16.6.2024

Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 

Teksti Timo Turkula
Ford Fusion

Ford Fiestan pohjalta kehitetty pieni tila-auto Ford Fusion on iäkkäiden 15-vuotiaiden automallien vähävikaisin hylkäysprosentilla 15,5 %.

Ford Fiestan pohjalta kehitetty pieni tila-auto Ford Fusion on iäkkäiden 15-vuotiaiden automallien vähävikaisin hylkäysprosentilla 15,5 %. Fusionin hyvään tulokseen on vaikuttanut paitsi auton laatu, myös ikään nähden varsin vähäinen ajomäärä. 15-vuotiaan Fusionin matkamittarissa on keskimäärin vain 171 000 km.

15-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärä on 250 000 km ja hylkäysprosentti 33,3 %.

Sijoille 2, 3 ja 4 sijoittuneet Toyota Corolla, Toyota Corolla Verso ja Toyota Auris sekä sijalla 5 oleva Volvo XC60 ovat moraalisia voittajia, sillä niiden ajomäärät ovat merkittävästi Ford Fusionia suurempia. Toyota Corolla Verson 270 000 km ja Volvo XC60:n 307 000 km ovat keskiarvoautoa suurempia ajosuoritteita. Silti niiden hylkäysprosentti on kohtuullinen, Verso 20,0 %, XC60 21,4 %.

Edellisten lisäksi muita kymmenen kärjessä -listan vähävikaisimpia automalleja ovat Lexus IS, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Mini Cooper ja Volvo XC70.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche, Smart, Toyota, Lexus…

Merkkitilaston (kaikki mallit) 10-kärjessä listalla loistavat vähävikaisimpina Porsche, Smart, Toyota, Lexus, Suzuki, Audi, Mini, Honda, Subaru ja Volvo.

Porschen ja Smartin osalta on huomattava, että niiden keskimääräinen ajosuorite on vähäinen, Porsche 135 000 km, Smart 112 000 km, mikä osaltaan selittää hyvää tulosta. 15-vuotiaita Porscheja on tilastossa vain 149 kappaletta, ja siksi Porschesta ei ole mallikohtaista erittelyä, vain merkkisijoitus (kaikki mallit yhdessä).

Dodge hännänhuippuna

1960-luvulla amerikkalainen Dodge oli arvostetun ja kestävän auton maineessa, mutta 2000 -luvulla aikoinaan Chrysler-konserniin kuuluneella Dodgella menee heikosti: Dodge on sekä malli- että merkkitilaston vikakimppu: 15-vuotiaista henkilöautoista eniten hylätty ja runsasvikaisin oli Dodge Caliber huikealla hylkäysprosentilla 66,3 %. Chrysler Voyager on mallitilaston toiseksi heikoin hylkäysprosentilla 55,4 %.

Lisäksi tuolloin samaan konserniin kuulunut Jeep Patriot nappasi kolmanneksi heikoimman arvosanan hylkäysprosentilla 55,1 %.

Japanilaisen auton luotettavuusmainetta heikentää Mazda 5 -tila-auto, jossa on neljänneksi eniten vikoja (hylkäysprosentti 54,0 %). Myös Opel Zafira jakoi neljänneksi huonoimman sijan hylkäysprosentilla 54,0 %, Seuraavaksi runsasvikaisimmat ovat Chevrolet Aveo ja Alfa Romeo 159. Edellä mainituista yli puolet hylättiin 15-vuotiaana määräaikaiskatsastuksessa.

Automerkkitilaston huonoin ja vikaherkin on Dodge hylkäysprosentilla 54,1 %. Häntäpään seuraavaksi huonoimmat ja hylätyimmät automerkit ovat huonousjärjestyksessä Alfa Romeo, Chevrolet (Etelä-Koreassa valmistetun Daewoon seuraajamerkki), Jeep, Chrysler, Renault, Peugeot ja Kia.

Ajokilometrit auttavat suhteuttamaan

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Käyttöönottovuoden 2008 15-vuotiaiden autojen matkamittarilukemien keskiarvo on 250 000 km ja hylkäysprosentti keskimäärin 33,3 %, jossa nousua edellisvuodesta 0,7 prosenttiyksikköä. Noin joka kolmas 15-vuotias auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa. Yleisin hylkäyksen aiheuttava vikakohde on etuakselisto.

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 vähävikaisimmat automallit TOP 25

25 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Ford Fusion (171 000) (15,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Toyota Corolla (206 000) (16,1) (Käyttöjarru)

Toyota Corolla Verso (270 000) (20,0) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Toyota Auris (203 000) (20,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Volvo XC60 (307 000) (21,4) (Jousitus Ja Iskunvaimennus)

Lexus IS (237 000) (22,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Mitsubishi Colt (153 000) (22,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Nissan Micra (149 000) (22,8) (Etuakselisto)

Mini Cooper (181 000) (22,9) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Volvo XC70 (342 000) (22,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Ford Kuga (306 000) (23,5) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Smart Fortwo (111 000) (23,8) 

Audi Q7 (303 000) (23,9) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Ford Fiesta (160 000) (24,0) (Etuakselisto)

Honda Jazz (160 000) (24,3) (Käyttöjarru)

Suzuki Grand Vitara (240 000) (24,3) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

BMW X3 (281 000) (24,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Audi TT (192 000) (24,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Audi A3 (242 000) (24,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Honda CR-V (279 000) (24,8) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Volvo C30 (205 000) (24,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Hyundai Getz (148 000) (24,8) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz S-sarja (256 000) (24,9) (Etuakselisto)

Toyota Land Cruiser (348 000) (24,9) (Etuakselisto)

Volvo V70 (347 000) (25,0) (ohjausnivelet ja -tangot)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 vähävikaisimmat automerkit

15 vähävikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), TOP 15

Automerkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Porsche (135 000) (12,1)

Smart (112 00) (23,3)

Toyota (227 000) (24,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Lexus (241 000) (25,0) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Suzuki (186 000) (26,1) (Etuakselisto)

Audi (283 000) (26,2) (Etuakselisto)

Mini (182 000) (27,6) (Bensiinimoottorin pakokaasumittaus)

Honda (242 000) (27,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Subaru (243 000) (27,8) (Etuakselisto)

Volvo (309 000) (27,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Seat (249 000) (32,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Saab (270 000) (32,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Ford (251 000) (32,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Hyundai (202 000) (33,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Jaguar (229 000) (33,2) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008

keskimääräinen hylkäysprosentti 33,3 %

keskimääräiset ajokilometrit 250 000 km

Yleisin hylkäyksen aiheuttanut vikakohde: Etuakselisto

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 runsasvikaisimmat automallit

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 FLOP 15

15 runsasvikaisinta ja hylätyintä: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Dodge Caliber (199 000) (66,3) (Taka-akselisto)

Chrysler Voyager (268 000) (55,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Jeep Patriot (247 000) (55,1) (Taka-akselisto)

Mazda 5 (248 000) (54,0) (Etuakselisto)

Opel Zafira (277 000) (54,0) (Etuakselisto)

Chevrolet Aveo (148 000) (51,5) (Etuakselisto)

Alfa Romeo 159 (236 000) (50,3) (Etuakselisto)

Volvo XC90 (315 000) (49,9) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Citroën C4 Picasso (257 000) (48,9) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Citroën Xsara (231 000) (47,7) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Nissan Qashqai (248 000) (47,5) (Etuakselisto)

Chrysler 300C (321 000) (46,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Renault Scénic (223 000) (46,6) (Etuakselisto)

Peugeot 308 (218 000) (46,6) (Etuakselisto)

Citroën C4 (226 000) (46,5) (Etuakselisto)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 runsasvikaisimmat automerkit

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2008 FLOP 10

10 runsasvikaisinta: automerkki (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Dodge (210 000) (54,1) (Taka-akselisto)

Alfa Romeo (212 000) (49,8) (Etuakselisto)

Chevrolet (174 000) (48,0) (Etuakselisto)

Jeep (250 000) (47,7) (Taka-akselisto)

Chrysler (250 000) (46,4) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Renault (209 000) (42,0) (Etuakselisto)

Peugeot (213 000) (41,9) (Etuakselisto)

Kia (229 000) (40,8) (Taka-akselisto)

Citroën (222 000) (40,0) (Etuakselisto)

Nissan (215 000) (39,9) (Etuakselisto)

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä mieltää: katsastus ei kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.    

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat