22.10.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Henri Toivosen voitokas Lancia Delta S4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos omassa autotallissa on tilaa ja tilillä muutama ylimääräinen miljoona, olisi nyt mahdollisuus tarttua Henri Toivosen voittoautoon 1986 Monte Carlon rallista. Rallin B-ryhmä ei sinänsä esittelyä kaipaa ja sen historiasta riittäisi koko vuoden juttusarjaksi. Lyhyenä kertauksena kuitenkin, että 1980-luvulla uusittu rallin luokittelujärjestelmä vapautti rallimestaruuksista kamppailevat autovalmistajat tekemään lähes mitä tahansa Group B -luokittelun alla. Tuoreet tekniset innovaatiot, ahtaminen ja neliveto, sparrasivat talleja myös kokeilemaan omia rajojaan. Rallikansana suomalaiset ovat aina kunnioittaneet B-ryhmää komediaryhmä Kummelin mainostamaa A-ryhmää parempana. Vaikka Mikkola, Salonen, Vatanen, Kankkunen ja Alén luotsasivat lähes pitelemättömiä ralliohjuksia tuohon aikaan upeasti, monille yksi on yli muiden. Henri Toivosen tarina jäi useimpien mielestä kesken, sillä raakaa nopeutta uhkunut suomalainen menetti henkensä Korsika-rallissa vuonna 1986. Onnettomuudessa menehtyi myös Toivosen yhdysvaltalainen kartanlukija Sergio Cresto. Käytännössä B-ryhmän riskit todettiin liian suuriksi Toivosen ja Creston onnettomuuden jälkeen, merkiten rajuimman rallikauden päättymistä kauteen 1986. Toivosen viimeiseksi voitoksi MM-tasolla jäi vuoden 1986 Monte Carlo, jossa suomalainen selviytyi värikkäiden vaiheiden jälkeen voittajaksi Lancia Delta S4:llä. Voittanut korinumero 215 on kuitenkin pysynyt säilössä tähän asti, ja nyt auton voi huutaa itselleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1986 Lancia Delta S4 Group B Works Lancialle SE038 oli jälleen lähes tyhjästä tehty ralliauto. Putkirungon ideana oli, että rakennetta voitaisiin korjata helpommin rallin aikana. Moottoriksi valittiin 1,8-litrainen sen keveyden takia. Lancia oli kokeillut turboahtamista jo 037:n kanssa, mutta turboviive koettiin merkittäväksi ongelmaksi. Niinpä Delta S4:n kohdalla Lancialla päädyttiin tupla-ahtamiseen: mekaaninen ahdin vastasi kaasuun välittömästi ja turboahdin otti vetovastuun ylempänä kierrosalueella. Teholukemaksi kirjattiin 480 hevosvoimaa. Painoa säästettiin valmistamalla merkittävä osa autosta Kevlarista. Kulmikkaan olemuksen taustalla olivat aerodynamiikka ja tarve näyttää edes hiukan tuotanto-Deltalta. Nimenä Delta S4 oli viittaus mekaaniseen ahtimeen ja nelivetoon. Tupla-ahtamisen lisäksi Lancialla tiedostettiin, että nelivetojärjestelmän tehokas hyödyntäminen vaatisi myös hyvin toimivan keskilukon. Lancia Delta S4:ään kohdistettiin suuria odotuksia, mutta auto oli myös valmis vastaamaan niihin. Debyyttirallissaan 1985 Britannian RAC:ssa Toivonen/Wilson voitti ja Alén/Kivimäki tuli toiseksi. Koko korinumeroltaan ZLA038AR000000215 Lancia Delta S4 on säilynyt alkuperäisessä asussaan 36 vuoden ajan ja auto on välttynyt monien muiden Delta S4:sten kovalta kohtalolta B-ryhmän loputtua. Auton urahistoria on lyhyt, mutta kunniakas: Toivonen ja Cresto taistelivat autolla 1986 Monten voittoon, vaikka auto joutui liikenneonnettomuuteen ja korjaustyöt erikoiskokeiden välillä vaativat veronsa. Toivosen vauhti koko kisan osalta oli kuitenkin vastustamatonta. Monte Carlon jälkeen auto 215 oli Toivosen vara-autona Portugalin rallissa, Alénin vara-autona Korsikan rallissa ja Mikael Ericssonin vara-autona Akropolis-rallissa. Vuonna 1988 autolla taisteltiin toiseksi Euroopan Autocross Championshipissä ja vuonna 1989 autolla voitettiin EAC:n mestaruus. Viimeisen kerran autoa ajettiin vihalla 1990 Rally Alpi Orientalissa. Sen jälkeen Delta S4 myytiin japanilaiselle keräilijälle ja 2013 auto myytiin brittiläiselle keräilijälle. Auto saapui osaksi Gran Turismo -kokoelmaa 2019 ja siitä asti auton ylläpidosta on vastannut BGM Sport. 215 on ollut esillä myös Goodwood Festival of Speedissä. RM Sotheby'sillä huutokaupattava Lancia Delta S4 on osa huutokauppatalon Lontoon huutokauppaa, joka järjestetään 5. marraskuuta 2022. Lancia Delta S4:n hinta-arvio on kahdesta miljoonasta reiluun kahteen ja puoleen miljoonaan euroon. Mielenkiintoisesti samassa huutokaupassa on myynnissä samalla hinta-arviolla myös 1985 RAC-rallissa olleelle Audi Sport quattro S1 E2 Group B Worksille, jonka rattia on puristanut muuan Hannu Mikkola. Tuolloin auto joutui keskeyttämään, antaen tietä Delta S4 -kaksikon voitolle. Hiukan maltillisemmasta hintaluokasta (n. 1 200 000 euroa) löytyy myös Markku Alénin ja Walter Röhrlin ajama Lancia 037 Group B Works Evolution 1 vuodelta 1982. Se on kuitenkin tarina toiseen kertaan. Lancia Delta S4 Jyväskylän Harjulla Vuonna 2016 Henrin veli Harri Toivonen luotsasi Lancia Delta S4:n Jyväskylässä Harjun erikoiskokeen läpi. Voit palata ainutlaatuiseen vierailuun oheisella videolla. https://www.youtube.com/watch?v=DC7HDCEbtOA Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan