22.6.2018 Liikenne Tieverkon kunto huolettaa Vuoden tiepalvelumiestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden tiepalvelumies Juha Kemppainen auttaa tien poskeen jääviä Kainuussa. Autoliiton Vuoden tiepalvelumies on Juha Kemppainen, joka tuntee hyvin alueensa liikenteen haasteet. Yksi niistä on teiden kunto. Hyrynsalmelainen Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita: antamaan apuvirtaa tai täyttämään tyhjää polttoainetankkia. Myös rengasrikko on yleinen matkan tyssäävä ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä.– Kyllä pääväylät saadaan meidänkin alueella pidettyä aika hyvin kunnossa, mutta seututiet ovat heikommassa jamassa. Yksi ongelma ovat teiden reunojen murtumat sekä terävät irtokivet ja palaset. Ne syövät renkaita.– Tässä suhteessa on viime vuodet menty huonompaan suuntaan, pienempien teiden kunto on heikentynyt, arvioi Kemppainen 21 vuoden tiepalvelumiehen kokemuksella.Monessa nykyautossa ei ole enää vararengasta. Väliaikaisista paikkausvaahdoista Kemppainen ei paljoa perusta.– Niistä ei välttämättä ole apua kuin hätäavuksi, vaikeissa rengasrikoissa ei ollenkaan. Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuovaa ja ystävällistä palveluaHyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan.Autoliiton vuotuisilla tiepalvelupäivillä Kemppaiselle suodun kunnianosoituksen taustalla on tukku kriteerejä kuten pitkäkestoinen aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä.Ja matka jatkuu…Tiepalvelumies on odotettu näky auton taustapeilistä, pystyyhän hän useimmissa tapauksissa pelastamaan autokunnan pulasta. Ehtynyt polttoaine on yleinen riesa Kuusamon ja Hyrynsalmen välillä, missä huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävät Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat.Juha Kemppainen ansaitsee leipänsä kuljetusalalta. Autojen ja moottoreiden kanssa hän on ollut tekemisissä koko ikänsä.– Käytäntö on opettanut kuinka korjata ainakin pienet moottoriviat, olipa kyseessä henkilöauto, kuorma-auto tai traktori. Kyllä tien poskessa pystytään ratkaisemaan moni ongelma.Kainuussa on pitkät välimatkat ja kilometrejä kertyy paljon. Kemppaiselle ajaa vuosittain 7 000–10 000 kilometrin verran tiepalvelumiehenä päivystys- ja hälytyskeikkoja.Malttia ja lämmin vaatetusKokeneena ammattikuskina Kemppainen osaa ennakoida ongelmia. Juhannusliikenteeseen hänellä on kaksi vinkkiä.– Matkalle kannattaa ottaa mukaan maltti ja lämmintä vaatetusta, Suomen kesän säistä kun ei ikinä tiedä.Teksti: Marko Jokela Lähde ja kuvat: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta