15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daytona palaa Triumphin mallistoon, mutta ei suinkaan Street Triplestä tutulla 765-kuutioisella moottorilla, vaan Tridentistä terästetyllä 660-kuutioisella triplellä. Sporttimalli Daytona on puuttunut Triumphin mallistosta sen jälkeen, kun kolmisylinterisen Daytona 675:n valmistus loppui vuonna 2017. Kun MotoGP-sarjan Moto2-luokassa moottoritoimittaja vaihtui kaudesta 2019 alkaen Hondasta Triumphiksi, niin odotus myös Daytonan paluusta mallistoon kasvoi samalla. Moto2-luokassa kaikilla tiimeillä on voimanlähteenään Triumph Street Triple 765 -nakumallista peräisin oleva moottori, ja moottoriurheiluhenkisimmät ovat tietysti toivoneet saman moottorin päätyvän myös uuden Daytonan tuotantomallin voimanlähteeksi. Triumphilla on tätäkin mahdollisuutta varmasti mietitty vakavasti, mutta äärimmäisten sporttimallien markkinat ovat tätä nykyä niin pienet, ettei Daytona 765 sittenkään ole yltänyt tuotantoon asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttäjäystävällinenSen sijaan keskikoon katetut sporttimallit ovat nykyisin kuljettajaystävällisiä ja monikäyttöisiä yleispyöriä, kuten Suzuki GSX-8R (83 hv, 205 kg ja 13 590 €), Aprilia RS 660 (100 hv, 183 kg ja 14 990 €) ja Honda CBR 650 R (95 hv, 211 kg ja 13 890 €). Näiden kanssa samaan kategoriaan sopiikin mainiosti Triumphin juuri esittelemä Daytona 660, jonka moottori on terästetty Trident 660 -nakupyörän moottorista. Tehonlisäys Tridentiin verrattuna on 17 prosenttia ja maksimivääntökin on kasvanut yhdeksän prosenttia. Uusiin lukemiin on päästy korottamalla puristussuhdetta, uusimalla nokka-akselit, polttoaineensyöttö sekä moottorin imu- ja pakojärjestelmät ja nostamalla moottorin kierroslukua. Lukemat ovat 95 hv / 11 250 r/min ja 69 Nm / 8 250 r/min. Kolmisylinterisen moottorin maksimikierrosluku on 12 650. Maksimivääntömomentista on valmistajan mukaan käytössä 80 prosenttia 3 125 kierroksesta alkaen.Tridentiin verrattuna tankin tilavuus on sama 14 litraa, mutta kaikki muut speksit ovat erilaiset. Akseliväliä on kasvatettu, ohjauskulmaa jyrkennetty ja istuinkorkeuskin on kasvanut. Tridentin 189 kilon sijaan Daytona 660 painaa tankattuna 201 kiloa. Etujousituksena on Showan Big Piston -teleskooppi 41-millisillä liukuputkilla. Jarruina on 310-milliset tuplalevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Ensiasennusrenkaina on Michelinin urheilulliset Power 6 -kumit.Moottorissa on kolme tehokarttaa: Sport, Road ja Rain. Luistonestojärjestelmä on mahdollisuus kytkeä pois päältä. Lisävarustevalikoima kattaa yli 30 alkuperäistä Triumph-tehdaslisävarustetta. Huoltoväli on 16 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Daytona 660 on saatavilla myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna.Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660ccTeho: 70 kW (95 hv) / 11 250 r/minVääntö: 69 Nm/ 8 250 r/minVoimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuvetoAkseliväli: 1426 mmIstuinkorkeus: 810 mmTankin tilavuus: 14 litraaPaino tankattuna: 201 kgHinta: 12 995 €Takuu: 2 vuotta ilman kilometrirajoitustaTeksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Moottoripyörät BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä