11.2.2022 Liikenne Tätä on Finnairilta odotettu – uusi Premium Economy -matkustusluokka A350- ja A330-koneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin kaukoliikenteeseen tulee lisämukavuutta. Airbus A350- ja A330 -kaukoliikennekoneisiin on tulossa täysin uudistetut matkustamot, tärkeimpänä uudistuksena kauan odotettu uusi Premium Economy -matkustusluokka. Finnairin kaikkien kaukoliikenteen lentokoneiden matkustamo ja palvelukokonaisuudet uudistetaan perusteellisesti. Uudistuksen hintalappu on 200 miljoonaa euroa.Uudistuksesta ja siihen kuuluvan Premium Economy -luokan tulosta uutisoitiin ensi kerran jo marraskuussa 2018. Joulukuussa 2019 esimerkiksi www.lentoposti.fi ja Moottori uutisoivat matkustamouudistuksen toteutuvan jo marraskuussa 2020, mutta vuoden 2020 alussa alkanut koronapandemia viivästytti uudistusta merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokonaan oma luokkaUusi premium Economy -luokka tulee selkeästi omaksi luokakseen Business- ja turistiluokan väliin.Premium economy -luokka tulee vähitellen saataville kaikille kaukolennoille Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan, jotka lennetään kaksikäytäväisillä Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneilla.Edessä on nopea käyttöönotto ja koneita tullaan näkemään muutamilla valikoiduilla Euroopan lennoilla. Tällä hetkellä kahdessa koneessa on uusi matkustamo. Niitä tullaan näkemään pop up -yllätyksinä muutamilla reiteillä.Myynti Premium Economy -matkustusluokkaan alkaa maaliskuun alussa. Kohde on todennäköisesti Aasiassa.Kaikki Finnairin 16 nykyistä A350-konetta ja kahdeksan A330-konetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä, jolloin Finnair, joka on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä, täyttää 100 vuotta. Tarkempia tietoja uudistuksen aikataulusta ei ole tiedossa.Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet tulevat tehtaalta suoraan uudistuneessa matkustamokonfiguraatiossa.Finnairilla on kesällä 2022 verkostossaan 20 kaukoliikennekohdetta Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin keihäänkärkenä. Uusia kaukokohteita ovat Busan Etelä-Koreassa, Tokion Hanedan lentokenttä Japanissa (lähellä Tokion keskustaa!) sekä Dallas ja Seattle Yhdysvalloissa. Premium Economy – nouseva trendi Premium Economy on nouseva trendi. Kaukoidän tunnetuimmat lentoyhtiöt ovat jo esitelleet oman Premium Economy -luokkansa ja niihin verrattuna Finnair alkoi jäädä alakynteen matkustusmukavuudessa. Kaukoliikennekoneiden matkustamouudistus on erittäin tärkeä. Finnair on perinteisesti vapaa-ajan matkustajien lentoyhtiö. Ennen pandemiaa vapaa-ajan matkustajia oli noin 80 prosenttia. Liikematkustajien osuus oli 20 prosenttia ja osuus tuotoista 30 prosenttia. – Lovi liikematkustukseen tulee, mutta uskomme, että premium-painotteinen vapaa-ajan matkustus tulee tasapainottamaan kehitystä ja siihen panostetaan tulevaisuudessa, toimitusjohtaja Topi Manner arvioi. – Suuri osa liikematkustuksesta tulee palautumaan. Yritysten on tavattava asiakkaita, tiimien on tavattava toisiaan, kauppoja varsinkaan uusien asiakkaiden kanssa ei voi neuvotella Teamsin kautta, henkilösuhteita pitää rakentaa ja pitää yllä. Markkinoilla pitää käydä katsomassa, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Sisäiset palaverit tulevat osittain varmasti korvautumaan etäyhteyksillä. Premium Economy -luokka korvaa vuonna 2014 esitellyn, turistiluokasta hieman parannellun Finnairin Economy Comfort -luokan. Sen matkustusluokan laadusta on ollut paljon lentävien asiakkaiden keskuudessa hieman ristiriitaisia, eikä aina kovin myönteisiä mielipiteitä. Uusi matkustusluokka on räätälöity sellaisille vapaa-ajan matkustajille ja työasioissa matkustaville, jotka kaipaavat turistiluokkaa parempaa matkustusmukavuutta, palvelua ja monipuolisempaa ruokailua. Kaikki yhtiöt eivät hyväksy työntekijöilleen Business-luokkaa työmatkoilla. Tähän tarpeeseen uusi Premium Economy -luokka voi olla houkutteleva kompromissiratkaisu – hinnasta riippuen. Lisää väljyyttäFinnair esitteli uuden Premium Economy -luokan ensimmäisenä pohjoismaisena lentoyhtiönä. Finnairin A350- ja A330-koneiden Premium Economy -luokan istuimet ovat vierekkäin 2–4–2-jaolla, leveyssuunnassa siis yksi istuin vähemmän kuin turistiluokassa, jossa käytetään 3–3–3-konfiguraatiota. Istuinväli on Premium Economy-luokan standardiksi muodostunut 38 tuumaa (96,52 cm) eli 7 tuumaa (17,78 cm) enemmän kuin turistiluokan istuimessa, jonka istuinväli Finnairin laajarunkokoneissa on 31 tuumaa (78,74 cm).Käytännössä istuinväli on noin 17,5 cm pitempi kuin turistiluokassa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että aikaisemmassa, nyt poistuvassa Economy Comfort -luokassa istuinväli oli vain 8–13 cm turistiluokan istuimia suurempi.Premium Economy -istuimet ovat 2–4–2-järjestelyn ansiosta myös hieman leveämmät, mutta tarkkoja mittatietoja ei ole kerrottu.Uusi matkustusluokka sijaitsee omassa, erillisessä tilassaan ja siellä on paikkoja konetyypistä riippuen 21–26 matkustajalle. Uuden luokan suosion ratkaisee paljolti sen hinta-laatusuhde. Uuden Premium Economy -luokan hintoja ei ole vielä ilmoitettu.Istuimen suunnittelun lähtökohtana on ollut tärkeintä mukavuus ja hyvä ergonomia pitkillä lennoilla. Istuimessa on memory foam -istuintyynyt, säädettävä selkänoja, joka kallistuu taaksepäin kahdeksan tuuman verran, koko jalkaa tukeva jalkatuki sekä moneen eri asentoon taipuva niskatuki. Tietokoneelle ja pikkutavaroille on omat säilytystilat, joissa tavarat ovat lennon aikana kätevästi käsillä. Uutta istuinta täydentävät paikkakohtaiset lukuvalot sekä suuri ja tukeva tarjotinpöytä.Jokaisessa istuimessa on myös 13 tuuman näytöllä varustettu viihdejärjestelmä ja henkilökohtaisille elektronisille laitteille löytyy monipuoliset latausmahdollisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ateriakokonaisuuttaPremium economy -luokassa on tarjolla kaksi ateriakokonaisuutta: kolmen ruokalajin ateria sekä kevyempi ateria tai välipala ennen laskeutumista.Ateriat tarjoillaan keraamisilta Harri Koskisen suunnittelemilta ja Iittalan Finnairille yksinoikeudella valmistamilta astioilta, ja voit valita ensimmäisen aterian pääruoan kahdesta vaihtoehdosta.Aterioiden lisäksi juomat ovat maksuttomia, samppanjaa lukuun ottamatta. Myynnissä on myös samppanjaa ja välipaloja. Premium Economy -luokan matkustajat saavat Marimekon yksinoikeudella Finnairille suunnitteleman matkapakkauksen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Finnair, Benjamin Helander Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous