22.6.2018 Liikenne Tieverkon kunto huolettaa Vuoden tiepalvelumiestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden tiepalvelumies Juha Kemppainen auttaa tien poskeen jääviä Kainuussa. Autoliiton Vuoden tiepalvelumies on Juha Kemppainen, joka tuntee hyvin alueensa liikenteen haasteet. Yksi niistä on teiden kunto. Hyrynsalmelainen Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita: antamaan apuvirtaa tai täyttämään tyhjää polttoainetankkia. Myös rengasrikko on yleinen matkan tyssäävä ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä.– Kyllä pääväylät saadaan meidänkin alueella pidettyä aika hyvin kunnossa, mutta seututiet ovat heikommassa jamassa. Yksi ongelma ovat teiden reunojen murtumat sekä terävät irtokivet ja palaset. Ne syövät renkaita.– Tässä suhteessa on viime vuodet menty huonompaan suuntaan, pienempien teiden kunto on heikentynyt, arvioi Kemppainen 21 vuoden tiepalvelumiehen kokemuksella.Monessa nykyautossa ei ole enää vararengasta. Väliaikaisista paikkausvaahdoista Kemppainen ei paljoa perusta.– Niistä ei välttämättä ole apua kuin hätäavuksi, vaikeissa rengasrikoissa ei ollenkaan. Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuovaa ja ystävällistä palveluaHyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan.Autoliiton vuotuisilla tiepalvelupäivillä Kemppaiselle suodun kunnianosoituksen taustalla on tukku kriteerejä kuten pitkäkestoinen aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä.Ja matka jatkuu…Tiepalvelumies on odotettu näky auton taustapeilistä, pystyyhän hän useimmissa tapauksissa pelastamaan autokunnan pulasta. Ehtynyt polttoaine on yleinen riesa Kuusamon ja Hyrynsalmen välillä, missä huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävät Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat.Juha Kemppainen ansaitsee leipänsä kuljetusalalta. Autojen ja moottoreiden kanssa hän on ollut tekemisissä koko ikänsä.– Käytäntö on opettanut kuinka korjata ainakin pienet moottoriviat, olipa kyseessä henkilöauto, kuorma-auto tai traktori. Kyllä tien poskessa pystytään ratkaisemaan moni ongelma.Kainuussa on pitkät välimatkat ja kilometrejä kertyy paljon. Kemppaiselle ajaa vuosittain 7 000–10 000 kilometrin verran tiepalvelumiehenä päivystys- ja hälytyskeikkoja.Malttia ja lämmin vaatetusKokeneena ammattikuskina Kemppainen osaa ennakoida ongelmia. Juhannusliikenteeseen hänellä on kaksi vinkkiä.– Matkalle kannattaa ottaa mukaan maltti ja lämmintä vaatetusta, Suomen kesän säistä kun ei ikinä tiedä.Teksti: Marko Jokela Lähde ja kuvat: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”