20.9.2019 Ajoneuvot Tätä tarjoaa Lahti Caravan 2019 – ennätyksiä hipova määrä uutuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden Caravan 2019 -messut ovat käynnistyneet. Esittelemme 14 hyvää syytä vierailla Lahden neljä päivää kestävillä messuilla. Torstaina käynnistyneillä, neljä päivää kestävillä Caravan 2019 -messuilla on tarjolla ennätyksellinen määrä matkailuajoneuvotarjonnan uutuuksia. Ajoneuvoja on nähtävissä erittäin edullisista retkeilyvarusteista ylellisiin, usean sadan tuhannen euron luksusmatkailuautoihin.Messuja varten kokosimme yhdessä Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäen kanssa vinkkilistan, joka sisältää kattavan valikoiman mielenkiintoisia kohteita eri puolilta Lahden Messukeskusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCarthago E-Line I 51 QB TAEnsimmäisenä listalla on Carthagon tyylittelemä integroitu auto. Laatuunsa panostavan saksalaisen matkailuautovalmistajan lähes kahdeksan metriä pitkää autoa saa vakiona neljällä istuin- ja makuupaikalla, mutta lisävarusteena mukaan mahtuu myös viides matkatoveri.Harvinaisena hienoutena mainostetaan muun muassa molempiin suuntiin aukeavaa jääkaappia, sekä sisätilojen viimeistelyn tuomaa huumaavaa tunnetta. Valoisuutta vaaleaan asuinosaan on tuomassa tiheästi aseteltujen valojen lisäksi suuri kattoluukku.Vaaleus jatkuu myös takaosassa, pikän makuuvuoteen molemmin puolin löytyy korkeat kaapit ja sängynpäädystä löytyvän peilin avulla voi tarkistaa aamulla tarvitseeko kasvot ehostusta ennen autosta nousemista leirintäaluenaapureiden ilmoille.Tilaa löytyy erinomaisesti vaikka viidelle. Esittelyauto on varustettu hauskalla ''keittiö/kahvi-paketilla'', johon kuuluu 1 800 watin inverttertterijärjestelmä, kapselikahvinkeitin, sekä Carthagon kuppisarja. Hinta alkaen -malli luvataan 159 000 euron hintaan ja esittelyauton hinnaksi kerrotaan 186 195 euroa.LMC Sassino 470 KSassino kääntyy suomenkielessä muotoon ''vaununen'', joka kuvaa LMC:n edullisten matkailuvaunujen sarjaa edullisesti. Vaunumalliston suurempi versio, 470 K sopii hyvin esimerkiksi pienelle perheelle, sisältä löytyy erillisen parivuoteen lisäksi kerrosvuode vaunun takaosasta.Edullisemmasta hinnasta huolimatta Sassino-mallistossa ei ole säästelty laadun kustannuksella. LMC:n mukaan vaunuissa käytetään samoja osia, kuin kalliimmissakin malleissa. Luotosta laatuun kertoo myös 12 vuoden tiiviysturva, joka on markkinoiden pisimpiä.Vaunua ei voi kuvailla yleelliseksi muiden messukomeuksien keskellä, mutta kalliiden mallien seasta Sassino erottuukin ilahduttavalla tavanomaisuudellaan, joka tässä tapauksessa on pelkkää plussaa.Säilytyslokeroita löytyy ympäri vaunun yläreunuksia ja ikkunoitakin on mukavasti joka puolella. Sohvaryhmän pienehkölle pöydälle ei koko perheen astioiden lisäksi mahdu enää kattiloita, mutta ruokailu ja lautapelien pelaaminen onnistunee silti vaivatta.Vaunun perusmalli maksaa 19 200 euroa ja esittelymallinkin hinta jää 21 155 euroon.Hymer-Eriba Touring 820Tämän matkailuvaunun kanssa et varmasti jää ilman katseita leirintäalueella. Touring 820:n muotoilun kerrotaan ammentavan innoitusta 1950-luvulta. Painavan vaunun kerrotaankin olevan parhaimmillaan kausipaikkakäytössä.Ylellisen matkailuvaunun valmistusta verrataan Bentleyhin, sillä Touring 820 rakennetaan niinikään käsityönä. Nopeaa toimintaa ei vaunun valmistus käsityönä ole, kyseisiä malleja valmistetaan noin kahden kappaleen viikkovauhdilla. Kaikkiaan vaunuja valmistuu noin 80 yksilöä vuodessa.Takaosan parivuoteesta ei ikkunapinta-alaa puutu. Lähes koko takaosa on katettu ikkunoilla, jolla varmistetaan ettei parhaista maisemista jää palaakaan näkemättä edes vaunun sisäpuolella. Lukuvalot usb-liitännöillä on saatu ujutettua mukaan makuuosaan ikkunapeitteestä huolimatta.Ulkopuolen klassisen ulkonäön tavoittelusta huolimatta sisätilat ovat modernit, hieman retrotunnelmaa on tuomassa lieden luota löytyvä pyöreä ikkuna. Television puolen seinämältä löytyy WC- ja kylpytilat, sekä säilytysluukkuja, unohtamatta valaistua lasivitriiniä.Laseja ei puutu myöskään etuosasta. Pöytäryhmän ympärillä olevan nahkasohvan luota löytyy myös samanlaiset lukuvalot kuin takaosasta. Pöydän saa laskettua alas, jolloin sohvaryhmästä saa levitettyä ylimääräisen pedin. Touring 820:n perusmallin hinta alkaa 82 480 eurosta ja esillä ollut malli varusteineen maksaa 101 415 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPössl Summit Prime 640Kolmekymppisiään juhlistanut Pössl toi messuille mukavan kirjon retkeilyautoja joihin lukeutuu myös juhlavuoden erikoismalli. Vinkkeihimme valitsimme kuitenkin integroitua matkailuautoa lähentelevän ja kattavasti varustellun Summit Primen suurikokoisimman mallin.Erikoisuutena Summit Prime 640:ssä on Domesticin kanssa yhteistyössä kehitetty Skyroof, eli suuri avattava ikkuna ohjaamon katossa. Kattoikkunaa varten autosta on täytynyt poistaa Ducaton alkuperäinen hattuhyllyrakenne.Skyroof, kääntyvät istuimet ja järkevä pohjaratkaisu tekevät auton sisätiloista yhdessä todella avaran, lähes matkailuauton veroisen. Keskiosan pöytä on kaksiosainen, alempi osa taittuu tarvittaessa kätevästi lisätilaksi ja mahdollistaa jo neljän henkilön ruokailun samanaikaisesti.Ahtain tila on WC:n ja keittiön tasojen luona, mutta kovin usein kyseinen paikka tuskin kerää retkeilyautossa porukkaa ruuhkaksi asti. Käännettävällä suihkuseinällä vältytään veden roiskumiselta ei toivoittuihin paikkoihin.Auton takaosasta löytyy myös hyvin säilytystilaa pedin alta. Summit Prime 640:n hinta alkaa Citroënin tai Peugeotin alustalla 51 700 eurosta ja Fiat Ducaton alustalla 52 300 eurosta.Weinsberg CaraCore 650 MFKnaus-konserniin kuuluvan Weinsbergin Cara Core 650:ä mainostettiin markkinoiden halvimpana integroituna matkailuautona. Valmistajan julkaistua integroitu auto, kattaa mallisto nyt jokaisen luokan matkailuautot. 7,5 metriä pitkän matkailuauton saa rekisteröityä myös ajettavaksi B-luokan ajokortilla.Keulan ilmeeltä Caracore poikkeaa hieman muista integroiduista matkailuautoista pitkällä ja mustalla keulasäleiköllä, johon yhdistyy ajovalojen kulmikkaat led-moduulit.Vaikka Weinsbergin hinta näkyy muita integroituja malleja vähäisemmällä ylellisyydellä sisällä, ei laaduttomuudesta ole kuitenkaan merkkejä. Pohjaratkaisu on samantyylinen kuin muissakin integroiduissa autoissa. Auto on myös mahdollista rekisteröidä viidelle.Tavallisuus jatkuu myös keski- ja takaosissa. Parivuoteen leveydestä on karsittu sijoittamalla WC- ja kylpytilat sen viereen. Osittain tämän ansiosta sisätilat pysyvät miellyttävän tilavina myös keittiön kohdalla.Caracore 650 MF:n hinta alkaa noin 78 000 eurosta ja esittelymallin ilmoitettu hinta on 90 650 euroa.Hobby Optima OnTour T65 HKMSaksalaisvalmistaja Hobbyn kuudelle rekisteröity B-ajoluvalla ajettava puoli-integroitu malli on henkilömäärältään harvinaisuus alle 7 metriä pitkien matkailuautojen sarjassa. Optima OnTour on Hobbyn edullisempaa mallisarjaa.Maahantuojan edustaja kertoo kyseisen mallin olevan kuuden vyöpaikan ansiosta suosittu erityisesti vuokrauskäytössä. Suureen takatalliin mahtuu todellakin kuuden hengen ryhmän tavarat pidemmällekin reissulle.Automallistossa on haettu hieman uudenlaisia pohjaratkaisuja. Pöytäryhmän ympärillä oleva tila on suunniteltu miellyttävän avaraksi, reunassa oleva sohva mahdollistaa ylimääräisiä vieraitakin illanviettoon varsinaisten autolla matkustavien lisäksi.Suuri jääkaappikin on suunniteltu useampihenkisen porukan käyttöä ajatellen.Parivuoteesta karsimalla keittiöstäkin on saatu avara. Säilytystilaa sisällä on hieman niukahkosti muihin vastaavan kokoluokan autoihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiesmann+Bischoff SmoveSuomen markkinoille usean vuoden tauon jälkeen palanneen Niesmann+Bischoffin puoli-integroitua Smovea kehutaan muodoistaan. Eikä aiheetta.Smoven virtaviivainen muotoilu ei ole liikenteessä erityisen silmiinpistävä, mutta tarkemmin katseltuna sen kauneus näkyy pehmeiden ja virtaviivaisten muotojen asussa. Maahantuojan edustaja kehuu Smovea myös valmistuslaadun osalta.Sisätilat lunastavat laadukkuuslupauksen ainakin ulkonäön perusteella. Istuimissa käytetty ruskea nahka ja seinien hieman vaaleampi tekstiili luovat omanlaista harmoniaa auton sisätiloihin. Pyöreä pöytä ei ole selvästi suunniteltu useammalle hengelle, mutta Smoven tarjotessa vyöllisiä paikkoja kahdesta kolmelle henkilölle, pöydän koko tuskin aiheuttaa matkaseurueelle ongelmia.Pitkälti käsityönä rakennetun matkailuauto onkin parhaillaan kahden hengen matkustuksessa, vaikka hulppeaan takaosan parivuoteeseen mahtuisi pedin koon ja muodon puolesta vaikka useampikin nukkuja.Takatavaratilan suuri luukku aukeaa ylöspäin. Takaosan muotoilukin on toteutettu tyylikkäästi led-takavaloilla ja pienellä katto-osan korostuksella.Kabe VanRetkeilyautoilijoille ei ole tähän asti ollut tarjolla Kaben versiota kyseisestä matkailuajoneuvoluokasta. Nyt odotus on palkittu viimeistellyllä tuotteella, joka on rakennettu Mercedes-Benzin alustalle.Korkea Sprinterin alusta on mahdollistanut Kabe Vaniin kaksoispohjarakenteen, jonka ansiosta autoon on voitu asentaa Alden lämmitysjärjestelmä. Auton korin osia on vaimennettu huolellisesti, rystysen koputus liukuoven pellin pintaan ei aiheuta juurikaan kaiuntaa ja maahantuojan edustaja vihjaa auton olevan osin jopa paremmin eristetty kuin perinteiset matkailuautot.Ohjaamo on tuttua Mercedes-Benziä, viihdejärjestelmä täyttää erinomaisesti retkeilyautonkin tarpeet. Punainen verhoilu on esillä olevassa yksilössä koekäytössä. Normaalisti kyseinen yksilö on varustettu nahkaistuimin.Sisätilat ovat samantyyliset kuin retkeilyautoissa yleensäkin. Vaalea puu seinissä ja lattiassa luovat autoon kotoista tunnelmaa. Keittiön kapeutta korvaa sen leveys. Pöytätilaa riittää erinomaisesti matkaravinnon valmistukselle. Kaapit ja lokerot ovat samaa tasoa kuin matkailuautoissa, joka on hieno lisä retkeilyautoon.Kabe Van on aina automaattivaihteistolla varustettu ja halutessaan sen saa nelivetoisella voimalinjalla. Esillä olevaksi autoksi on valittu hinta-alkaen-malli, joka kustantaa tasan 95 000 euroa.Fendt Opal 515 SKFUuden pohjaratkaisun Fendt Opal on maahantuojan edustajan kutsumanimeltä ''lastenhuonemalli'', eli vaunu on suunniteltu nimenomaan lapsiperheen matkustamista varten. Petipaikat mahdollistavat jopa kuuden hengen matkustamisen.Opal edustaa Fendtin matkailuvaunujen yläpäätä. Säilytystilaa on reilusti, esimerkiksi lastenvaunuille, tai polkypyörälle, vaikkei sellaisen mahduttaminen ylläolevassa kuvassa olekaan mennyt selvästi suunnitelmien mukaisesti.Opal 515 on hieman keskimääräistä kapeampi helpompaa liikkumista varten. Sisätiloissa tämä ei kuitenkaan esiinny häiritsevissä määrin uuden pohjaratkaisun ansiosta. Keittiö on avara ja pöytäryhmäkin vastaa kokonsa puolesta koko perheen matkustamisen imagoa.Parivuode on leveä ja sen alapuolella sijaitsevan suuren säilytystilan lisäksi tilaa on hyödynnetty myös käytännöllisellä lipastolla vaunun asuinosan puolella.Wc-tila on oikeastaan ainoa paikka, missä Opalin kapeus tulee esille.Esillä olevan yksilön hinta on 31 700 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPilote Pacific 726Toinen paluun Suomen markkinoille tekevä merkki Lahdessa on ranskalainen Pilote. Muissa pohjoismaissa suosioon nousseen merkin oletetaan menestyvän myös Suomessa, sillä esimerkiksi Ruotissa Pilote oli vuonna 2018 aivan myydyimpien merkkien kärkijoukossa.Puoli-integroitu Pacific 726 näyttää aivan tavalliselle matkailuautolle, mitä se myös oletettavasti on. Merkki ei mainosta itseään erityisen prameana, eikä myöskään aivan pohjahintaisena vaihtoehtona.Tehtaan viimeaikaisten investointien kehitystyöhön kerrotaan kuitenkin tuottaneen tulosta, käyttäjäkokemuksista on otettu oppia ja tällä hetkellä ranskalainen perheyritys valmistaakin noin 5 000 matkailuautoa vuodessa. Menestys Ruotsissa ja Norjassa antaa viitteitä mallien soveltuvuudesta pohjoisen olosuhteisiin.Vaalea verhoilu tuo autoon valoisan ilmeen. Auton hallintaan tarkoitettuun kosketusnäyttöjärjestelmään kerrotaan voivan yhdistää vaikka myöhemmin autoon asennetut aurinkopaneelit.Takanurkkaan sijoitettu parivuode vaikuttaa hyvälle ratkaisulle, sillä nurkkapaikka se tuo edes hiukan yksityisyydentunnetta autoon, vaikka keskiosassa olisikin muitakin matkustajia mukana.Pacific 726:n saa halvimmillaan 68 500 eurolla ja esittelymalli vaihtaa omistajaa 76 050 eurolla.Webasto Cool Top TrailWebasto on kerännyt kokemusta ilmastointijärjestelmien rakentamisesta muun muassa asuntoveneiden puolella, joten aivan nollakokemuksella rakennetusta kattoilmastointilaitteesta ei ole kyse.Tätä tekniikkaa on koeteltu toisen tuotemerkin alla Australiassa jo pitkään.Cool Top Trail -ilmastointilaitteita voidaan käyttää pysäköidyissä matkailuvaunuissa. Jäähdytyksen ja lämmityksen lisäksi laitteista löytyy myös, ilman kuivaus-, ajastin- ja unitoiminnot.Cool Top Traileja on saatavilla kolmessa eri koossa ja niiden hinnat vaihtelevat 2 064 eurosta 2 889 euroon tehosta ja koosta riippuen.Laitteen käyttö tapahtuu kauko-ohjaimella, jolla voidaan ohjata kaikkia toimintoja missä tahansa sisätiloissa ollaankaan.Kama Fritid Universal ilmatelttaKama esittelee messuilla muun muassa uutta ilmatelttamallistoaan. Taipuneiden putkien kanssa taistelusta voi luopua ilmatelttojen kanssa, joiden kaikki putket täyttyvät parhaassa tapauksessa yhdestä pisteestä.Käsipumpulla ilmateltan täyttää myyjän mukaan noin 15–20 minuutissa. Kokemattoman kannatanee kuitenkin varata hieman lisäaikaa.Teltan kangasmateriaali on läpivärjätty, joten sen luvataan kestävän haalistumatta auringon paahteessakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAdria 754 PD AstellaAdrian varmasti mielenkiintoisin vaunu-uutuus Lahden messujen tarjonnassa on 754 PD Astella. Sen muotoilua kuvaillaan lennokkaasti jopa rajoja rikkovana.Adrian iskulause ''aina innovatiivinen'' saa viimeistään tämän mallin myötä merkityksen.Vaunun suunnittelun kerrotaan alkaneen täysin puhtaalta pöydältä, eikä se perustu mihinkää muuhun nykyiseen vaunumalliin. Kehitystyöhön käytetyistä panostuksista kertoo, että vaunua on käytetty myös tuulitunnelissa sen vetomukavuuden maksimoimiseksi.Sisäänkäynti tapahtuu erisuuntiin aukeavista tuplaovista. Valmistajan edustaja kertoo, että suunnittelussa on kuitenkin haluttu kehittää ylellisyydestä huolimatta nimenomaan luksusmatkailuvaunu, eikä matkakotia, jota pidetään ainoastaan yhdessä paikassa.Sisätilat ovat kuin vastikään remontoidussa asunnossa. Jos ei tietäisi kyseessä olevan matkailuvaunu, voisikin kuvitella olevansa kapeassa hotellihuoneessa, tunnelmaa esittelyvaunussa korostavat vielä hyllykössä olevat viinilasit. Kehityksessä onkin tähdätty kodinomaiseen pohjaratkaisuun. Vaunu on ikään kuin jaettu erillisiin huoneisiin ja WC:n koossakaan ei ole tingitty.Valoisaa 754 PD Astellaa saa halvimmillaan 59 900 euron hintaan.Volkswagen Grand CaliforniaKun Messukeskuksen sisätilat on kierretty, ei näyttelykierros ole vielä ohi. Etupihan paviljonki-teltasta löytyy lisää nähtävää. Niistä kenties kiinnostavin on Volkswagen Grand California.Alueavaltaus on maahantuojan hyötyajoneuvopuolelle uusi ja tähtäimessä on auton tuominen suomalaisten asiakkaiden ulottuville. Varmaksi tätä ei vielä kuitenkaan luvata.Neljän messupäivän aikana kerättävällä palautteella kerrotaan olevan merkittävä rooli lopullisen maahantuontipäätöksen kohdalla. Ratkaisua odotetaan kypsyväksi lähiviikkojen aikana. Siihen mennessä varmistunee myös autojen saatavuus tehtaan osalta.Grand California on rakennettu Crafterin alustalle. Retkeilyautot varustetaan 177-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Vaihteistoksi tarjotaan vain kahdeksanvaihteista automaattia. Myös neliveto kuuluu valmistusohjelmaan.Malleja on tarjolla kaksi eri pituista. Eroa on myös kattojen toteutuksessa. Mitoitusvariaatio mahdollistaa muun muassa erilaiset vuodevaihtoehdot, mutta perustilaratkaisu on molemmissa versioissa varsin samankaltainen.Pikaisen tutustumisen myötä kokonaisuus vaikuttaa jämäkältä, mutta ylellisyyttä ei tarjolla ole. Ote toteutuksessa on pikemminkin käytännöllisyyteen kallellaan.Esitettelyautojen tilaratkaisut ovat kompakteja ja lähes vitivalkoiselle sisustalle lienee tarjolla käyttäjäystävällisempiäkin vaihtoehtoja, mikäli maahantuonti päätetään aloittaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Antti Hentinen Caravan 2019 – jälleen nelipäiväisenä Lahden Messukeskuksessa 19.-22. syyskuuta järjestettävä matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely on sarallaan Suomen suurin. Neljässä messuhallissa sekä Lahden Messukeskuksen piha-alueelle nousevassa Caravan Paviljongissa on esillä satoja erilaisia matkailuajoneuvoja ja laaja tuotetarjonta. Tarjolla on myös muuta ohjelmaa. Aukioloajat: to 19.9. klo 12-18 pe 20.9. klo 10-18 la 21.9. klo 10-17 su 22.9. klo 10-16 Lisätiedot tapahtuman verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”