20.4.2016

Toyota Prius sai viisi tähteä törmäystestissä, Suzuki Baleno kaksi tulosta

Euro NCAP Suzuki Baleno

Euro NCAP -törmäystestin arvostelu siirtyy uuteen kahden arvosanan järjestelmään

Jatkuvasti kehittyvä, mutta huonosti uudistuksista viestivä Euro NCAP -törmäystestiohjelma on ottanut käyttöön uuden kahden arvosanan mallin. Uudistuksen ansiosta yhdelle automallille voidaan antaa kaksi arvosanaa varustelusta riippuen.

Törmäystestiohjelman arvostelu on siirtynyt kohti törmäyksiä välttäviä aktiivisia turvavarusteita. Etenkin edullisemmissa autoissa varusteet ovat usein maksullisia. Siten auton törmäystulos vaihtelee suuresti varustelusta riippuen.

Euro NCAP Toyota Prius
Toyota Prius selvisi sivutörmäyksestä hienosti.

Toisena uudistuksena vuodelle 2016 Euro NCAP ottaa käyttöön jalankulkijat tunnistavan hätäjarrutusjärjestelmän arvostelun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viiden tähden Prius

Uusi neljännen sukupolven Toyota Prius on ensimmäinen Euro NCAPin arvostelema auto, jonka automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat. Kokeissa Toyotan vakiovarusteinen Safety Sense –järjestelmä tunnisti ja vältti jalankulkijatörmäykset, joka osaltaan siivitti uutuuden täyteen viiteen tähteen.

Euro NCAP Toyota Prius


Törmäyksen sattuessa Prius suojasi aikuis- ja lapsimatkustajia matkustajia erinomaisesti. Jalankulkijoiden saama suoja oli varsin hyvä, vaikka jäykät A-pilarit aiheuttivatkin kohonnutta loukkaantumisriskiä. Jalankulkijasuojaa paransi törmäyksiä välttävän Safety Sense -järjestelmän tehokas toiminta.

Euro NCAP on aiemminkin arvostellut autoja, joiden järjestelmät kykenevät tunnistamaan jalankulkijat. Vuoden 2015 arvosteluperusteissa järjestelmiä ei vielä huomioitu pisteytyksessä.

Yksi auto, kaksi arvosanaa

Suzuki Baleno sai kunnian olla ensimmäinen kahdella arvosanalla arvioitu auto. Perusmalli arvosteltiin vakiovarustuksella, joka Balenon kohdalla riitti kolmen tähden tulokseen.

Valmistajan pyynnöstö Euro NCAP arvosteli Balenon myös lisävarusteisin turvavarustein, joiden tulee olla saatavilla kaikkiin malliversioihin. Osa turvavarusteista saattaa olla vakiovarusteita joillakin markkina-alueilla.

Euro NCAP Suzuki Baleno
Suzuki Baleno sivutörmäystestissä.

Suzuki Balenon kohdalla turvavarusteet tarkoittivat automaattista hätäjarrutusjärjestelmää, joka toimii kaupunki- ja maantienopeuksissa. Kohtalaisesti toiminut järjestelmä paransi osa-arvosteluita aikuismatkustajille tarjotussa suojassa sekä aktiivisessa turvavarustelussa.

Kun perusvarustellun Balenon tulos jäi kolmeen tähteen, nousi turvavarustellun yksilön tulos neljään tähteen. Varsinaisen törmäyksen tapahtuessa molemmat yksilöt tarjosivat yhteneväisen suojan. Aikuismatkustajien suoja oli hyvä, tolppatörmäyksessä ikkunaturvatyynyn toiminnassa oli parannettavaa. Ikkunaturvatyynyn toiminta heikensi myös lapsiturvallisuutta, sillä kymmenvuotiaan testinuken pää osui ajoneuvon C-pilariin.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat