9.5.2025

Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa?

Kuva Toyota

Corollan korkeampi painos näyttää päivityksen jälkeen särmemmältä, ja saataville tulee vieläkin särmemmältä näyttävä GR Sport -varustetaso.

Maailman myydyimmästä automallinimestä tehtiin vuonna 2020 ensimmäistä kertaa SUV-tyyppinen versio Corolla Cross. Kun yhdistää Toyota Corollan kaltaisen kestosuosikin kaikkein trendikkäimpään korimalliin, tuloksena ei voi olla kuin menestystarina. Näin ainakin ajateltiin auton esittelyn aikaan.

Ihan näin asia ei kuitenkaan ole kääntynyt, vaan Corolla Cross löytyi esimerkiksi vuonna 2024 valtakunnallisista ensirekisteröintitilastoista vasta sijalta 25, yläpuolellaan pelkästään viisi muuta Toyota-mallia, mukaan lukien 1. ja 2. sijojen Corolla ja Yaris Cross.

Tuotteesta asia ei kuitenkaan varmasti ole kiinni, vaan asemoinnista. Corolla Cross tahtoo jäädä kaikilla mahdollisilla tavoilla muiden suosittujen Toyota-mallien jalkoihin. Toisin sanoen se häviää malliston sisäisen kilpailun taloudellisemmalle ja monien silmissä tyylikkäämmälle emomalli Corollalle, jännittävämmälle C-HR:lle sekä hinnaltaan yllättävän läheltä löytyvälle mutta suuremmalle RAV4:lle.

Kuin varkain viiden vuoden malli-ikään ehtinyt Corolla Cross saikin nyt piristävän päivityksen, jolla siitä pyritään kaivamaan persoonaa esiin muun muassa urheilullisuutta henkivällä GR Sport -varustetasolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vihaisemmat ledit

Corolla Crossin päivitys käsittää perinteisen faceliftin, jossa keulaa ja myös perää on hieman uudelleenmuotoiltu.

Keulassa nähdään nyt hunajakennomaski, joka modernisoi ilmettä. Samalla Corolla Crossin valoja on uudistettu niin, että autosta on saatu aiempaa vihaisemman näköinen, mikä on tunnetusti vallitseva muoti. Kalliimmissa varustetasoissa keulalle saadaan lisäksi maskin poikki kulkeva ledinauha.

Peräpäässä muutokset keskittyvät erityisesti takavaloihin, joiden valokuvioita on päivitetty, ja jotka ovat Toyotan mukaan saaneet pienet evät, joiden pitäisi ainakin teoriassa vakauttaa autoa ja parantaa sen aerodynaamisia ominaisuuksia.

Uudistuneen GR Crossin ulkonäköön vaikuttaa asiakkaan niin halutessa merkittävästi myös GR Sport -varustetaso, joka on jo mukana monissa malleissa Corolla Crossin ympärillä, mutta vasta nyt tässä mallissa, josta se kenties saa kaivattua persoonaa esiin.

Kuitenkin, kuten GR Sport -varustetaso muissakin malleissa, se ei tuo muutoksia pellin alle, vaan keskittyy ulkonäöllisiin piirteisiin, madaltaa auton alustaa senttimetrillä ja jäykistää sitä hieman.

GR Sportin pitäisi tarkoittaa Corolla Crossille myös terävämpää ohjausta sekä vakiona sporttisia läpysköjä ratin takana. GR Sportiin kuuluu niin ikään erillinen Sport-ajotila.

Tekniset muutokset hillittyjä

Corolla Cross luottaa jatkossakin Toyotan hyväksi havaittuun täyshybriditekniikkaan, ja konepellin alle saa joko 1,8-litraisen 140-hevosvoimaisen- tai 2,0-litraisen 200-hevosvoimaisen itselataavan hybridijärjestelmän.

Saatavilla on jatkossakin AWD-i-neliveto, joka saa varmasti Toyota-autoilijoita täällä Pohjolassa jo ajatuksena suuresti lämmittävän Snow Extra -ajotilan, joka säätää sähkömoottoreita hyödyntäen voimalinjan sekä ohjauksen, jarrujen ynnä muun toiminnan lumiselle pinnalle mahdollisimman toimivaksi.

Kuljettajaa päivittyneessä Corolla Crossissa hemmotellaan myös uudelleenjärjestellyllä, aiempaa suuremmalla keskikonsolilla, jossa on muun muassa uusi vaihteenvalitsin. Kaiken keskiöstä löytyy uusi 10,5-tuumainen kosketusnäyttö, kuljettajan katsellessa 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa. Myös älypuhelimilla pitäisi olla uudistuneessa Corolla Crossissa paremmat oltavat, sillä ne ovat saaneet langattoman lataustelakan, ja lisäksi niiden Android Auto -liitettävyyden nopeuden ja tason pitäisi vastata Apple Carplayn toimintaa.

Uudistunut Toyota Corolla Cross saapuu Toyota-liikkeisiin Eurooppaan jo alkavana kesänä, joskin GR Sportia täytyy odottaa syksyn puolelle.

Lähteet: Toyota, Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat