 ja se on tarkoitettu erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin SUV-tyyppisiin 4x4-ajoneuvoihin. Tuotteen valmistus aloitetaan lähikuukausina, ja se myydään yksinoikeudella Arctic Trucksin kautta.– Ajoneuvojamme käytetään maailman ankarimmissa ympäristöissä: jäätiköillä, Etelänavalla ja Euraasian pohjoisimmissa osissa. Yhteistyö Nokian Renkaiden kanssa on johtanut hyviin tuloksiin, ja odotamme paljon myös tältä uudelta renkaalta, sanoo Herjolfur Gudbjartsson, Managing Director, Arctic Trucks Islanti.Kuin metsäkoneella ajaisiPääsimme kokeilemaan pikaisesti näitä jättirenkaita Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan esittelytilaisuudessa Ivalossa.Tavalliseen maasturiin verrattuna ajamamme Toyota Land Cruiser tuntuu lähinnä metsäkoneelta, sillä jyrkätkin lumitöyräät ylittyvät pumpulinpehmeästi, ja liiallisen vauhdin huomaa vasta kun auto rämähtää takaisin tasaiselle jäälle.Käännöksissä pitää olla huolellinen, sillä ohjaustuntuma on niin etäinen, ettei kuljettajalla ole useinkaan hajua mihin suuntaan etupyörät kulloinkin osoittavat. Nokian Hakkapeliitta 44 Nokian Hakkapeliitta 44 on valmistajansa mukaan jatkoa vuonna 2014 alkaneelle tarinalle. Tuolloin julkistettiin Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, joka on järeisiin nelivetoautoihin suunnattu Hakkapeliitta-talvirengas. Rengas oli ensimmäinen erikoisajoneuvovalmistajan kanssa yhteistyössä syntynyt tuote. Arctic Trucksin historia ulottuu vuoteen 1990, jolloin Toyota aloitti Islannissa neliveto- ja katumaastureiden modifioinnin. Nykyään Arctic Trucks on alan johtava asiantuntija, joka on erikoistunut erilaisten 4WD-autojen kehittämiseen vaativaan maastoajoon. Nokian Renkaat puolestaan kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan jo vuonna 1934. - Koko: LT475/70 R17 - Urasyvyys: 18 mm - Halkaisija: 1100 m - Paino: n. 70 kg - Maksimipaine: 240 kPA, flotation-tarkoitukseen n. 160 kPA Lähde ja kuvat: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle