13.12.2024

Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen

Kuva Toyota, Suzuki

Uusi Urban Cruiser asettuu erityisen kilpailtuun sähköautoluokkaan, mutta Toyotan logoille baana on yleensä aina auki.

Siitä on vain viisi viikkoa, kun Suzuki julkisti ensimmäisen tuotantosähköautonsa globaaleille markkinoille. Upouusi EVitara on Suzukille varsin tärkeä pelinavaus, mutta kuten Moottorikin tuolloin nosti esiin, auton tuleva Toyota-sisarmalli saattaa viedä siltä niin sanotusti kermat kakun päällä. Tuossa jutussa on esitetty aiheeseen liittyen hiukan tilastotietoakin.

Nyt se tuleva Toyota-sisarmalli on täyttä totta. Se on nimetty Urban Cruiseriksi eli huomionarvoisesti Toyotan sähköautojen orastava bZ-viittaus on jätetty siitä pois. Tästäkin huolimatta auton stailauksessa - jolla se erottuu muun muassa juuri Suzuki-sisarestaan - on käytössä muiden muassa juuri bZ4X:stä tuttu vasarahaita muistuttava keulailme - omalla söpöllä tavallaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoisekseen tilava sähköcrossover

Toyota Urban Cruiser on rakennettu Suzukin "skeittilaudaksi" luonnehtimalle Heartect-perusrakenteen uudelle täyssähköversiolle, Heartect-e:lle. Kokonaisuudessa hyödynnetään myös Toyotan eAxlea. Hankkeessa on mukana niin ikään Toyotan tytäryhtiö Daihatsu omilla panoksillaan ja intresseillään. Näin ollen, vaikka Toyota lainaakin Urban Cruiserin yksittäisenä automallina Suzukilta, isossa kuvassa on tuntuvasti Toyotan omaa panosta mukana.

Heartect-e:n mahdollistamana Urban Cruiserin akseliväli on auton muihin mittoihin nähden tuntuvan pitkä, 2,7 metriä, eli pidempi kuin yleensä vastaavan kokoluokan polttomoottoripohjaisissa crossovereissa. Tästä tietenkin hyödytään auton sisätiloissa. Kokonaispituutta Urban Cruiserilla on 4,285 metriä, mikä tarkoittaa, että se asettuu Toyotan katumaasturimallistossa Yaris Crossin ja C-HR:n väliin.

Urban Cruiserin sisätilan muunneltavuuteen kuuluu takaistuinten selkänojien taittuminen suhteessa 40:20:40, ja tarvittaessa pitkä tasainen tavaratilan pohja.

Samalla toki Urban Cruiserista tulee Toyotan toinen täyssähkömalli Euroopan markkinoilla. Kooltaan B-SUV-luokkaa edustava Urban Cruiser on tuntuvasti bZ4X:ää kompaktimpi eli Toyotalla on nyt leveämmät hartiat meikäläisillä täyssähköautomarkkinoilla. Täyssähköautona uusi Urban Cruiser on yksi osa Toyotan niin kutsuttua "multi pathway solutionia" eli monitahoista ratkaisua kohti nettopäästöttömyyttä. Vuoteen 2026 mennessä Toyotan mallistossa pitäisi olla jo 15 ajossa päästötöntä autoa. Monitahoinen ratkaisu pitää sisällään täyssähköautojen lisäksi monia muitakin käyttövoimia ja voimalinjaratkaisuja, kuten hybridit ja vetypolttokennoautot.

Urban Cruiserin varustelu tulee olemaan auton edustaman luokan puitteissa kattavaa. Tietoviihdepuoli on pakattu yhtenäiseen näyttökompleksiin, joka muodostuu 10,25 tuuman digitaalimittaristosta ja 10,1 tuuman varsinaisesta infotainment-näytöstä.

Kilpakentällä Urban Cruiserilla on vastassa esimerkiksi koko joukko Stellantiksen B-segmentin sähköcrossovereita, Renaultin tarjontaa, Suzuki EVitara totta kai, ynnä muuta, ynnä muuta.

Myös neliveto tarjolle

Toyota tulee tarjoamaan Urban Cruiseria kahdella akkukoolla ja sekä etu- että nelivetoisena. Pienempi akkukoko on 49 kilowattituntia, suurempi puolestaan 61 kilowattituntia. Etuvetoversio tulee tarjolle kahtena eri tehoversiona, 106- tai 128-kilowattisena, joihin myös akkukoko on sidottu.

Pitkästä akselivälistä huolimatta Urban Cruiserin kääntösäteeksi kerrotaan maltilliset 5,2 metriä.

Isompi akku mahdollistaa myös Suzukin kannalta tärkeän nelivedon, joka tosin on hyvin etupainotteinen, sillä nelivetoversion 135 kilowatin kokonaistehosta taka-akselin sähkömoottorilla on vain 48 kilowatin osuus. Huippuvääntömomentti nelivetoversiolla on 300 newtonmetriä. Tarkat eurooppalaiset toimintamatkalukemat ynnä muut tarkentuvat lähempänä markkinalanseerausta. 

Historiallisia piirteitä

Uusi Toyota Urban Cruiser muistuttaa meitä nimellään noin 15 vuoden takaisesta täyskaimastaan, jolla ei luonnollisesti ole mitään tekemistä tämän uuden mallin kanssa, kuten myöskään Suzuki EVitaralla ei ole teknisesti paljoakaan tekemistä omien kaimojensa kanssa.

Tapahtui Toyota Urban Cruiserin edellisessä osassa Euroopassa vuosina 2008 - 2014.

Jos kurkistetaan Euroopan ulkopuolelle, eräiltä Aasian ja Afrikan markkinoilta löytyy vastaavanlainen, polttomoottorinen parivaljakko Suzuki Grand Vitara ja Toyota Urban Cruiser, joka ei siis ole sukua näille Eurooppaan tuleville sähkömalleille.

On ollut tähän asti hyvin poikkeuksellista, että Toyota on edustanut Euroopan henkilöautomarkkinoilla niin sanotusti lainamallilla. Tämän lisäksi uudessa Urban Cruiserissa historiallista on myös eräs toinen piirre, nimittäin valmistusmaa. Vaikka kuinka yrittäisi, mieleen ei tule yhtään toista meillä myynnissä olevaa automallia, joka valmistettaisiin Intiassa. Toyota kuitenkin jakaa Urban Cruiserin tuotantolinjan Intian Ahmedabadissa sikäläisillä markkinoilla hyvin vahvan Suzukin kanssa, ja toimittaa Urban Cruiserit sieltä myös tänne Eurooppaan.

Euroopassa täyssähköinen Urban Cruiser tekee myös julkisen ensiesiintymisensä, ja aivan Euroopan pääkaupungissa Brysselissä tammikuun puolella. Urban Cruiser lähtee ensi vuoden aikana valloittamaan asemia Euroopan sähköautomarkkinoilta.

Lähde: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat