8.7.2024

Tätä on elämä W12:n jälkeen – Bentley Continental GT Speed syntyi uudelleen lataushybridinä, valmistajansa kautta aikain tehokkaimpana mallina

Kuva Bentley

Puheet downsizingista on parasta vaimentaa suurella määrällä lisää tehoa. Neljännen polven Bentley Continental GT Speed tekee sen 782 hevosvoiman lataushybridivoimalinjan kera.

Bentley Continental GT:n neljäs sukupolvi osuu erikoiseen aikaan brittimerkin historiassa, sillä samalla kun Crewe'ssa valmistaudutaan suureen sähköiseen tulevaisuuteen, on tämä uutuus vielä varsin perinteinen, ja oikeastaan uuden mallin sijaan enemmänkin merkittävä päivitys vuonna 2017 debytoineeseen edeltäjäänsä. Bentleyn mukaan uutuuden komponenteista kuitenkin peräti 68 prosenttia olisi uusia.

Sitä sähköpuolta neljänteen sukupolveen tuo ensi kertaa Continental GT:n historiassa lataushybridivoimalinja, joskin akun ja sähkömoottorin tehtävä on uutuudessa enemminkin paikata yhtä isoa puutetta, johon on Bentley-piireissä nyt totuttava. Bentleyt ovat nimittäin lopullisesti menettäneet 12-sylinterisen voimanlähteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akku ei Speedin menoa haittaa

Continental GT Speed on siis nyt neljännessä sukupolvessaan lataushybridi, jossa sähkömoottorin ja 4,0-litraisen V8:n yhteistyöllä halutaan päästä yli Volkswagenin vuosituhannen taitteen suursatsauksen, 6,0-litraisen W12:n poistumisesta näyttämöltä.

Uudistuksen myötä Bentley Continental GT on luopunut tunnusomaisista ajovalojen tuplaumpioistaan. Uusi ilme muistuttaa paljon Bentley Batur by Mullineria.

Ultra Performance Hybrid -voimalinjaa, jollaiseksi Bentley sitä nimittää, johtaa siis VW-konsernin ylärekisterissä laajasti hyödynnetty 4,0-litrainen V8. Kuten todettua, se on iso downsizing väistyneen GT Speedin W12:een, mutta toisaalta tähän asti Bentleyn muita lataushybrideitä ovat johtaneet Flying Spurin 2,9-litrainen V6 ja Bentaygan 3,0-litrainen V6. Tasan 600-heppaisen V8:n parina uudelleenkeksityssä Continental GT Speedissä on 190 hevosvoiman sähkömoottori, jota ruokkii 25,9 kilowattitunnin akku.

Tuloksena on 782 hevosvoiman ja tasan 1 000 newtonmetrin hybridijärjestelmä. Vertailun vuoksi W12 ylsi parhaimmillaan väistyneessä GT Speedissä 660 hevosvoimaan ja 900 newtonmetriin.

Bentleyn mukaan uudella Continental GT Speedillä pääsee 81 kilometriä pelkällä sähköllä, jolloin speediä on maksimissaan 140 km/h. Yhdistetty hiilidioksidipäästöarvo on vain 29 g/km, kun W12:lla se oli 308 g/km.

782 hevosvoimaa ja 1 000 newtonmetriä tarkoittavat, että kyseessä on historian tehokkain katulaillinen ja sarjatuotantoinen Bentley-malli.

Entä sitten se paino? Melkein minkä tahansa muun auton kohdalla allekirjoittanut aloittaisi viimeistään tässä kohtaa paasaamaan painosta ja erityisesti lataushybridin akun tuomasta sellaisesta. Lisäkiloja on lähemmäs parisataa verrattuna W12-Speediin. Bentley on kuitenkin aina tehnyt painavia autoja, olivatpa ne kuinka urheilullisia tahansa, ja automaailma on sen hyväksynyt. Eikä Coupé-mallin 2 460 kilon omamassa ole mitenkään odottamattoman suuri, kun otetaan huomioon, että kyseessä todellakin on tukevan ajoakun sisuksiinsa syönyt Bentley Continental GT.

Eihän nyt olla lähelläkään niitä lukemia, että eurooppalaisen B-ajokortin painorajat tulisivat vastaan. Bentley on nimittäin varoittanut, että sen tulevien sähköautojen kohdalla näin saattaa käydä.

Akku saattaa ihmeellisellä tavalla jopa parantaa GT Speedin ajettavuutta, sillä sen asettelulla on osasyynsä siihen, että auton painojakauma on onnistuttu ensi kertaa mallin historiassa saamaan suhteessa 49:51 takapainoiseksi.

335 km/h vaikka meren alla

Bentley Continental GT Speedin idea tiivistyy edelleenkin siihen speediin eli nopeuteen. Tässä suhteessa V8-lataushybridi pystyy peittoamaan W12-edeltäjänsä osittain. Se nimittäin kiihtyy erityisesti sähkömoottorin alkupotun turvin 3,1 sekunnissa nollasta sataan, siinä missä W12:lta sama homma vei 3,5 sekuntia. Huippunopeus säilyy entisellään, nimittäin 335 kilometrissä tunnissa. Avokattoisessa Continental GTC Speedissä vastaavat lukemat ovat 3,4 sekuntia ja 285 km/h.

Bentley on myös ehtinyt ennätysten tekoon uudella Continental GT Speedillä. Bentley kertoo, että inspiraatio ennätyksen yrittämiseen ja lopulta siinä onnistumiseen syntyi V8:n äänimaailmasta tunneliolosuhteissa. Kuten voimme kuvitella, se äänimaailma on aika makea.

Homman nimi on "The Underwater Speed Record" eli "vedenalainen nopeusennätys" tai paremminkin "merenalainen nopeusennätys". Continental GT Speedillä haluttiin siis ajaa epävirallinen maailmanennätys, jota ei aiemminkaan oltu virallisesti yritetty. Kyse oli siis huippunopeudesta tunnelissa meren alla. Hommaan sopiva tunneli löytyi vuonomaa Norjasta, jonka Rogalandin läänistä maan lounaisosasta löytyy Ryfylken tunneli, joka on 14,4 kilometrin pituudellaan maailman pisin meren alla kulkeva maantietunneli. Se on samalla myös maailman syvin yleisesti kuljettava tunneli, sillä se menee syvimmillään 292 metriä merenpinnan alla. Norjan tiehallituksen ja poliisin avustuksella tunneli suljettiin huhtikuussa ennätystä varten muulta liikenteeltä, sen jälkeen, kun muun muassa tietokonesimulaatioilla oli varmistettu, ettei mitään odottamatonta tapahtuisi, kun auto kulkee kapeassa putkessa yli 300 km/h. Lisäksi auton tankki täytettiin biopolttoaineella ja akku ladattiin uusiutuvasti tuotetulla sähköllä.

Ennätystunnelissa kuvattiin myös erityinen filmi, jonka Bentley aikoo julkaista lähitulevaisuudessa.

Continental GT Speed saavutti huippunopeutensa tunnelissa 33 sekunnissa, ja näin "The Underwater Speed Record", vaikkakin epävirallinen sellainen, on 335 km/h.

Lähde: Bentley

Luetuimmat