20.9.2019

Tätä tarjoaa Lahti Caravan 2019 – ennätyksiä hipova määrä uutuuksia

Lahti Caravan 2019 matkailuajoneuvojen kärki

Lahden Caravan 2019 -messut ovat käynnistyneet. Esittelemme 14 hyvää syytä vierailla Lahden neljä päivää kestävillä messuilla.

Torstaina käynnistyneillä, neljä päivää kestävillä Caravan 2019 -messuilla on tarjolla ennätyksellinen määrä matkailuajoneuvotarjonnan uutuuksia.  Ajoneuvoja on nähtävissä erittäin edullisista retkeilyvarusteista ylellisiin, usean sadan tuhannen euron luksusmatkailuautoihin.

Messuja varten kokosimme yhdessä Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäen kanssa vinkkilistan, joka sisältää kattavan valikoiman mielenkiintoisia kohteita eri puolilta Lahden Messukeskusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Carthago E-Line I 51 QB TA

Ensimmäisenä listalla on Carthagon tyylittelemä integroitu auto. Laatuunsa panostavan saksalaisen matkailuautovalmistajan lähes kahdeksan metriä pitkää autoa saa vakiona neljällä istuin- ja makuupaikalla, mutta lisävarusteena mukaan mahtuu myös viides matkatoveri.

Lahti Caravan 2019

Harvinaisena hienoutena mainostetaan muun muassa molempiin suuntiin aukeavaa jääkaappia, sekä sisätilojen viimeistelyn tuomaa huumaavaa tunnetta. Valoisuutta vaaleaan asuinosaan on tuomassa tiheästi aseteltujen valojen lisäksi suuri kattoluukku.

Lahti Caravan 2019

Vaaleus jatkuu myös takaosassa, pikän makuuvuoteen molemmin puolin löytyy korkeat kaapit ja sängynpäädystä löytyvän peilin avulla voi tarkistaa aamulla tarvitseeko kasvot ehostusta ennen autosta nousemista leirintäaluenaapureiden ilmoille.

Lahti Caravan 2019

Tilaa löytyy erinomaisesti vaikka viidelle. Esittelyauto on varustettu hauskalla ''keittiö/kahvi-paketilla'', johon kuuluu 1 800 watin inverttertterijärjestelmä, kapselikahvinkeitin, sekä Carthagon kuppisarja. Hinta alkaen -malli luvataan 159 000 euron hintaan ja esittelyauton hinnaksi kerrotaan 186 195 euroa.

LMC Sassino 470 K

Sassino kääntyy suomenkielessä muotoon ''vaununen'', joka kuvaa LMC:n edullisten matkailuvaunujen sarjaa edullisesti. Vaunumalliston suurempi versio, 470 K sopii hyvin esimerkiksi pienelle perheelle, sisältä löytyy erillisen parivuoteen lisäksi kerrosvuode vaunun takaosasta.

Lahti Caravan 2019

Edullisemmasta hinnasta huolimatta Sassino-mallistossa ei ole säästelty laadun kustannuksella. LMC:n mukaan vaunuissa käytetään samoja osia, kuin kalliimmissakin malleissa. Luotosta laatuun kertoo myös 12 vuoden tiiviysturva, joka on markkinoiden pisimpiä.

Lahti Caravan 2019

Vaunua ei voi kuvailla yleelliseksi muiden messukomeuksien keskellä, mutta kalliiden mallien seasta Sassino erottuukin ilahduttavalla tavanomaisuudellaan, joka tässä tapauksessa on pelkkää plussaa.

Lahti Caravan 2019

Säilytyslokeroita löytyy ympäri vaunun yläreunuksia ja ikkunoitakin on mukavasti joka puolella. Sohvaryhmän pienehkölle pöydälle ei koko perheen astioiden lisäksi mahdu enää kattiloita, mutta ruokailu ja lautapelien pelaaminen onnistunee silti vaivatta.

Lahti Caravan 2019

Vaunun perusmalli maksaa 19 200 euroa ja esittelymallinkin hinta jää 21 155 euroon.

Hymer-Eriba Touring 820

Tämän matkailuvaunun kanssa et varmasti jää ilman katseita leirintäalueella. Touring 820:n muotoilun kerrotaan ammentavan innoitusta 1950-luvulta. Painavan vaunun kerrotaankin olevan parhaimmillaan kausipaikkakäytössä.

Lahti Caravan 2019

Ylellisen matkailuvaunun valmistusta verrataan Bentleyhin, sillä Touring 820 rakennetaan niinikään käsityönä. Nopeaa toimintaa ei vaunun valmistus käsityönä ole, kyseisiä malleja valmistetaan noin kahden kappaleen viikkovauhdilla. Kaikkiaan vaunuja valmistuu noin 80 yksilöä vuodessa.

Lahti Caravan 2019

Takaosan parivuoteesta ei ikkunapinta-alaa puutu. Lähes koko takaosa on katettu ikkunoilla, jolla varmistetaan ettei parhaista maisemista jää palaakaan näkemättä edes vaunun sisäpuolella. Lukuvalot usb-liitännöillä on saatu ujutettua mukaan makuuosaan ikkunapeitteestä huolimatta.

Lahti Caravan 2019

Ulkopuolen klassisen ulkonäön tavoittelusta huolimatta sisätilat ovat modernit, hieman retrotunnelmaa on tuomassa lieden luota löytyvä pyöreä ikkuna. Television puolen seinämältä löytyy WC- ja kylpytilat, sekä säilytysluukkuja, unohtamatta valaistua lasivitriiniä.

Lahti Caravan 2019

Laseja ei puutu myöskään etuosasta. Pöytäryhmän ympärillä olevan nahkasohvan luota löytyy myös samanlaiset lukuvalot kuin takaosasta. Pöydän saa laskettua alas, jolloin sohvaryhmästä saa levitettyä ylimääräisen pedin. Touring 820:n perusmallin hinta alkaa 82 480 eurosta ja esillä ollut malli varusteineen maksaa 101 415 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pössl Summit Prime 640

Kolmekymppisiään juhlistanut Pössl toi messuille mukavan kirjon retkeilyautoja joihin lukeutuu myös juhlavuoden erikoismalli. Vinkkeihimme valitsimme kuitenkin integroitua matkailuautoa lähentelevän ja kattavasti varustellun Summit Primen suurikokoisimman mallin.

Lahti Caravan 2019

Erikoisuutena Summit Prime 640:ssä on Domesticin kanssa yhteistyössä kehitetty Skyroof, eli suuri avattava ikkuna ohjaamon katossa. Kattoikkunaa varten autosta on täytynyt poistaa Ducaton alkuperäinen hattuhyllyrakenne.

Lahti Caravan 2019

Skyroof, kääntyvät istuimet ja järkevä pohjaratkaisu tekevät auton sisätiloista yhdessä todella avaran, lähes matkailuauton veroisen. Keskiosan pöytä on kaksiosainen, alempi osa taittuu tarvittaessa kätevästi lisätilaksi ja mahdollistaa jo neljän henkilön ruokailun samanaikaisesti.

Lahti Caravan 2019

Ahtain tila on WC:n ja keittiön tasojen luona, mutta kovin usein kyseinen paikka tuskin kerää retkeilyautossa porukkaa ruuhkaksi asti. Käännettävällä suihkuseinällä vältytään veden roiskumiselta ei toivoittuihin paikkoihin.

Lahti Caravan 2019

Auton takaosasta löytyy myös hyvin säilytystilaa pedin alta. Summit Prime 640:n hinta alkaa Citroënin tai Peugeotin alustalla 51 700 eurosta ja Fiat Ducaton alustalla 52 300 eurosta.

Weinsberg CaraCore 650 MF

Knaus-konserniin kuuluvan Weinsbergin Cara Core 650:ä mainostettiin markkinoiden halvimpana integroituna matkailuautona. Valmistajan julkaistua integroitu auto, kattaa mallisto nyt jokaisen luokan matkailuautot. 7,5 metriä pitkän matkailuauton saa rekisteröityä myös ajettavaksi B-luokan ajokortilla.

Lahti Caravan 2019

Keulan ilmeeltä Caracore poikkeaa hieman muista integroiduista matkailuautoista pitkällä ja mustalla keulasäleiköllä, johon yhdistyy ajovalojen kulmikkaat led-moduulit.

Lahti Caravan 2019

Vaikka Weinsbergin hinta näkyy muita integroituja malleja vähäisemmällä ylellisyydellä sisällä, ei laaduttomuudesta ole kuitenkaan merkkejä. Pohjaratkaisu on samantyylinen kuin muissakin integroiduissa autoissa. Auto on myös mahdollista rekisteröidä viidelle.

Lahti Caravan 2019

Tavallisuus jatkuu myös keski- ja takaosissa. Parivuoteen leveydestä on karsittu sijoittamalla WC- ja kylpytilat sen viereen. Osittain tämän ansiosta sisätilat pysyvät miellyttävän tilavina myös keittiön kohdalla.

Lahti Caravan 2019

Caracore 650 MF:n hinta alkaa noin 78 000 eurosta ja esittelymallin ilmoitettu hinta on 90 650 euroa.

Hobby Optima OnTour T65 HKM

Saksalaisvalmistaja Hobbyn kuudelle rekisteröity B-ajoluvalla ajettava puoli-integroitu malli on henkilömäärältään harvinaisuus alle 7 metriä pitkien matkailuautojen sarjassa. Optima OnTour on Hobbyn edullisempaa mallisarjaa.

Lahti Caravan 2019

Maahantuojan edustaja kertoo kyseisen mallin olevan kuuden vyöpaikan ansiosta suosittu erityisesti vuokrauskäytössä. Suureen takatalliin mahtuu todellakin kuuden hengen ryhmän tavarat pidemmällekin reissulle.

Lahti Caravan 2019

Automallistossa on haettu hieman uudenlaisia pohjaratkaisuja. Pöytäryhmän ympärillä oleva tila on suunniteltu miellyttävän avaraksi, reunassa oleva sohva mahdollistaa ylimääräisiä vieraitakin illanviettoon varsinaisten autolla matkustavien lisäksi.Suuri jääkaappikin on suunniteltu useampihenkisen porukan käyttöä ajatellen.

Lahti Caravan 2019

Parivuoteesta karsimalla keittiöstäkin on saatu avara. Säilytystilaa sisällä on hieman niukahkosti muihin vastaavan kokoluokan autoihin verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Niesmann+Bischoff Smove

Suomen markkinoille usean vuoden tauon jälkeen palanneen Niesmann+Bischoffin puoli-integroitua Smovea kehutaan muodoistaan. Eikä aiheetta.

Lahti Caravan 2019

Smoven virtaviivainen muotoilu ei ole liikenteessä erityisen silmiinpistävä, mutta tarkemmin katseltuna sen kauneus näkyy pehmeiden ja virtaviivaisten muotojen asussa. Maahantuojan edustaja kehuu Smovea myös valmistuslaadun osalta.

Lahti Caravan 2019

Sisätilat lunastavat laadukkuuslupauksen ainakin ulkonäön perusteella. Istuimissa käytetty ruskea nahka ja seinien hieman vaaleampi tekstiili luovat omanlaista harmoniaa auton sisätiloihin. Pyöreä pöytä ei ole selvästi suunniteltu useammalle hengelle, mutta Smoven tarjotessa vyöllisiä paikkoja kahdesta kolmelle henkilölle, pöydän koko tuskin aiheuttaa matkaseurueelle ongelmia.

Lahti Caravan 2019

Pitkälti käsityönä rakennetun matkailuauto onkin parhaillaan kahden hengen matkustuksessa, vaikka hulppeaan takaosan parivuoteeseen mahtuisi pedin koon ja muodon puolesta vaikka useampikin nukkuja.

Lahti Caravan 2019

Takatavaratilan suuri luukku aukeaa ylöspäin. Takaosan muotoilukin on toteutettu tyylikkäästi led-takavaloilla ja pienellä katto-osan korostuksella.

Kabe Van

Retkeilyautoilijoille ei ole tähän asti ollut tarjolla Kaben versiota kyseisestä matkailuajoneuvoluokasta. Nyt odotus on palkittu viimeistellyllä tuotteella, joka on rakennettu Mercedes-Benzin alustalle.

Lahti Caravan 2019

Korkea Sprinterin alusta on mahdollistanut Kabe Vaniin kaksoispohjarakenteen, jonka ansiosta autoon on voitu asentaa Alden lämmitysjärjestelmä. Auton korin osia on vaimennettu huolellisesti, rystysen koputus liukuoven pellin pintaan ei aiheuta juurikaan kaiuntaa ja maahantuojan edustaja vihjaa auton olevan osin jopa paremmin eristetty kuin perinteiset matkailuautot.

Lahti Caravan 2019

Ohjaamo on tuttua Mercedes-Benziä, viihdejärjestelmä täyttää erinomaisesti retkeilyautonkin tarpeet. Punainen verhoilu on esillä olevassa yksilössä koekäytössä. Normaalisti kyseinen yksilö on varustettu nahkaistuimin.

Lahti Caravan 2019

Sisätilat ovat samantyyliset kuin retkeilyautoissa yleensäkin. Vaalea puu seinissä ja lattiassa luovat autoon kotoista tunnelmaa. Keittiön kapeutta korvaa sen leveys. Pöytätilaa riittää erinomaisesti matkaravinnon valmistukselle. Kaapit ja lokerot ovat samaa tasoa kuin matkailuautoissa, joka on hieno lisä retkeilyautoon.

Lahti Caravan 2019

Kabe Van on aina automaattivaihteistolla varustettu ja halutessaan sen saa nelivetoisella voimalinjalla. Esillä olevaksi autoksi on valittu hinta-alkaen-malli, joka kustantaa tasan 95 000 euroa.

Fendt Opal 515 SKF

Uuden pohjaratkaisun Fendt Opal on maahantuojan edustajan kutsumanimeltä ''lastenhuonemalli'', eli vaunu on suunniteltu nimenomaan lapsiperheen matkustamista varten. Petipaikat mahdollistavat jopa kuuden hengen matkustamisen.

Lahti Caravan 2019

Opal edustaa Fendtin matkailuvaunujen yläpäätä. Säilytystilaa on reilusti, esimerkiksi lastenvaunuille, tai polkypyörälle, vaikkei sellaisen mahduttaminen ylläolevassa kuvassa olekaan mennyt selvästi suunnitelmien mukaisesti.

Lahti Caravan 2019

Opal 515 on hieman keskimääräistä kapeampi helpompaa liikkumista varten. Sisätiloissa tämä ei kuitenkaan esiinny häiritsevissä määrin uuden pohjaratkaisun ansiosta. Keittiö on avara ja pöytäryhmäkin vastaa kokonsa puolesta koko perheen matkustamisen imagoa.

Lahti Caravan 2019

Parivuode on leveä ja sen alapuolella sijaitsevan suuren säilytystilan lisäksi tilaa on hyödynnetty myös käytännöllisellä lipastolla vaunun asuinosan puolella.

Caravan 2018_Fendt 445 FH Bianco Edition

Wc-tila on oikeastaan ainoa paikka, missä Opalin kapeus tulee esille.

Esillä olevan yksilön hinta on 31 700 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pilote Pacific 726

Toinen paluun Suomen markkinoille tekevä merkki Lahdessa on ranskalainen Pilote. Muissa pohjoismaissa suosioon nousseen merkin oletetaan menestyvän myös Suomessa, sillä esimerkiksi Ruotissa Pilote oli vuonna 2018 aivan myydyimpien merkkien kärkijoukossa.

Lahti Caravan 2019

Puoli-integroitu Pacific 726 näyttää aivan tavalliselle matkailuautolle, mitä se myös oletettavasti on. Merkki ei mainosta itseään erityisen prameana, eikä myöskään aivan pohjahintaisena vaihtoehtona.

Tehtaan viimeaikaisten investointien kehitystyöhön kerrotaan kuitenkin tuottaneen tulosta, käyttäjäkokemuksista on otettu oppia ja tällä hetkellä ranskalainen perheyritys valmistaakin noin 5 000 matkailuautoa vuodessa. Menestys Ruotsissa ja Norjassa antaa viitteitä mallien soveltuvuudesta pohjoisen olosuhteisiin.

Lahti Caravan 2019

Vaalea verhoilu tuo autoon valoisan ilmeen. Auton hallintaan tarkoitettuun kosketusnäyttöjärjestelmään kerrotaan voivan yhdistää vaikka myöhemmin autoon asennetut aurinkopaneelit.

Lahti Caravan 2019

Takanurkkaan sijoitettu parivuode vaikuttaa hyvälle ratkaisulle, sillä nurkkapaikka se tuo edes hiukan yksityisyydentunnetta autoon, vaikka keskiosassa olisikin muitakin matkustajia mukana.

Lahti Caravan 2019

Pacific 726:n saa halvimmillaan 68 500 eurolla ja esittelymalli vaihtaa omistajaa 76 050 eurolla.

Webasto Cool Top Trail

Webasto on kerännyt kokemusta ilmastointijärjestelmien rakentamisesta muun muassa asuntoveneiden puolella, joten aivan nollakokemuksella rakennetusta kattoilmastointilaitteesta ei ole kyse.Tätä tekniikkaa on koeteltu toisen tuotemerkin alla Australiassa jo pitkään.

Cool Top Trail -ilmastointilaitteita voidaan käyttää pysäköidyissä matkailuvaunuissa. Jäähdytyksen ja lämmityksen lisäksi laitteista löytyy myös, ilman kuivaus-, ajastin- ja unitoiminnot.

Lahti Caravan 2019

Cool Top Traileja on saatavilla kolmessa eri koossa ja niiden hinnat vaihtelevat 2 064 eurosta 2 889 euroon tehosta ja koosta riippuen.

Laitteen käyttö tapahtuu kauko-ohjaimella, jolla voidaan ohjata kaikkia toimintoja missä tahansa sisätiloissa ollaankaan.

Kama Fritid Universal ilmateltta

Kama esittelee messuilla muun muassa uutta ilmatelttamallistoaan. Taipuneiden putkien kanssa taistelusta voi luopua ilmatelttojen kanssa, joiden kaikki putket täyttyvät parhaassa tapauksessa yhdestä pisteestä.

Lahti Caravan 2019

Käsipumpulla ilmateltan täyttää myyjän mukaan noin 15–20 minuutissa. Kokemattoman kannatanee kuitenkin varata hieman lisäaikaa.

Lahti Caravan 2019

Teltan kangasmateriaali on läpivärjätty, joten sen luvataan kestävän haalistumatta auringon paahteessakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Adria 754 PD Astella

Adrian varmasti mielenkiintoisin vaunu-uutuus Lahden messujen tarjonnassa on 754 PD Astella. Sen muotoilua kuvaillaan lennokkaasti jopa rajoja rikkovana.

Lahti Caravan 2019

Adrian iskulause ''aina innovatiivinen'' saa viimeistään tämän mallin myötä merkityksen.

Vaunun suunnittelun kerrotaan alkaneen täysin puhtaalta pöydältä, eikä se perustu mihinkää muuhun nykyiseen vaunumalliin. Kehitystyöhön käytetyistä panostuksista kertoo, että vaunua on käytetty myös tuulitunnelissa sen vetomukavuuden maksimoimiseksi.

Lahti Caravan 2019

Sisäänkäynti tapahtuu erisuuntiin aukeavista tuplaovista. Valmistajan edustaja kertoo, että suunnittelussa on kuitenkin haluttu kehittää ylellisyydestä huolimatta nimenomaan luksusmatkailuvaunu, eikä matkakotia, jota pidetään ainoastaan yhdessä paikassa.

Lahti Caravan 2019

Sisätilat ovat kuin vastikään remontoidussa asunnossa. Jos ei tietäisi kyseessä olevan matkailuvaunu, voisikin kuvitella olevansa kapeassa hotellihuoneessa, tunnelmaa esittelyvaunussa korostavat vielä hyllykössä olevat viinilasit. Kehityksessä onkin tähdätty kodinomaiseen pohjaratkaisuun. Vaunu on ikään kuin jaettu erillisiin huoneisiin ja WC:n koossakaan ei ole tingitty.

Lahti Caravan 2019

Valoisaa 754 PD Astellaa saa halvimmillaan 59 900 euron hintaan.

Volkswagen Grand California

Kun Messukeskuksen sisätilat on kierretty, ei näyttelykierros ole vielä ohi. Etupihan paviljonki-teltasta löytyy lisää nähtävää. Niistä kenties kiinnostavin on Volkswagen Grand California.

Lahti Caravan 2019

Alueavaltaus on maahantuojan hyötyajoneuvopuolelle uusi ja tähtäimessä on auton tuominen suomalaisten asiakkaiden ulottuville. Varmaksi tätä ei vielä kuitenkaan luvata.

Neljän messupäivän aikana kerättävällä palautteella kerrotaan olevan merkittävä rooli lopullisen maahantuontipäätöksen kohdalla. Ratkaisua odotetaan kypsyväksi lähiviikkojen aikana. Siihen mennessä varmistunee myös autojen saatavuus tehtaan osalta.

Lahti Caravan 2019

Grand California on rakennettu Crafterin alustalle. Retkeilyautot varustetaan 177-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Vaihteistoksi tarjotaan vain kahdeksanvaihteista automaattia. Myös neliveto kuuluu valmistusohjelmaan.

Lahti Caravan 2019

Malleja on tarjolla kaksi eri pituista. Eroa on myös kattojen toteutuksessa. Mitoitusvariaatio mahdollistaa muun muassa erilaiset vuodevaihtoehdot, mutta perustilaratkaisu on molemmissa versioissa varsin samankaltainen.

Pikaisen tutustumisen myötä kokonaisuus vaikuttaa jämäkältä, mutta ylellisyyttä ei tarjolla ole. Ote toteutuksessa on pikemminkin käytännöllisyyteen kallellaan.

Lahti Caravan 2019

Esitettelyautojen tilaratkaisut ovat kompakteja ja lähes vitivalkoiselle sisustalle lienee tarjolla käyttäjäystävällisempiäkin vaihtoehtoja, mikäli maahantuonti päätetään aloittaa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Antti Hentinen

Caravan 2019 – jälleen nelipäiväisenä

Lahden Messukeskuksessa 19.-22. syyskuuta järjestettävä matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely on sarallaan Suomen suurin.

Neljässä messuhallissa sekä Lahden Messukeskuksen piha-alueelle nousevassa Caravan Paviljongissa on esillä satoja erilaisia matkailuajoneuvoja ja laaja tuotetarjonta. Tarjolla on myös muuta ohjelmaa.

Aukioloajat:
to 19.9. klo 12-18
pe 20.9. klo 10-18
la 21.9. klo 10-17
su 22.9. klo 10-16

Lisätiedot tapahtuman verkkosivuilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat