12.6.2023 Ajoneuvot Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition – onko kaikkien urheiluautojen esikuva saamassa vihdoin täyttymyksensä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mansin ajojen satavuotisjuhlan tiimellyksessä nähty konsepti vihjaa ehkä mahdollisesta tuotantomallista, joka olisi ennennäkemätön venytys Prius-perheeseen. Mutta Priushan on todellinen urheiluauto, eikö? Toyota Priuksen viides sukupolvi siirsi kaikkien tuotantokelpoisten hybridiautojen kantamuodon aiempaa huomattavasti dynaamisempaan muotoon.Prius on viihdyttänyt meitä jo vuodesta 1997, ehkä kuitenkin useimmiten muilla ominaisuuksillaan, kuin varsinaisella ajonautinnolla.Viime vuonna julkistettu uusi Prius on paitsi tyylillisesti harppaus kaikkiin edeltäjiinsä, myös teknologisesti. Toyota kasvatti huomattavasti auton hybridivoimalinjan voimavaroja, ja tuo auton Eurooppaan tästä lähtien ainoastaan lataushybridinä. Kokonaisvaltaisesti uudistunut voimalinja rakentuu kakkospolven TNGA-C -alustan, ja aiemman 1,8-litraisen on korvannut 2,0-litrainen bensiinimoottori.111 kilowatin (148 hv) polttomoottorin ja etuakselille sijoitetun 120 kilowatin (160 hv) sähkömoottorin yhteisteho on 223 hevosvoimaa eli 164 kilowattia. Edellispolven Prius Plug-iniin verrattuna ero on melko fundamentaalinen, sillä sen järjestelmän yhteisteho oli ainoastaan 122 hevosvoimaa.Harppauksen myötä Priuksen suorituskyky kohentuu sekin merkittävästi. Entisellä mopolla mennäänkin nyt nollasta sataan vakuuttavasti 6,7 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuhlan kunniaksiLe Mansin 24 tunnin ajot saavuttivat kunnioitettavan sadan vuoden iän. Nykyiset Le Mans -kilpurit ovat hyperhybrideitä, ja Toyota katsoo Priuksella olevan oma vaikutuksensa asiaan. Tästä inspiroituneena Toyota toi Le Mansiin vuosisataa juhlistavan GR-version nimenomaan Priuksesta.Konsepti perustuu edellä kuvailtuun lataushybridimalliin, eikä Toyota ainakaan kerro tehneensä muutoksia voimalinjapuolelle. Sen sijaan koriin on tehty muutoksia, joilla tähdätään Toyotan kaksinkertaista Le Mans -voittaja-autoa, GR 010 Hybridiä vastaavaan ilmiasuun.Toyotan päämajassa on kuulemma väkeä, joka olisi valmis tekemään GR Priuksesta globaalin tuotteen.Toyota on käyttänyt konseptissa hiilikuitua auliisti, sillä siitä rakentuvat ainakin konepelti sekä lukuisat aerodynaamiset korisarjat kiinteää takasiipeä myöten. Jo korin muokkaukset ovat pidentäneet autoa peräti yhdeksällä senttimetrillä ja leventäneetkin viidellä, mutta myös lavetin muutokset ovat kasvattaneet Priuksen raideleveyttä kummassakin päässä neljällä senttimetrillä. Auto myös kulkee 30 millimetriä tavallista matalammalla.Kun ajetaan vuorokauden ympäri, myös valaistuksen on oltava kunnossa.Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition on esitteillä Le Mans- pyhättö Circuit de la Sarthella mielenkiintoisessa yhteispaviljongissa. Toyota Gazoo Racingin kanssa esittelytilan jakaa Japanin turismista vastaava JNTO (Japan National Tourism Organization) sekä toinen japanilainen autonvalmistaja, Mazda. Mazda esittelee paviljongissa GR-Priuksen rinnalla tuoretta wankel-lataushybridi MX-30 E-Skyactiv R-EV:tä Mazda Spirit Racingin teippauksilla.Toyotan yhteistyökumppani Mazda on mukana erityisesti siksi, että vaikka Toyota on voittanut Le Mansin kuusi kertaa peräkkäin, oli Mazda 787B:llään vuonna 1991 ensimmäinen japanilainen autonvalmistaja, joka kyseiseen saavutukseen kykeni. 787B nähtiin muuten juhlakisan yhteydessä kunniamielessä myös radalla. Tänä juhlavuonna voiton vei Toyotalta täpärästi Ferrari, jolle kyseessä oli ensimmäinen Le Mans -voitto lähes kuuteen vuosikymmeneen. Läpivalaisu Toyota Priuksen urheilua tihkuvaan historiaan Toyota Priuksen mittavan urheilu-uran voi katsoa alkavan varsinaisesti kakkospolvesta, joka oli ensimmäinen kunnolla globaali Prius-malli, tuotannossa vuosina 2003 - 2009. Landspeed Prius oli ennätysten rikkomiseen tähdätty maanopeusauto. Suihkumoottorin tai muun järjettömän kokoisen voimanlähteen sijaan Landspeed Priuksessa oli aivan tavallisen Priuksen 1,5-litraisen polttomoottorin ympärille rakennettu 82-kilowattinen hybridijärjestelmä. Auton tarkoitus oli asettaa hybridiautojen maailmanennätysnopeus. Tätä varten planeettavaihteiston välityssuhde muutettiin 4,23:1:stä 3:2:een, ja myös moottorin suurinta käyntikierroslukua kasvatettiin. Myös invertterin jännite kasvoi 500:stä 550:een volttiin ja jäähdytystä parannettiin. Toyota myös kevensi autoa isolla kädellä muun muassa poistamalla sisustan ja aerodynamiikkaan tuli parannuksia. Bonnevillen suolatasangolla Landspeed Prius saavutti 130,794 mph eli noin 210 km/h nopeuden, joka oli todellakin hybridiautojen maailmanennätys vuonna 2004. Saattaa olla, että muutama hybridiauto on nyttemmin 19 viime vuoden aikana tämän rikkonut. Prius GT Concept niin ikään vuodelta 2004 oli pr-henkinen ratakireä painos toisen polven Priuksesta. Muun muassa turvakaarilla varustettu konsepti oli 180 kiloa markkina-Priusta kevyempi, ja painoi näin vain 1 120 kiloa. Moottoreihin tehdyt muutokset nostivat GT:n teholukemat 109:stä 143 hevosvoimaan. Auto myös kiihtyi nollasta sataan 8,7 sekunnissa, siinä missä suoritus vei tavalliselta mallilta 10,9 sekuntia. Prius G Sports Concept vuodelta 2010 oli myöhemmin jonkin aikaa saatavilla japanilaisista Toyota-liikkeistä. Jos ei jo tähän mennessä ole tullut selväksi, nämä Toyotan eri tavoin tuunaamat Priukset on tarkoitettu imagon muuttamiseen, niin myös G Sports.Saman vuoden Tokyo Auto Salonissa esitelty G Sports ei eronnut voimalinjaltaan perus-Priuksesta, mutta sen madallettu kori, isosti muokatut etu- ja takapuskurit, takasiipi ja helmat, takapyörien kuoret sekä sisätilan muutokset, kuten Recaron istuimet, tekivät Priuksesta G Sportsin. Myös vuonna 2011 nähtiin kolmannesta polvesta G Sports Concept, joka ei kuitenkaan ollut yhtä villi. Prius G Extreme vuodelta 2016 on esimerkki neljännen polven Priuksen menohaluista. Toyotan vuoden 2016 SEMA Show'ta silmällä pitäen rakentaman Prius G Extremen nimessä G, tarkoitti yhden G:n (tarkalleen 0,99 G) kiihdytysvoimaa, johon auto kykeni.Laajoilla korin ja alustan muutoksilla tämä Prius peittosi kuulemma BMW 528i:n Willow Springsin radalla, mutta paljon tätä enempää Toyota ei auton tekniikasta tai suoritusarvoista aikanaan kertonut. Varmaa on kuitenkin se, että tämä kuuluu vähintään cooleimpaan kymmenen sakkiin noin 5,1 miljoonasta 26 vuoden aikana valmistetusta Priuksesta. Prius α GR Sport oli japanilaisille yksinoikeudella valmistettu urheilullishenkinen versio Priuksen tilaversiosta. Meillä Euroopassa tätä kolmannen polven Priukseen perustunutta tilamallia myytiin yhden pitkän sukupolven ajan seitsenpaikkaisena nimellä Prius Plus.Japanissa Prius α:n nimellä myyty malli sai vuonna 2015 GR Sport -trimmin. Toyota on julkistanut vastaavan asun usealle muullekin pikku- ja tila-automallille. Vaikka voimalinja ei Prius α:nkaan kohdalla muuttunut, osoitti malli tarkoituksensa mukaan, että tavallinen arkiauto, kuten Toyota Prius, voi näyttää ja myös tuntua hauskalta.Lähde: Toyota Kuvat: Toyota, Ferrari, Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?