22.6.2018 Liikenne Tieverkon kunto huolettaa Vuoden tiepalvelumiestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden tiepalvelumies Juha Kemppainen auttaa tien poskeen jääviä Kainuussa. Autoliiton Vuoden tiepalvelumies on Juha Kemppainen, joka tuntee hyvin alueensa liikenteen haasteet. Yksi niistä on teiden kunto. Hyrynsalmelainen Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita: antamaan apuvirtaa tai täyttämään tyhjää polttoainetankkia. Myös rengasrikko on yleinen matkan tyssäävä ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä.– Kyllä pääväylät saadaan meidänkin alueella pidettyä aika hyvin kunnossa, mutta seututiet ovat heikommassa jamassa. Yksi ongelma ovat teiden reunojen murtumat sekä terävät irtokivet ja palaset. Ne syövät renkaita.– Tässä suhteessa on viime vuodet menty huonompaan suuntaan, pienempien teiden kunto on heikentynyt, arvioi Kemppainen 21 vuoden tiepalvelumiehen kokemuksella.Monessa nykyautossa ei ole enää vararengasta. Väliaikaisista paikkausvaahdoista Kemppainen ei paljoa perusta.– Niistä ei välttämättä ole apua kuin hätäavuksi, vaikeissa rengasrikoissa ei ollenkaan. Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuovaa ja ystävällistä palveluaHyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan.Autoliiton vuotuisilla tiepalvelupäivillä Kemppaiselle suodun kunnianosoituksen taustalla on tukku kriteerejä kuten pitkäkestoinen aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä.Ja matka jatkuu…Tiepalvelumies on odotettu näky auton taustapeilistä, pystyyhän hän useimmissa tapauksissa pelastamaan autokunnan pulasta. Ehtynyt polttoaine on yleinen riesa Kuusamon ja Hyrynsalmen välillä, missä huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävät Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat.Juha Kemppainen ansaitsee leipänsä kuljetusalalta. Autojen ja moottoreiden kanssa hän on ollut tekemisissä koko ikänsä.– Käytäntö on opettanut kuinka korjata ainakin pienet moottoriviat, olipa kyseessä henkilöauto, kuorma-auto tai traktori. Kyllä tien poskessa pystytään ratkaisemaan moni ongelma.Kainuussa on pitkät välimatkat ja kilometrejä kertyy paljon. Kemppaiselle ajaa vuosittain 7 000–10 000 kilometrin verran tiepalvelumiehenä päivystys- ja hälytyskeikkoja.Malttia ja lämmin vaatetusKokeneena ammattikuskina Kemppainen osaa ennakoida ongelmia. Juhannusliikenteeseen hänellä on kaksi vinkkiä.– Matkalle kannattaa ottaa mukaan maltti ja lämmintä vaatetusta, Suomen kesän säistä kun ei ikinä tiedä.Teksti: Marko Jokela Lähde ja kuvat: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija