3.11.2023

Triumph Tiger 900 – Rima korkeammalle

Triumphin 900-kuutioinen seikkailupyörä Tiger saa kaudelle 2024 huomattavasti lisätehoa ja vääntöä samalla kun polttoainetalous paranee merkittävästi.

Triumph uudistaa 900- ja 1200-kuutioisia Tigereita vuorotahtiin, ja kaudelle 2024 on pienemmän mallin vuoro uudistua. Muiden uudistusten ohella uutta on sekin, että malliston laajuus puolitetaan kolmeen eri malliversioon. Tiger 900 GT ja Tiger 900 GT Pro ovat 19/17-tuumaisine valuvanteineen ja 180/170 millisine joustomatkoineen suunnattu enemmän katuajoon ja matkailuun, kun taas Tiger 900 Rally Pro 21/17-tuumaisine pinnavanteineen ja 230/220 millisillä joustomatkoilla on selvästi maastopainotteisempi ominaisuuksiltaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

13 prosenttia lisätehoa

Teknisesti merkittävin uudistus on kolmisylinterisen rivimoottorin huomattava päivitys. Aikaisemmin sen teholukema oli 95 hevosvoimaa (70 kW), eli tasan se maksimiluikema, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan sallimaan maksimiin eli 35 kilowattiin. Nyt kun Triumphilla on mallistossa myös  660-kuutioinen Tiger Sport, niin A2-yhteensopivuus jätetään sen harteille. Muutosten jälkeenkin 900:n moottorissa säilyy erikoinen 1-3-2 -sytytysjärjestys. Puristussuhde on nostettu 11,3:stä 13,0:1:een. Myös imusuppilot, nokka-akselit ja sylinterikansi on uusittu. Lopputuloksena on 13 prosentin tehonlisäys ja maksimitehon kierrosluku on noussut 750 kierrosta, eli lukema on nyt 108 hv / 9 500 r/min. Vääntölukema on kasvanut kolmella newtonmetrillä ja sen kierrosluku on 400 aiempaa alempi. Samalla polttoainetalouden kerrotaan parantunen yhdeksän prosenttia.

Parempi ergonomia ja lisää mukavuutta

Elektroniikkapuolen uudistuksiin kuuluu mm. hätäjarrutusjärjestelmä, joka aktivoi hätävilkut tehokkaissa jarrutuksissa. Mittaristo on nyt 7-tuumainen TFT-näyttö ja myös sen grafiikka sekä valikkojärjestelmät on uusittu. Ergonomiaa on uusittu litteämmällä ja tilavammalla satulalla, ja molemmissa Pro-malleissa on lämmitetyt istuimet. Ohjaustangon kiinnitys on nyt vaimennettu, mikä lisää ajomukavuutta pitkillä matkoilla. Rally Pro -mallissa ohjaustankoa on tuotu 15 milliä lähemmäs kuljettajaa. Myös sivupaneeleita ja väritystä on uusittu kaudelle 2024.

Varustukseen kuuluu malliversiosta riippuen jopa kuusi valittavaa ajotilaa. Pro-mallien vakiovarustukseen kuuluu mm. vaihdeavustin sekä rengaspainevalvonta.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Triumph

Tiger 900 GT Pro (Rally Pron tiedot suluissa, mikäli poikkeavat)

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 888 cc
Teho: 79,5 kW (108 hv) / 9 500 r/min
Vääntö: 90 Nm / 6 850 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1556 mm (1551 mm)
Istuinkorkeus: 820/840 mm (860/880 mm)
Tankin tilavuus: 20 litraa
Paino tankattuna: 222 kg (228 kg)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat