22.6.2018 Liikenne Tieverkon kunto huolettaa Vuoden tiepalvelumiestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden tiepalvelumies Juha Kemppainen auttaa tien poskeen jääviä Kainuussa. Autoliiton Vuoden tiepalvelumies on Juha Kemppainen, joka tuntee hyvin alueensa liikenteen haasteet. Yksi niistä on teiden kunto. Hyrynsalmelainen Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita: antamaan apuvirtaa tai täyttämään tyhjää polttoainetankkia. Myös rengasrikko on yleinen matkan tyssäävä ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä.– Kyllä pääväylät saadaan meidänkin alueella pidettyä aika hyvin kunnossa, mutta seututiet ovat heikommassa jamassa. Yksi ongelma ovat teiden reunojen murtumat sekä terävät irtokivet ja palaset. Ne syövät renkaita.– Tässä suhteessa on viime vuodet menty huonompaan suuntaan, pienempien teiden kunto on heikentynyt, arvioi Kemppainen 21 vuoden tiepalvelumiehen kokemuksella.Monessa nykyautossa ei ole enää vararengasta. Väliaikaisista paikkausvaahdoista Kemppainen ei paljoa perusta.– Niistä ei välttämättä ole apua kuin hätäavuksi, vaikeissa rengasrikoissa ei ollenkaan. Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuovaa ja ystävällistä palveluaHyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan.Autoliiton vuotuisilla tiepalvelupäivillä Kemppaiselle suodun kunnianosoituksen taustalla on tukku kriteerejä kuten pitkäkestoinen aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä.Ja matka jatkuu…Tiepalvelumies on odotettu näky auton taustapeilistä, pystyyhän hän useimmissa tapauksissa pelastamaan autokunnan pulasta. Ehtynyt polttoaine on yleinen riesa Kuusamon ja Hyrynsalmen välillä, missä huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävät Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat.Juha Kemppainen ansaitsee leipänsä kuljetusalalta. Autojen ja moottoreiden kanssa hän on ollut tekemisissä koko ikänsä.– Käytäntö on opettanut kuinka korjata ainakin pienet moottoriviat, olipa kyseessä henkilöauto, kuorma-auto tai traktori. Kyllä tien poskessa pystytään ratkaisemaan moni ongelma.Kainuussa on pitkät välimatkat ja kilometrejä kertyy paljon. Kemppaiselle ajaa vuosittain 7 000–10 000 kilometrin verran tiepalvelumiehenä päivystys- ja hälytyskeikkoja.Malttia ja lämmin vaatetusKokeneena ammattikuskina Kemppainen osaa ennakoida ongelmia. Juhannusliikenteeseen hänellä on kaksi vinkkiä.– Matkalle kannattaa ottaa mukaan maltti ja lämmintä vaatetusta, Suomen kesän säistä kun ei ikinä tiedä.Teksti: Marko Jokela Lähde ja kuvat: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa