8.8.2021 Matkailu Transfagarasan – ehkä maailman vähiten tunnettu hieno alppitie Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Transfagarasan on yksi Euroopan näyttävämpiä ja myös hauskimpia tienpätkiä, mutta syrjäisen sijaintinsa takia Romaniassa se ei ole saanut läheskään samanlaista huomiota kuin Keski-Euroopan alppitiet. Transfagarasan (Transfăgărășan), viralliselta nimeltään valtatie 7C, Romaniassa on poikkeuksellisen mielenkiintoinen tie erään pitkähampaisen velikunnan syntykulmilla Transilvaniassa. Tien historia alkaa – ainakin legendan mukaan – vuodesta 1968, kun Varsovan liitto miehitti Tsekkoslovakian. Nicolae Ceausescu reagoi tähän ja rakennutti varatoimena uuden tieosuuden luoteisen ja eteläisen Romanian välille Karpaattien laidalla. Kartasta katsottuna tien strateginen merkitys ei kuitenkaan oikein aukea, joten ehkä Ceausescu halusi vain korostaa mahtipontisella rakennusprojektilla omaa asemaansa sosialististen ihmeiden Itä-Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhmishengen hintaTransfagarasanin valmistumista voidaan pitää jonkin sortin ihmeenä. Tie on rakennettu pääosin sotilasvoimin. ja sotilaat laitettiin matkaan melko olemattomalla kokemuksella. Tehtävähän oli varsin yksinkertainen: tuossa on sola, siihen tehdään tie. Matkaevääksi sotilaille annettiin reilut kuusi tonnia dynamiittia. Virallisesti tien rakentaminen kesti neljä vuotta ja vaati 40 ihmisen hengen. Epävirallisten tietojen mukaan kuolonuhreja oli kuitenkin moninkertainen määrä. Eikä tie ollut vielä neljässä vuodessa edes valmis, päällysteitä koko osuudelle saatiin odottaa 70-luvun loppuun. Saavutus jää silti elämään Ceausescun perintönä, joskaan herra itse ei eläessään tainnut arvata, millaisen turistikohteen hän Romaniaan rakennutti.Matkaan pohjoisestaSuurin osa Transfagarasanille suuntavista turisteista lähtee matkaan Sibiusta, joka on alueen suurin kaupunki. Pienen tasaisen siirtymän jälkeen tie nousee vähitellen ja silmien eteen avautuu vuorenrinteeseen kaiverrettu tumma ura, joka kiemurtelee kuin villisti purkautunut lankakerä. Transfagarsan on jännä sekoitus tiukempia neulansilmiä sekä loivemmin mutkittelevia kurviyhdistelmiä. Liikennettä tiellä on vuodenajasta riippuen vaihtelevasti. Turistikaudella elokuussa ajaminen menee usein ruuhkassa köröttelyksi, mutta muina aikoina tiellä on tilaa nautiskella. Ja oikein alppiteiden tapaan myöskään Transfagarasan ei ole avoinna ympäri vuoden. Vuoret saavat syksyn päättyessä lumipeitteen, joten tie on ajettavissa vain kesä- ja lokakuun välillä. Tie ei ole kovin pitkä – koko pituudeltaan noin 90 kilometriä, mutta jyrkkään rinteeseen rakennettuna sen hienoimmat osuudet ovat vaikuttava näky. Asfalttiura kiemurtelee jylhässä maisemassa käärmeen lailla alati kapenevaa laakson seinämää nuollen. Huippua lähestyttäessä alas avautuvat aina vain hulppeammat näkymät. Parhaimmillaan tie on ehdottomasti vuorijonon pohjoispuolella. Tie tarjoaa myös ilahduttavan paljon pysähdyspaikkoja maisemista nauttimiseen. Matkaan kannattaa varata myös pari omenaa ja porkkanaa, sillä tiellä vaeltaa rauhallisen pulskia villiaaseja. Niiden kanssa kelpaa ottaa kaveri-selfie.Yli 2000 metriinTien korkein kohta on 2 042 metrin korkeudessa, joten laakson pohjalta on ehditty kivuta jo noin 1 500 metriä. Aivan solan huipulla on ravintola, vesiputous, pieni järvi sekä matkamuistoja ja pientä purtavaa myyviä kojuja. Fiksu ottaa kuitenkin mukaan omat eväät piknikiä varten jostain matkan varrella olevasta marketista. Paikallisten leikkeleiden ja juustojen hintataso ei päätä huimaa. Siirtyminen vuorijonon toiselle puolen tapahtuu 887 metriä pitkän pimeän tunnelin läpi. Se on samalla Romanian pisin maantietunneli. Tunnelin jälkeen lasketellaan alas pohjoisrinnettä loivempaa etelärinnettä. Aluksi puurajan yläpuolella, mutta pian sukelletaan taas vehreän havumetsän siimekseen. Lopuksi tie mutkittelee pienen vuoristojärven reunaa seuraten kohti etelää, ja järven pohjukassa odottaa vielä iso pato. Vidrarun padolla on korkeutta 166 metriä, ja tie kulkee sen yli. Kaarevalla padolla on leveyttä 305 metriä. Näkymät ovat vaikuttavat. Padon yläpuolella on vielä komeasti kimalteleva Prometheuksen patsas. Ja jos tietä jatkaa eteenpäin vielä hetken, yhden kukkulan laella sijaitsee Poenarin linnan rauniot, jossa asusti hetken aikaa Vlad III eli Vlad Tepes eli Vlad Seivästäjä. Jotkut tuntevat hänet siis paremmin Draculana. Ja kun matka on tullut päätepisteeseensä, se on aina hyvä syy aloittaa uusi matka. Transfagarasan on eri näköinen toiseen suuntaan ajettaessa. Siis 180 asteen käännös, ja...Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPäivän kuva: Varoitus, aaseja Romanian kuuluisimmalla tiellä! Seat listasi: nämä ovat 10 parasta tietä maailmassa Hieno tie – hyvä syy lähteä matkalle Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?