3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suora kilpailija huippusuositulle Yamaha Ténéré 700 -mallille? Ehkä, mutta aikaisintaan kaudelle 2025. Siitä lähtien kun Triumph esitteli vuonna 2010 800-kuutioisen Tigerin, on brittivalmistaja määrätietoisesti kasvattanut seikkailupyörämallistoaan. Malliston huipulle esiteltiin pian kasisatasen jälkeen 1200-kuutioinen Tiger, ja pikkuveljen tapaan sekin luotti rivikolmosmoottoriin. Tigerien rinnalle Triumph on tuonut Scrambler-malliston, joka ei ole yhtä maastokelpoinen, mutta tarjoaa kuitenkin mainiot ominaisuudet sekä kestopäällysteelle että soratielle. Tällä hetkellä Scrambler-mallisto alkaa yksisylinterisestä 400-kuutioisesta ja päättyy 1200-kuutioisen rivikakkosen vauhdittamaan malliin. Uusin tulokas Tiger-mallistossa on niinikään kolmisylinterinen Tiger 660 Sport, joka nimestään huolimatta on enemmänkin sporttouring-henkinen matkapyörä, eräänlainen crossover. Siinä on 17-tuumaiset alumiinivanteet ja joustomatkoja vain vähän normaaleja katupyöriä enemmän. Mutta 660-mallistoon on todennäköisesti pian tulossa lisävahvistusta.Nykyinen Triumph Tiger 660 Sport.Vuoden 2024 alussa kansainväliset moottoripyörämediat ovat uutisoineet, että Triumph olisi kehittämässä Tiger 660 Sport -malliin pohjautuvaa selvästi maastokelpoisempaa versiota. Se kantaisi lisänimeä Rally, jolla Triumph on tähänastikin nimennyt malliston maastokelpoisimmat versiot. Tiger 660 Sportin moottori on 660-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 81 hevosvoiman tehon ja vääntöä 64 newtonmetriä. Se tarkoittaa, että Tiger 660 Rally kilpailisi tehoillaan suoraan huippusuosittua Yamaha Ténéré 700 -mallistoa vastaan. Mahdollista on sekin, että Triumph muokkaa moottoria isompien Tigerien tapaan T-Plane -kampiakselilla, jolla moottoriin saadaan epätasainen sytytysjako ja V-moottorimainen luonne. Muita saman luokan seikkailupyöriä ovat mm. Aprilia Tuareg 660, Honda XL750 Transalp, Suzuki V-Strom 800 ja KTM 790 Adventure. Kaikki kilpailijat luottavat Triumphista poiketen kaksisylinterisiin moottoreihin.Rally-versio saisi pinnavanteet, eteen 21-tuumaisena ja taakse joko 17- tai 18-tuumaisena. Joustomatkat olisivat Sport-mallia selvästi pidemmät, jolloin myös istuinkorkeus kasvaisi 835 millimetristä selvästi yli 850 millimetriin. Maastokelpoisempana ja selvästi kovempaan käyttöön tarkoitettuna Rally saattaisi saada myös tukevamman, 900-kuutioisia Tigereitä jäljittelevän version teräsputkirungosta.Triumph Tiger 900 Rally ProMuutokset toisivat Sportin 206 kilogramman märkäpainoon lisäystä muutaman kilon verran, mutta lopputuloksen pitäisi kuitenkin olla selvästi Tiger 900:n 228 kilogramman lukemaa alempi. Kun nykyinen Tiger 660 Sport maksaa 11 995 euroa, niin Rally-version hinnan tulisi asettua lähelle Ténéré-malliston alkaen-hintaa eli 14 000 - 15 000 euron haarukkaan. Tällä hetkellä odotusarvo on, että Triumph esittelisi Tiger 660 Rallyn syksyn 2024 Milanon moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa, ja markkinoille uutuus saataisiin kaudelle 2025.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa