28.9.2023 Ajoneuvot Traficomin asiantuntijat: Yksityisautoilussa itsestään ajavaa autoa ei nähdä vielä pitkään aikaan, sen sijaan joukkoliikenteessä hyvinkin pian. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siitä, että autot ajavat itsestään ja kuski vaikka esimerkiksi nukkuu auton kyydissä, on puhuttu jo pitkään. Traficomin asiantuntijoiden mukaan todellisuudessa siihen on vielä pitkä matka. Itsestään ajava auto tulee – näin on puhuttu jo pidemmän aikaa. Tulee kyllä, mutta millä tasolla – ja koska.– Siitä kiistellään, milloin automaattiajaminen toimisi kaikissa olosuhteissa. Jotkut ovat sitä mieltä, että se ei tapahtuisi koskaan. Ainakin siihen menisi ainakin vuosikymmeniä aikaa, sanoo johtava asiantuntija Reijo Jälkö liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.Tämä on nimenomaan suuri kysymys yksityisautoilun puolella – jos ajatellaan sitä skenaariota, että auto ajaisi itsestään ja kuljettaja ottaisi sinä aikana vaikka torkut tai tekisi jotain muuta, lukisi esimerkiksi kirjaa.Ongelma automaattiajamisessa on myös se, että ihmisen keskittymiskyvyssä on merkittäviä puutteita.– Jos kehitys menee niin, että kuljettajan on seurattava automaattiajamista, se asettaa erittäin suuria vaatimuksia. Jos ihmistä vaaditaankin ottamaan autolta hallinta, ihminen on huono pidempiaikaisissa tarkkailutehtävissä ja voi kestää useita sekunteja, ennen kuin ihminen ymmärtää, mitä pitäisi tehdä, kun automaattijärjestelmä vaatiikin, että ihmisen pitäisi ottaa hallinta uudelleen, johtava asiantuntija Mikko Räsänen Traficomilta sanoo.Räsäsen mukaan täytyy siis esimerkiksi vielä kehittää sitä, että kuinka auto vastaavasti toimisi tällaisissa tilanteissa. Ohjaisiko se itsensä esimerkiksi turvallisesti tien sivuun sinä aikana ennen kuin ihminen ottaa jälleen ohjat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaattiajamista pysäköintitaloissaAutomaattiajamisessa on vielä siis lukuisia asioita ratkottavana, kunnes se on osa yhteiskuntaamme.Selvää kuitenkin on, että kun automaatitajaminen maailmaan tulee, se ei tapahdu hetkessä. Aluksi automaattiajaminen voi olla esimerkiksi rajoitettua jollekin tietylle alueelle.– Joukkoliikenteessä, siten että turvakuskia ei enää ole, automaattiajaminen voi tulla nopeastikin. Se on ihan realismia ja voi toteutua hyvinkin pian tietyillä alueilla, Reijo Jälkö sanoo.Traficom on myöntänyt kaikkiaan vuoden 2016 jälkeen yhteensä 17 eri toimijalle 39 lupaa automaattiajamisen testaamiseen Suomessa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on ollut useita kokeiluita, joissa robottibussi on liikennöinyt bussireittejä. Busseissa on ollut turvakuljettaja mukana.Automaattiajamiseen kuuluu lausahdus ”jos se toimii Suomessa, se toimii muuallakin”.– Meillä on hankalat ilmasto-olosuhteet, Suomi on hyvä paikka testata automaattiajamiseen kuuluvia erilaisa lidareita, lasereita ja kameroita, Reijo Jälkö sanoo.Automaattiajaminen voi yksityisliikenteessäkin olla realismia hyvinkin pian jo esimerkiksi siten, että joitain ajamiseen liittyviä osa-alueita automatisoidaan.– Esimerkiksi Saksassa on jo automaattisen pysäköinnin sallivia pysäköintitaloja. Autossa olevat henkilöt jäävät autosta pois pysäköintihallin edessä, jonka jälkeen auto ajaa itsenäisesti parkkiin. Tällaisia voi tulla yksityisten toimijoiden kautta nopeastikin, asiantuntija Jukka Juhola Traficomista sanoo.Moottori on aiemmin uutisoinut muun muassa Saksassa olevasta maailman ensimmäisestä automatisoidusta pysäköintipalvelusta, jossa auto ajaa itsestään parkkiin.Teksti Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti