11.8.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Wash&Seal – melkein vahashampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitoon käytettävä aika on aina kortilla. Maalipinnan yhdellä käsittelyllä pesevä ja suojaava shampoo Sonax Wash&Seal haluaa tarjota apua ongelmaan. Kuvio on kovin tuttu. Auto pitäisi saada samalla kertaa puhtaaksi ja suojattua, mutta aikaa on aivan liian vähän. Sonax Wash&Seal lupaa suoriutua sekä pesusta että pinnan suojaamisesta yhdellä kertaa.Suorituksessa ei ole sinällään mitään uutta, sillä vahapesuaineita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sonaxin uutukainen ei kuitenkaan ole vahaan pohjautuva tuote. Se lupaa pinnoittaa maalipinnan pesun aikana.Sonax Wash&Seal lupaa puhdistaa ja suojata auton maalipinnan yhdellä käsittelyllä.Pinnoittaminen on nyt uusin trendi ja termiä käytetään ilmeisesti jo lähes kaikesta maalipinnan suojaamisesta, joka ei sisällä varsinaista vahaa. Ehkä pinnoittaminen ja kestopinnoittaminen ovat eri asioita. Termit ovat hankalia jopa autonhoitoon perehtyneelle.Toivottavasti kukaan ei odota pesuaineelta kestopinnoituksen kaltaista useamman vuoden kestoa, sillä sellaista ei ainakaan nykyteknologialla ole todellakaan luvassa. Hyvä liukuvuus, puhdistusteho sekä vedenhylkiminen noin kuukauden ajan riittäisivät tämän tuoteryhmän tuotteelle. Kokeilemme kuinka Sonax vastaa haasteeseen.Puolen litran pakkauskoosta riittää 20 pesukertaan. Annostelukorkki on erinomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySonax Wash&SealSonax Wash&Seal on ikään kuin uuden sukupolven vahashampoo, jossa maalipinnan suojaus tapahtuu vahan sijaan synteettisillä ainesosilla. Valmistaja ei lupaa suojaukselle minkäänlaista kestoa, vaan keskittyy lähinnä helppouden mainostamiseen. Käytön nopeus onkin näiden tuotteiden kiistaton etu.Hinta asettuu ostopaikasta riippuen noin kymmenen ja viidentoista euron väliin. Sillä rahalla saa 500 millilitran pakkauksen, josta riittää 20 pesukertaan. Pesukerran hinta (n. 50-75 senttiä) ei ole halvimmasta päästä, mutta ei suojaavalle shampoolle myöskään korkea.Kymmenen litran ämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta.Maalipinnan esipesu on suositeltavaa suorittaa normaalisti. Tämän jälkeen 10 litran pesuaineämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta. Annostelukorkki on hyvin toteutettu ja sen avulla sopivan määrän pesuainetta saa sotkematta ulos purkista.Puhdistimme ensin auton konepellin kaikista suojatuotteista vahvoilla kemikaaleilla, jotta Sonax Wash&Sealin todellista vaikutusta on helpompi arvioida.Poistimme ennen käsittelyä kaiken suojan auton konepelliltä vahvoilla kemikaaleilla. Näin lähtökohtana oli varmasti puhdas pinta ja kokeiltavan pesuaineen vaikutus on helppo todeta. Kaikki veden hylkiminen puuttui konepellistä ennen Sonax Wash&Seal käsittelyä.Vahvoilla kemikaaleilla veden hylkiminen saatiin konepellin osalta kokonaan poistumaan. Muu auton maalipinta hylki vettä heikosti ennen Wash&Seal -käsittelyä.Jätimme muualle autoon tarkoituksella vanhan ja hieman heikosti käyttäytyvän vahapinnan. Tämä vastannee tavallisen käyttäjän lähtötilannetta. Muun auton osalta pystyttiin tarkastelemaan käyttäytymistä hieman yleisemmässä tapauksessa.Auton pesu suoritetaan myös Sonaxin pinnoittavalla pesuaineella täysin normaalisti. Pesuvälineeksi valitsimme mikrokuitukintaan.Pesu suoritetaan kuten yleensäkin autoshampoon kanssa. Pesuaineen liukuvuus maalipinnalla on hyvä, mutta pesutehosta ei valitettavasti voi vetää suurempia johtopäätöksiä. Testijakson kesäiset kelit eivät asettaneet minkäänlaisia haasteita pesutehon suhteen, mutta hento pölykerros toki puhdistui Wash&Sealilla ongelmitta.Kuvassa konepellin oikea puoli on pesty Sonaxin Wash&Sealilla, mutta vasen puoli on pesemättä. Veden poistuminen huuhtelun jälkeen on hidasta molemmin puolin.Huuhtelun jälkeen päästään puntaroimaan veden hylkivyyttä, eli tämän shampoon erikoisaluetta. Valitettavasti suoritus on heikko ja sama toistui autosta toiseen useiden kokeilujen yhteydessä. Pidempi hankaaminen useampaan kertaan auttaa hieman, mutta jälki ei silti ihastuta eikä vanha heikosti hylkivä vahapinta juurikaan muuttunut käsittelyllä.Jatkossakin lienee parempi pitää suojatuotteet ja pesuaineet erillään. Ainakin kunnes joku valmistaja todella esittää kertaluokkaa vakuuttavamman esityksen. Edelleenkään allekirjoittanut ei ole tavannut tuotetta, joka hoitaisi molemmat tehtävät erinomaisesti.Pesuainetta pitkään pintaan hankaamalla ja huuhtelun jälkeen vettä sopivasti suihkuttamalla eron saa näkyviin (oikea puoli pesty, mutta vasen käsittelemättä). Veden pisaroitumisen kontaktikulma on heikko ja veden pois valuminen hidasta myös käsitellyllä puolella.Toistaiseksi sumuta ja huuhtele –tuotteet tarjoavat minimaalisella lisävaivalla ylivoimaisen vedenkäytöksen erilaisiin suojaaviin pesuaineisiin verrattuna. Myös Sonax tarjoaa nykyään sellaista nimellä Spray&Seal. Moottorin Autonhoitojuttusarjan pyrkimyksenä on ehtiä testaamaan ja arvostelemaan myös Spray&Seal vielä jossakin vaiheessa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta