3.11.2023 Ajoneuvot Triumph Tiger 900 – Rima korkeammalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin 900-kuutioinen seikkailupyörä Tiger saa kaudelle 2024 huomattavasti lisätehoa ja vääntöä samalla kun polttoainetalous paranee merkittävästi. Triumph uudistaa 900- ja 1200-kuutioisia Tigereita vuorotahtiin, ja kaudelle 2024 on pienemmän mallin vuoro uudistua. Muiden uudistusten ohella uutta on sekin, että malliston laajuus puolitetaan kolmeen eri malliversioon. Tiger 900 GT ja Tiger 900 GT Pro ovat 19/17-tuumaisine valuvanteineen ja 180/170 millisine joustomatkoineen suunnattu enemmän katuajoon ja matkailuun, kun taas Tiger 900 Rally Pro 21/17-tuumaisine pinnavanteineen ja 230/220 millisillä joustomatkoilla on selvästi maastopainotteisempi ominaisuuksiltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy13 prosenttia lisätehoaTeknisesti merkittävin uudistus on kolmisylinterisen rivimoottorin huomattava päivitys. Aikaisemmin sen teholukema oli 95 hevosvoimaa (70 kW), eli tasan se maksimiluikema, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan sallimaan maksimiin eli 35 kilowattiin. Nyt kun Triumphilla on mallistossa myös 660-kuutioinen Tiger Sport, niin A2-yhteensopivuus jätetään sen harteille. Muutosten jälkeenkin 900:n moottorissa säilyy erikoinen 1-3-2 -sytytysjärjestys. Puristussuhde on nostettu 11,3:stä 13,0:1:een. Myös imusuppilot, nokka-akselit ja sylinterikansi on uusittu. Lopputuloksena on 13 prosentin tehonlisäys ja maksimitehon kierrosluku on noussut 750 kierrosta, eli lukema on nyt 108 hv / 9 500 r/min. Vääntölukema on kasvanut kolmella newtonmetrillä ja sen kierrosluku on 400 aiempaa alempi. Samalla polttoainetalouden kerrotaan parantunen yhdeksän prosenttia.Parempi ergonomia ja lisää mukavuuttaElektroniikkapuolen uudistuksiin kuuluu mm. hätäjarrutusjärjestelmä, joka aktivoi hätävilkut tehokkaissa jarrutuksissa. Mittaristo on nyt 7-tuumainen TFT-näyttö ja myös sen grafiikka sekä valikkojärjestelmät on uusittu. Ergonomiaa on uusittu litteämmällä ja tilavammalla satulalla, ja molemmissa Pro-malleissa on lämmitetyt istuimet. Ohjaustangon kiinnitys on nyt vaimennettu, mikä lisää ajomukavuutta pitkillä matkoilla. Rally Pro -mallissa ohjaustankoa on tuotu 15 milliä lähemmäs kuljettajaa. Myös sivupaneeleita ja väritystä on uusittu kaudelle 2024.Varustukseen kuuluu malliversiosta riippuen jopa kuusi valittavaa ajotilaa. Pro-mallien vakiovarustukseen kuuluu mm. vaihdeavustin sekä rengaspainevalvonta.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: TriumphTiger 900 GT Pro (Rally Pron tiedot suluissa, mikäli poikkeavat)Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 888 cc Teho: 79,5 kW (108 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 90 Nm / 6 850 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1556 mm (1551 mm) Istuinkorkeus: 820/840 mm (860/880 mm) Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna: 222 kg (228 kg)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 27.1.2025 Moottoripyörät Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa