13.3.2025

Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota bZ4X

Kyllä, nyt Toyota bZ4X saa myös Suomessa oleellisen akuston esilämmityksen. Ja lisäksi yllättävän paljon muutakin.

Toyota bZ4X on ollut japanilaisvalmistajan viimeaikaisisten tuotteiden joukossa harvinaisen ristiriitainen. Auton julkaisun aikaan mallia koski tiukat pikalatausrajoitukset: autoa pystyi pikalataamaan korkeintaan kahdesti vuorokauden sisällä. Myöhemmin tuota määrää kasvatettiin niin, että varausvälin 10–80 % pystyi lataamaan 3,8 kertaa vuorokaudessa. Kaikkiaan tämä tarkoitti noin 170 kilowattitunnin kapasiteettia.

Toyota bZ4X

Talvikelissä tehdyt pikalataukset saattoivat myös aiheuttaa hiusten harmaantumista. Mallissa ei nimittäin ole tähän asti ollut tarjolla ajoakun esilämmitystä, joka valmistelisi akun lämpötilan pikalataustapahtuman kannalta optimaaliseksi.

Toyota bZ4X

Heti alkuun voidaan ilolla todeta, että nyt bZ4X saa kasvojenkohotuksen yhteydessä akun esilämmityksen. Esilämmitys tapahtuu navigointipohjaisesti tai manuaalisesti. Alustavaa puhetta kuultiin myös latausrajan nostamisesta viiteen latauskertaan per vuorokausi, tai ainakin siihen tuntumaan. Pikalatauksen huipputeho on yhä 150 kW.

Toyotan muuttuneen mittaustavan myötä uudet akkukoot ovat 57,7 ja 73,1 kilowattituntia. Pienemmällä akulla varustetut mallit ovat aina etuvetoisia ja isompiakkuiset on saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin. Toyotan alustavien arvioiden mukaan malliston pisin toimintamatka tulisi olemaan 573 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksinkertaistunut vetomassa

Ulkonäöllisistä muutoksista olennaista on ajovalojen siirtyminen taskulamppumaiseksi omaksi umpioksi viirumaisten etu-umpioiden alapuolelle. Etupuskurin muotoilu on muuttunut etenkin alaosasta: aiemmat ilmanohjaimet on jätetty pois ja puskurin alaosan muoviritilä on aiempaa kulmikkaampi.

Toyota bZ4X

Auton sisätilat ovat muuttuneet ja niiden ilme on samanlainen kuin uudessa Toyota C-HR+ -täyssähköautossa. Mittariston edessä sijainneesta kaukalosta on luovuttu ja 14-tuumainen multimedianäyttökin on saanut päivitystä. Samassa yhteydessä autosta katoaa nippu fyysisiä painikkeita. Langattomia puhelimen lataustelakoita on nyt keskikonsolissa kaksin kappalein.

Toyota bZ4X

Uudistukset eivät kuitenkaan jää tähän. Toyota kertoo päivittäneensä bZ4X:n jousitusta ja koria. Näillä halutaan saavuttaa ajomukavuutta vähäisempien värinöiden ja ajomelun muodossa.

Etenkin meillä Suomessa olennaista on myös perävaunumassan kasvaminen. Jatkossa nelivetoisen mallin vetomassa jarrulliselle perävaunulle kasvaa 1 500 kilogrammaan, kun aiemmin sillä sai vetää vaivaisen 750 kg:n edestä.

Suomeen uudistuneen Toyota bZ4X:n luvataan saapuvan alkusyksystä 2025.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat