13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyllä, nyt Toyota bZ4X saa myös Suomessa oleellisen akuston esilämmityksen. Ja lisäksi yllättävän paljon muutakin. Toyota bZ4X on ollut japanilaisvalmistajan viimeaikaisisten tuotteiden joukossa harvinaisen ristiriitainen. Auton julkaisun aikaan mallia koski tiukat pikalatausrajoitukset: autoa pystyi pikalataamaan korkeintaan kahdesti vuorokauden sisällä. Myöhemmin tuota määrää kasvatettiin niin, että varausvälin 10–80 % pystyi lataamaan 3,8 kertaa vuorokaudessa. Kaikkiaan tämä tarkoitti noin 170 kilowattitunnin kapasiteettia.Talvikelissä tehdyt pikalataukset saattoivat myös aiheuttaa hiusten harmaantumista. Mallissa ei nimittäin ole tähän asti ollut tarjolla ajoakun esilämmitystä, joka valmistelisi akun lämpötilan pikalataustapahtuman kannalta optimaaliseksi.Heti alkuun voidaan ilolla todeta, että nyt bZ4X saa kasvojenkohotuksen yhteydessä akun esilämmityksen. Esilämmitys tapahtuu navigointipohjaisesti tai manuaalisesti. Alustavaa puhetta kuultiin myös latausrajan nostamisesta viiteen latauskertaan per vuorokausi, tai ainakin siihen tuntumaan. Pikalatauksen huipputeho on yhä 150 kW.Toyotan muuttuneen mittaustavan myötä uudet akkukoot ovat 57,7 ja 73,1 kilowattituntia. Pienemmällä akulla varustetut mallit ovat aina etuvetoisia ja isompiakkuiset on saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin. Toyotan alustavien arvioiden mukaan malliston pisin toimintamatka tulisi olemaan 573 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksinkertaistunut vetomassaUlkonäöllisistä muutoksista olennaista on ajovalojen siirtyminen taskulamppumaiseksi omaksi umpioksi viirumaisten etu-umpioiden alapuolelle. Etupuskurin muotoilu on muuttunut etenkin alaosasta: aiemmat ilmanohjaimet on jätetty pois ja puskurin alaosan muoviritilä on aiempaa kulmikkaampi.Auton sisätilat ovat muuttuneet ja niiden ilme on samanlainen kuin uudessa Toyota C-HR+ -täyssähköautossa. Mittariston edessä sijainneesta kaukalosta on luovuttu ja 14-tuumainen multimedianäyttökin on saanut päivitystä. Samassa yhteydessä autosta katoaa nippu fyysisiä painikkeita. Langattomia puhelimen lataustelakoita on nyt keskikonsolissa kaksin kappalein.Uudistukset eivät kuitenkaan jää tähän. Toyota kertoo päivittäneensä bZ4X:n jousitusta ja koria. Näillä halutaan saavuttaa ajomukavuutta vähäisempien värinöiden ja ajomelun muodossa.Etenkin meillä Suomessa olennaista on myös perävaunumassan kasvaminen. Jatkossa nelivetoisen mallin vetomassa jarrulliselle perävaunulle kasvaa 1 500 kilogrammaan, kun aiemmin sillä sai vetää vaivaisen 750 kg:n edestä.Suomeen uudistuneen Toyota bZ4X:n luvataan saapuvan alkusyksystä 2025. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 5.12.2023 Ajoneuvot Toyota FT-Se on täyssähköinen urheiluautokonsepti jollaista on odotettu pitkään – ja tuotantoon saadaan vielä odottaa lisää 4.12.2023 Ajoneuvot Toyotalta viisi uutta sähköautoa lähivuosina – tällainen on valmiin näköinen Urban SUV -konsepti 18.9.2023 Ajoneuvot Sähköautoista aluksi ei niin kovinkaan kiinnostunut Toyota kehuskelee nyt jopa 1000 kilometrin rangen ajoakuillaan 5.12.2022 Ajoneuvot Toyota bZ Compact SUV Concept: lisää sähköä 21.11.2022 Ajoneuvot Toyota bZ Compact SUV Concept kertoo kaiken oleellisen merkin sähkösuunnitelmista lähitulevaisuuteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”