11.2.2022 Liikenne Tätä on Finnairilta odotettu – uusi Premium Economy -matkustusluokka A350- ja A330-koneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin kaukoliikenteeseen tulee lisämukavuutta. Airbus A350- ja A330 -kaukoliikennekoneisiin on tulossa täysin uudistetut matkustamot, tärkeimpänä uudistuksena kauan odotettu uusi Premium Economy -matkustusluokka. Finnairin kaikkien kaukoliikenteen lentokoneiden matkustamo ja palvelukokonaisuudet uudistetaan perusteellisesti. Uudistuksen hintalappu on 200 miljoonaa euroa.Uudistuksesta ja siihen kuuluvan Premium Economy -luokan tulosta uutisoitiin ensi kerran jo marraskuussa 2018. Joulukuussa 2019 esimerkiksi www.lentoposti.fi ja Moottori uutisoivat matkustamouudistuksen toteutuvan jo marraskuussa 2020, mutta vuoden 2020 alussa alkanut koronapandemia viivästytti uudistusta merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokonaan oma luokkaUusi premium Economy -luokka tulee selkeästi omaksi luokakseen Business- ja turistiluokan väliin.Premium economy -luokka tulee vähitellen saataville kaikille kaukolennoille Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan, jotka lennetään kaksikäytäväisillä Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneilla.Edessä on nopea käyttöönotto ja koneita tullaan näkemään muutamilla valikoiduilla Euroopan lennoilla. Tällä hetkellä kahdessa koneessa on uusi matkustamo. Niitä tullaan näkemään pop up -yllätyksinä muutamilla reiteillä.Myynti Premium Economy -matkustusluokkaan alkaa maaliskuun alussa. Kohde on todennäköisesti Aasiassa.Kaikki Finnairin 16 nykyistä A350-konetta ja kahdeksan A330-konetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä, jolloin Finnair, joka on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä, täyttää 100 vuotta. Tarkempia tietoja uudistuksen aikataulusta ei ole tiedossa.Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet tulevat tehtaalta suoraan uudistuneessa matkustamokonfiguraatiossa.Finnairilla on kesällä 2022 verkostossaan 20 kaukoliikennekohdetta Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin keihäänkärkenä. Uusia kaukokohteita ovat Busan Etelä-Koreassa, Tokion Hanedan lentokenttä Japanissa (lähellä Tokion keskustaa!) sekä Dallas ja Seattle Yhdysvalloissa. Premium Economy – nouseva trendi Premium Economy on nouseva trendi. Kaukoidän tunnetuimmat lentoyhtiöt ovat jo esitelleet oman Premium Economy -luokkansa ja niihin verrattuna Finnair alkoi jäädä alakynteen matkustusmukavuudessa. Kaukoliikennekoneiden matkustamouudistus on erittäin tärkeä. Finnair on perinteisesti vapaa-ajan matkustajien lentoyhtiö. Ennen pandemiaa vapaa-ajan matkustajia oli noin 80 prosenttia. Liikematkustajien osuus oli 20 prosenttia ja osuus tuotoista 30 prosenttia. – Lovi liikematkustukseen tulee, mutta uskomme, että premium-painotteinen vapaa-ajan matkustus tulee tasapainottamaan kehitystä ja siihen panostetaan tulevaisuudessa, toimitusjohtaja Topi Manner arvioi. – Suuri osa liikematkustuksesta tulee palautumaan. Yritysten on tavattava asiakkaita, tiimien on tavattava toisiaan, kauppoja varsinkaan uusien asiakkaiden kanssa ei voi neuvotella Teamsin kautta, henkilösuhteita pitää rakentaa ja pitää yllä. Markkinoilla pitää käydä katsomassa, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Sisäiset palaverit tulevat osittain varmasti korvautumaan etäyhteyksillä. Premium Economy -luokka korvaa vuonna 2014 esitellyn, turistiluokasta hieman parannellun Finnairin Economy Comfort -luokan. Sen matkustusluokan laadusta on ollut paljon lentävien asiakkaiden keskuudessa hieman ristiriitaisia, eikä aina kovin myönteisiä mielipiteitä. Uusi matkustusluokka on räätälöity sellaisille vapaa-ajan matkustajille ja työasioissa matkustaville, jotka kaipaavat turistiluokkaa parempaa matkustusmukavuutta, palvelua ja monipuolisempaa ruokailua. Kaikki yhtiöt eivät hyväksy työntekijöilleen Business-luokkaa työmatkoilla. Tähän tarpeeseen uusi Premium Economy -luokka voi olla houkutteleva kompromissiratkaisu – hinnasta riippuen. Lisää väljyyttäFinnair esitteli uuden Premium Economy -luokan ensimmäisenä pohjoismaisena lentoyhtiönä. Finnairin A350- ja A330-koneiden Premium Economy -luokan istuimet ovat vierekkäin 2–4–2-jaolla, leveyssuunnassa siis yksi istuin vähemmän kuin turistiluokassa, jossa käytetään 3–3–3-konfiguraatiota. Istuinväli on Premium Economy-luokan standardiksi muodostunut 38 tuumaa (96,52 cm) eli 7 tuumaa (17,78 cm) enemmän kuin turistiluokan istuimessa, jonka istuinväli Finnairin laajarunkokoneissa on 31 tuumaa (78,74 cm).Käytännössä istuinväli on noin 17,5 cm pitempi kuin turistiluokassa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että aikaisemmassa, nyt poistuvassa Economy Comfort -luokassa istuinväli oli vain 8–13 cm turistiluokan istuimia suurempi.Premium Economy -istuimet ovat 2–4–2-järjestelyn ansiosta myös hieman leveämmät, mutta tarkkoja mittatietoja ei ole kerrottu.Uusi matkustusluokka sijaitsee omassa, erillisessä tilassaan ja siellä on paikkoja konetyypistä riippuen 21–26 matkustajalle. Uuden luokan suosion ratkaisee paljolti sen hinta-laatusuhde. Uuden Premium Economy -luokan hintoja ei ole vielä ilmoitettu.Istuimen suunnittelun lähtökohtana on ollut tärkeintä mukavuus ja hyvä ergonomia pitkillä lennoilla. Istuimessa on memory foam -istuintyynyt, säädettävä selkänoja, joka kallistuu taaksepäin kahdeksan tuuman verran, koko jalkaa tukeva jalkatuki sekä moneen eri asentoon taipuva niskatuki. Tietokoneelle ja pikkutavaroille on omat säilytystilat, joissa tavarat ovat lennon aikana kätevästi käsillä. Uutta istuinta täydentävät paikkakohtaiset lukuvalot sekä suuri ja tukeva tarjotinpöytä.Jokaisessa istuimessa on myös 13 tuuman näytöllä varustettu viihdejärjestelmä ja henkilökohtaisille elektronisille laitteille löytyy monipuoliset latausmahdollisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ateriakokonaisuuttaPremium economy -luokassa on tarjolla kaksi ateriakokonaisuutta: kolmen ruokalajin ateria sekä kevyempi ateria tai välipala ennen laskeutumista.Ateriat tarjoillaan keraamisilta Harri Koskisen suunnittelemilta ja Iittalan Finnairille yksinoikeudella valmistamilta astioilta, ja voit valita ensimmäisen aterian pääruoan kahdesta vaihtoehdosta.Aterioiden lisäksi juomat ovat maksuttomia, samppanjaa lukuun ottamatta. Myynnissä on myös samppanjaa ja välipaloja. Premium Economy -luokan matkustajat saavat Marimekon yksinoikeudella Finnairille suunnitteleman matkapakkauksen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Finnair, Benjamin Helander Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä