11.8.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Wash&Seal – melkein vahashampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitoon käytettävä aika on aina kortilla. Maalipinnan yhdellä käsittelyllä pesevä ja suojaava shampoo Sonax Wash&Seal haluaa tarjota apua ongelmaan. Kuvio on kovin tuttu. Auto pitäisi saada samalla kertaa puhtaaksi ja suojattua, mutta aikaa on aivan liian vähän. Sonax Wash&Seal lupaa suoriutua sekä pesusta että pinnan suojaamisesta yhdellä kertaa.Suorituksessa ei ole sinällään mitään uutta, sillä vahapesuaineita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sonaxin uutukainen ei kuitenkaan ole vahaan pohjautuva tuote. Se lupaa pinnoittaa maalipinnan pesun aikana.Sonax Wash&Seal lupaa puhdistaa ja suojata auton maalipinnan yhdellä käsittelyllä.Pinnoittaminen on nyt uusin trendi ja termiä käytetään ilmeisesti jo lähes kaikesta maalipinnan suojaamisesta, joka ei sisällä varsinaista vahaa. Ehkä pinnoittaminen ja kestopinnoittaminen ovat eri asioita. Termit ovat hankalia jopa autonhoitoon perehtyneelle.Toivottavasti kukaan ei odota pesuaineelta kestopinnoituksen kaltaista useamman vuoden kestoa, sillä sellaista ei ainakaan nykyteknologialla ole todellakaan luvassa. Hyvä liukuvuus, puhdistusteho sekä vedenhylkiminen noin kuukauden ajan riittäisivät tämän tuoteryhmän tuotteelle. Kokeilemme kuinka Sonax vastaa haasteeseen.Puolen litran pakkauskoosta riittää 20 pesukertaan. Annostelukorkki on erinomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySonax Wash&SealSonax Wash&Seal on ikään kuin uuden sukupolven vahashampoo, jossa maalipinnan suojaus tapahtuu vahan sijaan synteettisillä ainesosilla. Valmistaja ei lupaa suojaukselle minkäänlaista kestoa, vaan keskittyy lähinnä helppouden mainostamiseen. Käytön nopeus onkin näiden tuotteiden kiistaton etu.Hinta asettuu ostopaikasta riippuen noin kymmenen ja viidentoista euron väliin. Sillä rahalla saa 500 millilitran pakkauksen, josta riittää 20 pesukertaan. Pesukerran hinta (n. 50-75 senttiä) ei ole halvimmasta päästä, mutta ei suojaavalle shampoolle myöskään korkea.Kymmenen litran ämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta.Maalipinnan esipesu on suositeltavaa suorittaa normaalisti. Tämän jälkeen 10 litran pesuaineämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta. Annostelukorkki on hyvin toteutettu ja sen avulla sopivan määrän pesuainetta saa sotkematta ulos purkista.Puhdistimme ensin auton konepellin kaikista suojatuotteista vahvoilla kemikaaleilla, jotta Sonax Wash&Sealin todellista vaikutusta on helpompi arvioida.Poistimme ennen käsittelyä kaiken suojan auton konepelliltä vahvoilla kemikaaleilla. Näin lähtökohtana oli varmasti puhdas pinta ja kokeiltavan pesuaineen vaikutus on helppo todeta. Kaikki veden hylkiminen puuttui konepellistä ennen Sonax Wash&Seal käsittelyä.Vahvoilla kemikaaleilla veden hylkiminen saatiin konepellin osalta kokonaan poistumaan. Muu auton maalipinta hylki vettä heikosti ennen Wash&Seal -käsittelyä.Jätimme muualle autoon tarkoituksella vanhan ja hieman heikosti käyttäytyvän vahapinnan. Tämä vastannee tavallisen käyttäjän lähtötilannetta. Muun auton osalta pystyttiin tarkastelemaan käyttäytymistä hieman yleisemmässä tapauksessa.Auton pesu suoritetaan myös Sonaxin pinnoittavalla pesuaineella täysin normaalisti. Pesuvälineeksi valitsimme mikrokuitukintaan.Pesu suoritetaan kuten yleensäkin autoshampoon kanssa. Pesuaineen liukuvuus maalipinnalla on hyvä, mutta pesutehosta ei valitettavasti voi vetää suurempia johtopäätöksiä. Testijakson kesäiset kelit eivät asettaneet minkäänlaisia haasteita pesutehon suhteen, mutta hento pölykerros toki puhdistui Wash&Sealilla ongelmitta.Kuvassa konepellin oikea puoli on pesty Sonaxin Wash&Sealilla, mutta vasen puoli on pesemättä. Veden poistuminen huuhtelun jälkeen on hidasta molemmin puolin.Huuhtelun jälkeen päästään puntaroimaan veden hylkivyyttä, eli tämän shampoon erikoisaluetta. Valitettavasti suoritus on heikko ja sama toistui autosta toiseen useiden kokeilujen yhteydessä. Pidempi hankaaminen useampaan kertaan auttaa hieman, mutta jälki ei silti ihastuta eikä vanha heikosti hylkivä vahapinta juurikaan muuttunut käsittelyllä.Jatkossakin lienee parempi pitää suojatuotteet ja pesuaineet erillään. Ainakin kunnes joku valmistaja todella esittää kertaluokkaa vakuuttavamman esityksen. Edelleenkään allekirjoittanut ei ole tavannut tuotetta, joka hoitaisi molemmat tehtävät erinomaisesti.Pesuainetta pitkään pintaan hankaamalla ja huuhtelun jälkeen vettä sopivasti suihkuttamalla eron saa näkyviin (oikea puoli pesty, mutta vasen käsittelemättä). Veden pisaroitumisen kontaktikulma on heikko ja veden pois valuminen hidasta myös käsitellyllä puolella.Toistaiseksi sumuta ja huuhtele –tuotteet tarjoavat minimaalisella lisävaivalla ylivoimaisen vedenkäytöksen erilaisiin suojaaviin pesuaineisiin verrattuna. Myös Sonax tarjoaa nykyään sellaista nimellä Spray&Seal. Moottorin Autonhoitojuttusarjan pyrkimyksenä on ehtiä testaamaan ja arvostelemaan myös Spray&Seal vielä jossakin vaiheessa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti