8.8.2021 Matkailu Transfagarasan – ehkä maailman vähiten tunnettu hieno alppitie Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Transfagarasan on yksi Euroopan näyttävämpiä ja myös hauskimpia tienpätkiä, mutta syrjäisen sijaintinsa takia Romaniassa se ei ole saanut läheskään samanlaista huomiota kuin Keski-Euroopan alppitiet. Transfagarasan (Transfăgărășan), viralliselta nimeltään valtatie 7C, Romaniassa on poikkeuksellisen mielenkiintoinen tie erään pitkähampaisen velikunnan syntykulmilla Transilvaniassa. Tien historia alkaa – ainakin legendan mukaan – vuodesta 1968, kun Varsovan liitto miehitti Tsekkoslovakian. Nicolae Ceausescu reagoi tähän ja rakennutti varatoimena uuden tieosuuden luoteisen ja eteläisen Romanian välille Karpaattien laidalla. Kartasta katsottuna tien strateginen merkitys ei kuitenkaan oikein aukea, joten ehkä Ceausescu halusi vain korostaa mahtipontisella rakennusprojektilla omaa asemaansa sosialististen ihmeiden Itä-Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihmishengen hinta Transfagarasanin valmistumista voidaan pitää jonkin sortin ihmeenä. Tie on rakennettu pääosin sotilasvoimin. ja sotilaat laitettiin matkaan melko olemattomalla kokemuksella. Tehtävähän oli varsin yksinkertainen: tuossa on sola, siihen tehdään tie. Matkaevääksi sotilaille annettiin reilut kuusi tonnia dynamiittia. Virallisesti tien rakentaminen kesti neljä vuotta ja vaati 40 ihmisen hengen. Epävirallisten tietojen mukaan kuolonuhreja oli kuitenkin moninkertainen määrä. Eikä tie ollut vielä neljässä vuodessa edes valmis, päällysteitä koko osuudelle saatiin odottaa 70-luvun loppuun. Saavutus jää silti elämään Ceausescun perintönä, joskaan herra itse ei eläessään tainnut arvata, millaisen turistikohteen hän Romaniaan rakennutti. Matkaan pohjoisesta Suurin osa Transfagarasanille suuntavista turisteista lähtee matkaan Sibiusta, joka on alueen suurin kaupunki. Pienen tasaisen siirtymän jälkeen tie nousee vähitellen ja silmien eteen avautuu vuorenrinteeseen kaiverrettu tumma ura, joka kiemurtelee kuin villisti purkautunut lankakerä. Transfagarsan on jännä sekoitus tiukempia neulansilmiä sekä loivemmin mutkittelevia kurviyhdistelmiä. Liikennettä tiellä on vuodenajasta riippuen vaihtelevasti. Turistikaudella elokuussa ajaminen menee usein ruuhkassa köröttelyksi, mutta muina aikoina tiellä on tilaa nautiskella. Ja oikein alppiteiden tapaan myöskään Transfagarasan ei ole avoinna ympäri vuoden. Vuoret saavat syksyn päättyessä lumipeitteen, joten tie on ajettavissa vain kesä- ja lokakuun välillä. Tie ei ole kovin pitkä – koko pituudeltaan noin 90 kilometriä, mutta jyrkkään rinteeseen rakennettuna sen hienoimmat osuudet ovat vaikuttava näky. Asfalttiura kiemurtelee jylhässä maisemassa käärmeen lailla alati kapenevaa laakson seinämää nuollen. Huippua lähestyttäessä alas avautuvat aina vain hulppeammat näkymät. Parhaimmillaan tie on ehdottomasti vuorijonon pohjoispuolella. Tie tarjoaa myös ilahduttavan paljon pysähdyspaikkoja maisemista nauttimiseen. Matkaan kannattaa varata myös pari omenaa ja porkkanaa, sillä tiellä vaeltaa rauhallisen pulskia villiaaseja. Niiden kanssa kelpaa ottaa kaveri-selfie. Yli 2000 metriin Tien korkein kohta on 2 042 metrin korkeudessa, joten laakson pohjalta on ehditty kivuta jo noin 1 500 metriä. Aivan solan huipulla on ravintola, vesiputous, pieni järvi sekä matkamuistoja ja pientä purtavaa myyviä kojuja. Fiksu ottaa kuitenkin mukaan omat eväät piknikiä varten jostain matkan varrella olevasta marketista. Paikallisten leikkeleiden ja juustojen hintataso ei päätä huimaa. Siirtyminen vuorijonon toiselle puolen tapahtuu 887 metriä pitkän pimeän tunnelin läpi. Se on samalla Romanian pisin maantietunneli. Tunnelin jälkeen lasketellaan alas pohjoisrinnettä loivempaa etelärinnettä. Aluksi puurajan yläpuolella, mutta pian sukelletaan taas vehreän havumetsän siimekseen. Lopuksi tie mutkittelee pienen vuoristojärven reunaa seuraten kohti etelää, ja järven pohjukassa odottaa vielä iso pato. Vidrarun padolla on korkeutta 166 metriä, ja tie kulkee sen yli. Kaarevalla padolla on leveyttä 305 metriä. Näkymät ovat vaikuttavat. Padon yläpuolella on vielä komeasti kimalteleva Prometheuksen patsas. Ja jos tietä jatkaa eteenpäin vielä hetken, yhden kukkulan laella sijaitsee Poenarin linnan rauniot, jossa asusti hetken aikaa Vlad III eli Vlad Tepes eli Vlad Seivästäjä. Jotkut tuntevat hänet siis paremmin Draculana. Ja kun matka on tullut päätepisteeseensä, se on aina hyvä syy aloittaa uusi matka. Transfagarasan on eri näköinen toiseen suuntaan ajettaessa. Siis 180 asteen käännös, ja... Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Päivän kuva: Varoitus, aaseja Romanian kuuluisimmalla tiellä! Seat listasi: nämä ovat 10 parasta tietä maailmassa Hieno tie – hyvä syy lähteä matkalle Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe