27.1.2025

Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa

Kuva Tesla

Ei siinä lopulta kauaa mennytkään, että Tesla Model Y:n odotettu päivitysversio saapui Eurooppaan.

Tesla julkisti myydyimmän mallinsa ja samalla parhaimmillaan maailman myydyimmän automallin, Model Y -katumaasturin pidempään ennakoidun uudistetun version parisen viikkoa sitten. Julkistus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että uudistettu malli läväytettiin Kiinassa ja joissain muissa itäisen Aasian maissa verkkosivuille tilattavaksi. Nyt vastaava läväytys on tehty myös täällä Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa, tehden Model Y "Juniperista" globaalin tuotteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myynti käyntiin Launch Seriesillä, alkaen 61 590 euroa

Jos ehti jo aiemmin lukea alkuperäisen läväytyksen perusteella kirjoitetun uutisen, ei Euroopan versio tuo käytännössä paljoakaan uutta tietoa teknisessä mielessä.

Meitähän siis kiinnostaa eniten se, että Suomen vuoden 2023 myydyimmän ja vuoden 2024 neljänneksi myydyimmän automallin päivitysversio on jo tilattavissa myös Teslan Suomen-verkkosivuilla.

Siellä Teslan verkkosivujen Model Y -konfiguraattorissa on edelleen tilattavissa alkuperäinen malli, jota Tesla kutsuu nyt Model Y "legacyksi", mutta tilattavissa on myös yksi Launch Series -versio "Juniperista".

Tuo ensimmäinen tilattavissa oleva päivitetty Model Y kulkee Long Range AWD -voimalinjalla eli sen toimintamatka on 568 kilometriä, kiihtyvyys nollasta sataan 4,3 sekuntia ja huippunopeus 207 km/h. Launch Series -avauserikoinen näkyy myös auton yksityiskohdissa. Hintaa ensimmäisellä Model Y "Juniperilla" on 61 590 euroa, mutta alkaen-hinta tulee toki laskemaan sitä mukaa, kun edullisemmat malliversiot saavuttavat päivitetyn malliston.

Ensimmäiset asiakkaiden tilaamat Model Y "Juniperit" saapuvat Suomeen Berliinin tehtaalta maaliskuussa.

Kyseessä melko perinteinen facelift

Kerrattakoon vielä tiivistetysti mistä kaikesta Tesla Model Y:n päivityksessä olikaan kyse. Sehän mukailee monilta osin sukulaismallinsa Model 3:n toissa vuoden puolella saamaa päivitystä eli isossa osassa sitä on facelift. Näin ollen Teslan tapa päivittää automallinsa on melko perinteinen.

Teslan tiedotteista ei toistaiseksi käy ilmi kuinka suuri osa koriosista on vaihdettu uusiin, mutta Model 3:n tapauksessa se oli jopa 50 prosenttia. Myös Model Y:ssä osuus lienee huomattava, vaikka auto on toki tunnistettavissa omaksi itsekseen.

Huomiotaherättävin piirre uudistuneessa ilmeessä ovat tietenkin yhdistyneet valonauhat. Ratkaisu muistuttaa kovasti viime syksynä esiteltyä autonomista Tesla Robotaxia. Koko auton leveydeltä kulkevien valonauhojen ohella mielenkiintoinen juttu ovat jaetut etuvalot eli varsinaiset ajovalot löytyvät nyt Cybertruckin tavoin alempaa erillisestä umpiosta.

Toinen erikoisuus on perästä löytyvä "epäsuora heijastava koripaneelitakavalo" (niin suora käännös kuin mahdollista). Sellaista ei ole aiemmin Teslassa nähty, ja se tarkoittaa suunnilleen, että perän poikki juokseva takavalonauha heijastetaan oikeaan suuntaan takaluukun paneelin kautta.

Perän uudistuksiin kuuluu niin ikään se, että takaluukku ulottuu - jälleen robotaximaiseen tapaan - aiempaa alemmas, ja törmää alhaalla tuntuvasti uudelleenmuotoiltuun takadiffuusoriin. Diffuusori kuuluu uudistuneen keulan ohella aerodynamiikka-aspekteihin, jotka lisäävät Model Y:n toimintamatkaa entisestään jonkin verran.

Sisätilojen osalta Model Y jatkaa minimalistisella linjallaan, toki tuoden peliin uusia, vähän laadukkaampia ja pehmeämpiä materiaaleja, piilotetun audiojärjestelmän kaiuttimen sekä tunnelmavalaistusnauhan.

Tesla on päivittänyt Model Y:n istuimet, ja edessä nautitaan nyt parhaimmillaan ilmastoiduista penkeistä. Takana puolestaan hyödytään sähköisesti kallistuvasta istuinrivistä.

Model Y:n lähes kaikenkattava (tuohon kaikkeen sisältyy myös vaihteenvalitsin) keskinäyttö on lisäksi päivittynyt ja kasvanut nettokokoakin 15:stä 15,4:ään tuumaan. Kuten Model 3:ssa, myös Model Y:ssä on jatkossa 8 tuuman näyttö erikseen takapenkkiläisiä varten.

Monien iloksi Model Y:ssä saadaan pitää perinteinen vilkkuviiksi, siinä missä Model 3:ssä suuntavilkut kytketään päälle ratin napista.

Auton korin aerodynamiikkaparannukset ovat myös hiljentäneet Model Y:n matkustamoa entisestään, samoin kuin uudet akustiset ikkunalasit.

Tesla on niin ikään edelleen uudelleensäätänyt Model Y:n alustaa sekä myös ohjausta, jonka pitäisi olla nyt hieman aiempaa nopeampi.

Lähde: Tesla

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat