20.4.2023 Ajoneuvot Toivosen ja Breenin onnettomuudet synkkinä pilvinä rallitaivaalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukuljettajalle osunutta, kohtalokasta turmaa ei ennen Craig Breenin kuolemaa oltu nähty liki 40 vuoteen. Kahden huippukuljettajan, Henri Toivosen ja Craig Breenin, kuolemien välillä ennätti kulua melko täsmälleen 37 vuotta.Turvallisuuden harhakuvitelmaa vai tilastollinen takaisku, sitä on vaikea sanoa. On totta, että huippukuljettajat ovat rallin MM-sarjassa säilyneet hengissä hurjannäköisistä volteista ja rysäyksistä.Ott Tänakin suistuminen Monte Carlo -rallissa 2020 olisi vielä aikakaudella ennen HANS-niskatukea ja muita, moderneja turvavarusteita johtanut varmuudella sekä kuljettajan että kartanlukijan menehtymiseen. Siinä valossa on vaikea käsittää, miten Craig Breenin suistuminen noin 50km/h nopeudella päin puista aitaa on koitunut hänen kohtalokseen.Ruotsin rallista saalistettu kakkossija helmikuussa jäi Breenin viimeiseksi huipputason tulokseksi, joka sivuaa hänen parastaan MM-tasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäljet kertovat totuudenToivosen onnettomuudesta jäi vain mustat jäljet asvalttiin ja paljon spekulaatioita, jotka olivat heti varsin korkealentoisia ja ovat sittemmin saaneet lisää kierroksia entisestään.Rallia edeltänyt sairastelu ja Akilleen kantapääksi Lancialla tiedetty kaasupoljin ovat sittemmin nousseet mahdollisten syiden listalla kärkipäähän. On totta, että "Henkka" oli vielä kohtalokkaan, toisen kisapäivän aamuna sen verran toipilaana, että tiimin lääkäri antoi hänelle kourallisen pillereitä hotellin aamupalapöydässä.Faktaa on myös se, että kesällä 1985 yksi Lancia Delta S4 -testiautoista romuttui Argentiinassa, kun kaasu hirtti kiinni. Auto oli tuolloin vasta tulossa mukaan ralleihin, mutta kaasupoljinta vastaanottavan nastan toimimattomuus tuli välittömästi tutuksi liian kouriin tuntuvalla tavalla. Testikuljettaja Giorgio Pianta säilyi onnettomuudessa loukkaantumatta, vaikka autosta tuli entinen sen törmättyä suureen kiveen.On selvää, että vian toistuminen Korsikalla on tuhoisin mahdollinen paikka kokea vastaava onnettomuus. Autot ovat ralliin tullessa uutuudenkarheita, mutta rankassa kilpailussa kuluvat suhteellisen nopeasti.Ensimmäisenä kilpailupäivänä oli ajettu 11 erikoiskoetta ja käsittämättömät 420 EK-kilometriä. Vertailun vuoksi: nykyinen MM-ralli on kokonaisuudessaankin noin 300 EK-kilometrin pituinen, kun Korsikan rallin pituus vuonna 1986 oli pitkälti toista tuhatta EK-kilometriä (peruttujen erikoiskokeiden jälkeen ajamaan päästiin 1022km). Neste Rally Finland 2016 / S4 Harju EK: Lancia Delta & Harri Toivonen Lancia Delta S4 näytösajossa Harjun yleisöerikoiskokeella Neste Rally Finlandissa. B-ryhmän Lanciaa ajaa vuonna 1986 kuolleen Henri Toivosen veli, kilpa-autoilija Harri Toivonen. Lue myös: Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa Lue myös: Huutokauppahelmet – Lancia Delta S4 Henri Toivonen Lue myös: Huutokauppahelmet – Henri Toivosen voitokas Lancia Delta S4 Toivosen osalta kaikki päättyi lyhyen päivätauon jälkeen ohjelmassa olleen EK18 alkupäähän. Edessä olisi ollut 26 kilometriä Cortesta Tavernaan, mikä on Korsikan mittapuulla vielä lyhyt erikoiskoe. Viiden kilometrin kohdalla Toivosen Lancia syöksyi tieltä sillä seurauksella, että auto räjähti liekkeihin puuhun osuman jälkeen. Sekä Toivonen että kartanlukija Sergio Cresto kuolivat välittömästi.Onnettomuuden syytä ei tiettävästi koskaan saatu selville, tai sitä ei ainakaan ole julkistettu. Lancia jatkoi tapaturman jälkeen virallisena tehdastiiminä vielä kuuden vuoden ajan, joten italialaismerkin etuihin ei kuulunut syyn selvittäminen - olettaen, että jäljet olisivat johtaneet sylttytehtaalle.Tiehen sen sijaan piirtyivät kolmen piruetin jäljet, kun Toivonen oli laittanut auton pyörimään vaakatasossa ympyrää hidastaakseen vauhtia ennen tiukkaa vasenta.Hiiltyneestä rungosta voi havaita ainoan vaurion juuri sillä kohdalla, jolla Toivonen istui. Putkirunko on poikki kahdesta kohdasta, kardaanitunneliin asti, mikä viittaa rajuun puuhun osumiseen. Isku sai myös istuimen alla sijainneen bensatankin rikkoutumaan ja tulipalon valloilleen. Se ei jättänyt toivoa selviytymisen suhteen.Hyundai sopi Craig Breenille. Mies taisteli syksyllä 2021 Suomen MM-rallin voitosta.Uskomattoman huono tuuriCraig Breenin tapauksessa autosta ei löytynyt paikan päällä tapahtuneissa poliisitutkimuksissa minkäänlaista vikaa. Breenin ohjastama Hyundai selvisi tapahtuneesta minimaalisen pienin vaurioin.Irlantilainen oli testaamassa autoaan Kroatian MM-ralliin. Viikko ennen testiä aivan testitien kääntöpäähän oli rakennettu jykevä, puinen aita. Sillä kohtaa maa on hieman penkereinen, joten alueella samoilijat saattoivat ottaa tukea aidasta ylöspäin kiivetessään.Aita oli rakennettu kiinni tiehen, joten se otti iskun ensimmäisenä vastaan, kun Breen liukui sateen liukastamalla tiellä auton leveyden verran sivuun tieltä. Ilman aitaa hän olisi peruuttanut autonsa takaisin tielle ja jatkanut normaalisti.Auton paino rusensi hitaasta vauhdista huolimatta aidan pystypuut nurin, jolloin aidan käsipuu pääsi työntymään kuljettajanpuoleisesta sivuikkunasta sisään kohti Breenin yläkehoa. Breen menehtyi välittömästi.Breen menehtyi 33-vuotiaana. Andorrassa asunut kuljettaja eli elämänsä kevättä ja uutta tulemista palattuaan täksi kaudeksi Hyundain tiimiin.Oletettavaa on, että nopean suoran jälkeinen jarrutus jäi Breenillä aavistuksen liian myöhäiseksi, eikä hän kyennyt enää taittamaan seuraavaan, nopeaan oikeaan, vaan liukui tai päästi auton liukumaan kylki edellä ulos tieltä.Kaikille, jotka uskovat kohtaloon, on tilanne jotain enemmän kuin vain "huonoa tuuria". Breen ei koskaan toipunut täysin kartanlukijansa Gareth "Jaffa" Robertsin menehtymisestä Sisiliassa ajetussa Targa Florio -rallissa vuonna 2012. Tuolloin auton sisään pääsi kohtisuorassa törmäyksessä metallinen suojakaide, mikä tappoi Robertsin heti.Breen omisti tärkeimmät menestyksensä ystävälleen. Nyt parivaljakko on jälleen yhdessä, ja tällä kertaa ikuisesti - molemmat samalla tavalla rakastamansa lajin parissa maallisen taipaleensa päättäneinä.Teksti: Miika Wuorela Video: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa