11.10.2022

Toyota takaisinkutsuu kolmea eri mallia – mukana autoja myös Suomesta ja bZ4X toistamiseen

Toyota bZ4X

Takaisinkutsut koskevat bZ4X:n lisäksi Aygo X:ää sekä Yarista, ja liittyvät turvatyynyihin, jarrupolkimeen sekä hybridijärjestelmään. Suomessa kampanjan kohteena on yhteensä reilut 800 autoa, suurin osa niistä Yariksia.

Aloitetaan uutisen käsittely sen eniten Suomi-autoja koskevasta osasta. Tietyissä lokakuun 2019 ja marraskuun 2020 välillä valmistetuissa Yariksissa hybridiohjausjärjestelmä ei pysty siirtymään suunnitellulla tavalla vikatilaan, jolloin koko hybridijärjestelmä saattaa sammua.

Mahdollinen ongelmatilanne ei muutoin vaikuta ajoneuvon hallittavuuteen, eikä ole tiedossa, että virheellinen toiminta olisi tähän mennessä aiheuttanut ongelmia. Tarkastuskampanja on silti aiheellinen, ja se koskee Suomessa tarkalleen 808 Yarista.

Toyota Yaris Hybrid

Toinen takaisinkutsuttava automalli on täyssähköinen bZ4X, joka kutsutaan tällä kertaa verhoturvatyynyn eli niin kutsutun turvaverhon takia. Tämän johdosta Suomessa korjaamolle lähtee kokonaista kaksi bZ4X:ää. Ongelma koskee myös joitan Aygo X -yksilöitä, mutta ei yhtään sellaista Suomessa.

Mahdollisessa ongelmatilanteessa verhoturvatyynyn täytönaikainen tukihihna verhon etupäässä ei välttämättä toimi oikein. Mikäli ajoneuvo joutuu onnettomuuteen, jossa verhoturvatyyny täyttyy, voi seurauksena olla verhon etupään täyttyminen väärällä tavalla tai vaillinaisesti, jolloin se ei välttämättä suojaa tarkoitetulla tavalla.

Toyota bZ4X sähköauto katumaasturi

bZ4X on pienestä iästään huolimatta kokenut aiemminkin laajan takaisinkutsukampanjan pyörän irtoamisriskin vuoksi, ja sen johdosta jopa koko mallin tuotanto oli pysähdyksissä. Vastikään saimme kuitenkin lukea, että tämä vika on korjattu, ja bZ4X:n, samoin kuin sen sisarmallin, Subaru Solterran, tuotanto pääsi jatkumaan.

Toyota Aygo X

Kolmannen takaisinkutsukampanjan syy on melko omalaatuinen. Tiettyihin käsivaihteisiin Aygo X -yksilöihin on tehtaalla virheellisesti asennettu automaattivaihteisiin malleihin tarkoitettu leveämpi jarrupoljin. Tällöin riskinä on, että kytkintä painaessa tulee poljinten liian lyhyen välin vuoksi painaneeksi myös jarrua.

Yhtään tällaista yksilöä ei kuitenkaan ole päätynyt Suomen teille, eikä Toyotan tietojen mukaan vääränlainen jarrupoljin ole aiheuttanut vaaratilanteita.

Lähde: Toyota Kuvat: Toyota, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat