12.3.2025

Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota FT-Me

Toyotan liikkuvuuden näkemykset eivät rajoitu henkilöautoihin. Toyota FT-Me -konsepti on japanilaisvalmistajan näkemys mikroliikkumisen tarpeiden täyttymisestä.

Toyotan kuudetta kertaa järjestämässä Toyota Kenshiki Forumissa esiteltiin tulevien tuotantoautojen lisäksi tuttuun tapaan myös konsepteja. Näistä mielenkiintoisin oli, uskokaa tai älkää, käytännössä mopoauto.

Selvennetään vähän tilannetta. Toyota tunnetaan parhaiten autonvalmistajana, mutta iso osa tietänee, että kyseessä on paljon isomman skaalan yhtiö. Esimerkiksi Toyotan trukit ovat Suomessa varsin tuttu näky. Toyota painottaa haluaan olla maailman paras liikkuvuuspalveluiden tarjoaja. Paralympialaisten pitkäaikaisesta sponsoroinnista tutulle yhtiölle sopiikin näkemys, että liikkuvuus kuuluu kaikille.

Toyota FT-Me

Toyota FT-Me on kaksipaikkainen kevyen nelipyörän konsepti. Toyotan ajatus ajoneuvon taustalla on se, että jatkossa suurissa kaupungeissa autojen priorisointi vähenee jo tilankäytöllisistä syistä ja tällaisilla kevyillä nelipyörillä voitaisiin paikata etenkin lyhyillä matkoilla auton tarvetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla

Japanilaisvalmistajan näkemys tällaisesta mopoautoon verrattavasta sähköisestä kulkineesta on tiivistettynä seuraavanlainen: vähintään 100 kilometrin toimintamatka, hintaa korkeintaan 10 000 euroa. Tavaratilaa saisi olla 200 litraa ja tietoviihdejärjestelmän tarve korvattaisiin älypuhelinintegraatiolla. Kevyt matkustajan istuin olisi irrotettavissa, joka mahdollistaisi 1,6 metrin läpilastattavuuden. Komponenttien pitäisi olla edullisia ja helppoja vaihtaa. Kulutuksen täytyisi asettua vajaan 10 kWh/100 km tuntumaan. Kaiken kruunuksi autoon voisi kuulua ”ilmainen range-extender”, eli siis autoon integroidut aurinkopaneelit, jotka voisivat kaunopuheiden mukaan taltioida jopa 20–30 kilometrin toimintamatkan edestä energiaa vuorokaudessa.

Suomalaisesta näkökulmasta tällaisen ”mikroliikkumiseen” tarkoitetun ajoneuvon rooli voi tuntua vähäiseltä ja ihan syystä. Toyotan pointti muuttuvan liikkuvuuden tarpeista on kuitenkin relevantti, etenkin muista maista löytyvissä suurissa asutuskeskuksissa. Jos edes osa ihmisistä näkisi pienen, vähemmän resursseja valmistukseen vaativan ja ennen kaikkea vähemmän energiaa kuluttavan kevytajoneuvon mahdollisuutena, se sataisi tietysti meidän kaikkien laariin säästyvien luonnonvarojen muodossa. Vähemmän tilaa vievät ajoneuvot tarkoittaisivat parhaassa tapauksessa myös pienempiä ruuhkia suurkaupungeissa.

Kyseistä tuotetta odotellessa ei kuitenkaan kannata pidättää hengitystä. Toyota ei ole vielä tehnyt edes päätöstä tällaisen tuotteen valmistamisesta ja vähimmilläänkin tuotteen markkinoille tuomiseen menee vuosia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat