15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daytona palaa Triumphin mallistoon, mutta ei suinkaan Street Triplestä tutulla 765-kuutioisella moottorilla, vaan Tridentistä terästetyllä 660-kuutioisella triplellä. Sporttimalli Daytona on puuttunut Triumphin mallistosta sen jälkeen, kun kolmisylinterisen Daytona 675:n valmistus loppui vuonna 2017. Kun MotoGP-sarjan Moto2-luokassa moottoritoimittaja vaihtui kaudesta 2019 alkaen Hondasta Triumphiksi, niin odotus myös Daytonan paluusta mallistoon kasvoi samalla. Moto2-luokassa kaikilla tiimeillä on voimanlähteenään Triumph Street Triple 765 -nakumallista peräisin oleva moottori, ja moottoriurheiluhenkisimmät ovat tietysti toivoneet saman moottorin päätyvän myös uuden Daytonan tuotantomallin voimanlähteeksi. Triumphilla on tätäkin mahdollisuutta varmasti mietitty vakavasti, mutta äärimmäisten sporttimallien markkinat ovat tätä nykyä niin pienet, ettei Daytona 765 sittenkään ole yltänyt tuotantoon asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttäjäystävällinenSen sijaan keskikoon katetut sporttimallit ovat nykyisin kuljettajaystävällisiä ja monikäyttöisiä yleispyöriä, kuten Suzuki GSX-8R (83 hv, 205 kg ja 13 590 €), Aprilia RS 660 (100 hv, 183 kg ja 14 990 €) ja Honda CBR 650 R (95 hv, 211 kg ja 13 890 €). Näiden kanssa samaan kategoriaan sopiikin mainiosti Triumphin juuri esittelemä Daytona 660, jonka moottori on terästetty Trident 660 -nakupyörän moottorista. Tehonlisäys Tridentiin verrattuna on 17 prosenttia ja maksimivääntökin on kasvanut yhdeksän prosenttia. Uusiin lukemiin on päästy korottamalla puristussuhdetta, uusimalla nokka-akselit, polttoaineensyöttö sekä moottorin imu- ja pakojärjestelmät ja nostamalla moottorin kierroslukua. Lukemat ovat 95 hv / 11 250 r/min ja 69 Nm / 8 250 r/min. Kolmisylinterisen moottorin maksimikierrosluku on 12 650. Maksimivääntömomentista on valmistajan mukaan käytössä 80 prosenttia 3 125 kierroksesta alkaen.Tridentiin verrattuna tankin tilavuus on sama 14 litraa, mutta kaikki muut speksit ovat erilaiset. Akseliväliä on kasvatettu, ohjauskulmaa jyrkennetty ja istuinkorkeuskin on kasvanut. Tridentin 189 kilon sijaan Daytona 660 painaa tankattuna 201 kiloa. Etujousituksena on Showan Big Piston -teleskooppi 41-millisillä liukuputkilla. Jarruina on 310-milliset tuplalevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Ensiasennusrenkaina on Michelinin urheilulliset Power 6 -kumit.Moottorissa on kolme tehokarttaa: Sport, Road ja Rain. Luistonestojärjestelmä on mahdollisuus kytkeä pois päältä. Lisävarustevalikoima kattaa yli 30 alkuperäistä Triumph-tehdaslisävarustetta. Huoltoväli on 16 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Daytona 660 on saatavilla myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna.Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660ccTeho: 70 kW (95 hv) / 11 250 r/minVääntö: 69 Nm/ 8 250 r/minVoimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuvetoAkseliväli: 1426 mmIstuinkorkeus: 810 mmTankin tilavuus: 14 litraaPaino tankattuna: 201 kgHinta: 12 995 €Takuu: 2 vuotta ilman kilometrirajoitustaTeksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa