21.6.2024

Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi

Teksti Timo Turkula
Kuva Moottorin arkisto

Traficomin tuoreimman katsastusraportin tilastoissa ovat mukana 4–20-vuotiaat automerkit ja -mallit käyttöönottovuosilta 2003–2019, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Koko tilaston 10 vähävikaisinta ja runsasvikaisinta mallia erottuvat selvästi. Vähävikaisimmat mallit edustavat tietenkin nuorempaa autokantaa.

10 vähävikaisimman listalle ovat yltäneet vain 4–5-vuotiaat henkilöautot käyttöönottovuosilta 2019 ja 2018. Paras malli, viisivuotias Mazda CX-3 sai puhtaat paperit hylkäysprosentilla 0,0 %. Myös muiden kärkikymmenikköön kuuluvien mallien hylkäysprosentit ovat todella pienet, ainoastaan 0,42–1,22 %.

Japanilaiset ovat vahvoilla: kaksi Mazdaa, kaksi Toyotaa, yksi Honda ja yksi Suzuki. Saksalainen Volkswagen puolustaa vahvasti eurooppalaisten mainetta, muissakin katsastustilastoissa mainiosti menestynyt
Volkswagen Golf Sportsvan on kärkikymmenikössä kahdella eri vuosimallilla ja myös Volkswagenin piskuinen Up menestyi hyvin. VW-konsernin hyvää tulosta täydensi myös Audi Q2.

Koko tilaston TOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2003–2019)

10 vähävikaisinta: malli, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy                      

Mazda CX-3 (2018) (66 000) (0,0)
Volkswagen Golf Sportsvan (2018) (65 000) (0,42)
Mazda CX-5 (2019) (63 000) (0,71)
Honda CR-V (2019) (64 000) (0,87)
Audi Q2 (2018) (75 000) (0,93)
Volkswagen Up! (2018) (49 000) (1,00)
Toyota Avensis (2018) (88 000) ( 1,12)
Toyota RAV4 (2019) (73 000) (1,12)

Volkswagen Golf Sportsvan (2019) (51 000) (1,16)

Suzuki Vitara (2018) (74 000) (1,22)

Eniten hylkäyksiä saaneet automallit edustavat ikääntyneempiä 14–19-vuotiaita automalleja, käyttöönottovuodet 2004–2009.

Menneessä maailmassa, etenkin 1960-luvulla Chrysler-konserniin kuuluva Dodge oli Suomessa arvostetun ja kestävän auton maineessa, mutta ei ole enää. Dodge Caliber on ollut vuosikausia hylätyin ja vikaherkin automalli suomalaisessa Traficom-katsastusraportissa. Kymmenestä eniten hylkäyksiä saaneista automalleista neljä on Chrysler -yhtiön valmistamia Dodge- tai Jeep -malleja.

4–20-vuotiaita automalleja käsittelevän Traficom -katsastusraportin mukan Dodge Caliber on ylivoimaisesti eniten Suomen määräaikaiskatsastuksissa hylätty henkilöautomalli. Aikoinaan hankintahinnaltaan erittäin edullinen Dodge Caliber tulee käytössä kalliiksi, sillä auton ikääntyessä liikennekelpoisuuden eli katsastuskunnon ylläpito vaatii lukuisia korjaamokäyntejä: 14–16-vuotiaista Caliber -malleista hylätään reilusti yli puolet, 65–71 prosenttia!

Sittemmin Chrysler yhdistyi Fiatin kanssa 12.10.2014, jolloin muodostui Fiat Chrysler Automobiles (FCA).  FCA puolestaan yhdistyi 16. tammikuuta 2021 PSA:n kanssa Stellantis-konserniksi. Stellantiksen alla ovat Fiat Chrysler Automobilesin automerkit Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati ja Ram Trucks sekä Groupe PSA:n Citroën, DS, Opel, Peugeot ja Vauxhall!

Hylätyimpien listalla on Chrysler-tuotteiden lisäksi myös kolme japanilaista mallia sekä kolme eteläkorealaista mallia, jotka ovat GM Daewoo/Chevrolet -tuotantoa.

Koko tilaston FLOP 10 -mallia (käyttöönottovuodet 2003–2019)

10 runsasvikaisinta: malli, käyttöönottovuosi, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy                   

Dodge Caliber (2009) (204 000) (70,59) (Taka-akselisto)

Dodge Caliber (2008) (199 000) (66,25) (Taka-akselisto)

Dodge Caliber (2007) (213 000) (64,94) (Taka-akselisto)

Nissan Pathfinder (2006) (368 000) (63,28) (Taka-akselisto)
Mitsubishi Grandis (2005) (319 000) (62,25) (Etuakselisto)

Chevrolet Aveo (2007) (165 000) (61,11) (Etuakselisto)

Mazda 5 (2006) (256 000) (60,47) (Etuakselisto)

GM Daewoo Evanda (2004) (193 000) (59,43) (Käyttöjarrun dynamometritesti)

Jeep Compass (2007) (239 000) (58,99) (Taka-akselisto)

Chevrolet Nubira (2007) (197 000) (58,52) (Alustan kotelot ja pohjalevy)

Olisi ollut myös mielenkiintoista verrata automerkkien ja -mallien tuloksia koko ajalta – keskiarvona käyttöönottovuosilta 2003–2019. Se ei valitettavasti onnistu. Muutama merkki ja aika moni malli ei ole ollut saatavana läheskään kaikkina edellä mainittuina vuosina, mikä vääristää tuloksia. Niinpä katsastusraportin koko ajan vertailua ei voi tehdä vertailukelpoisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Huolloista tinkiminen kostautuu

Kotitalouksille taloudellisesti haastavina aikoina osa autonkäyttäjistä on tinkinyt määräaikaishuolloista: on vaihdatettu vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, renkaiden, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta.

Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle. Lisäksi lykätyt korjaukset voivat tulla todella kalliiksi.

Myös firmojen työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja: Toiset yritykset ja yhteisöt motivoivat käyttäjää pitämään työauto hyvässä kunnossa. Yhteisöt satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yhteisöissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan työautojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä.

Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta.

Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat