15.1.2024

Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä

Daytona palaa Triumphin mallistoon, mutta ei suinkaan Street Triplestä tutulla 765-kuutioisella moottorilla, vaan Tridentistä terästetyllä 660-kuutioisella triplellä.

Sporttimalli Daytona on puuttunut Triumphin mallistosta sen jälkeen, kun kolmisylinterisen Daytona 675:n valmistus loppui vuonna 2017. Kun MotoGP-sarjan Moto2-luokassa moottoritoimittaja vaihtui kaudesta 2019 alkaen Hondasta Triumphiksi, niin odotus myös Daytonan paluusta mallistoon kasvoi samalla. Moto2-luokassa kaikilla tiimeillä on voimanlähteenään Triumph Street Triple 765 -nakumallista peräisin oleva moottori, ja moottoriurheiluhenkisimmät ovat tietysti toivoneet saman moottorin päätyvän myös uuden Daytonan tuotantomallin voimanlähteeksi. Triumphilla on tätäkin mahdollisuutta varmasti mietitty vakavasti, mutta äärimmäisten sporttimallien markkinat ovat tätä nykyä niin pienet, ettei Daytona 765 sittenkään ole yltänyt tuotantoon asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttäjäystävällinen

Sen sijaan keskikoon katetut sporttimallit ovat nykyisin kuljettajaystävällisiä ja monikäyttöisiä yleispyöriä, kuten Suzuki GSX-8R (83 hv, 205 kg ja 13 590 €), Aprilia RS 660 (100 hv, 183 kg ja 14 990 €) ja Honda CBR 650 R (95 hv, 211 kg ja 13 890 €). Näiden kanssa samaan kategoriaan sopiikin mainiosti Triumphin juuri esittelemä Daytona 660, jonka moottori on terästetty Trident 660 -nakupyörän moottorista. Tehonlisäys Tridentiin verrattuna on 17 prosenttia ja maksimivääntökin on kasvanut yhdeksän prosenttia. Uusiin lukemiin on päästy korottamalla puristussuhdetta, uusimalla nokka-akselit, polttoaineensyöttö sekä moottorin imu- ja pakojärjestelmät ja nostamalla moottorin kierroslukua. Lukemat ovat 95 hv / 11 250 r/min ja 69 Nm / 8 250 r/min. Kolmisylinterisen moottorin maksimikierrosluku on 12 650. Maksimivääntömomentista on valmistajan mukaan käytössä 80 prosenttia 3 125 kierroksesta alkaen.

Tridentiin verrattuna tankin tilavuus on sama 14 litraa, mutta kaikki muut speksit ovat erilaiset. Akseliväliä on kasvatettu, ohjauskulmaa jyrkennetty ja istuinkorkeuskin on kasvanut. Tridentin 189 kilon sijaan Daytona 660 painaa tankattuna 201 kiloa. Etujousituksena on Showan Big Piston -teleskooppi 41-millisillä liukuputkilla. Jarruina on 310-milliset tuplalevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Ensiasennusrenkaina on Michelinin urheilulliset Power 6 -kumit.

Moottorissa on kolme tehokarttaa: Sport, Road ja Rain. Luistonestojärjestelmä on mahdollisuus kytkeä pois päältä. Lisävarustevalikoima kattaa yli 30 alkuperäistä Triumph-tehdaslisävarustetta. Huoltoväli on 16 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Daytona 660 on saatavilla myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna.

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660cc

Teho: 70 kW (95 hv) / 11 250 r/min

Vääntö: 69 Nm/ 8 250 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1426 mm

Istuinkorkeus: 810 mm

Tankin tilavuus: 14 litraa

Paino tankattuna: 201 kg

Hinta: 12 995 €

Takuu: 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat