11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unioni ja Yhdysvallat ovat ajautuneet uuteen kauppapoliittiseen yhteenottoon, kun presidentti Donald Trumpin hallinto iski 25 prosentin tullit eurooppalaisille autoille ja varaosille Euroopan unioni on ajautumassa uuteen kauppapoliittiseen myrskyyn, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin hallinto on ottanut käyttöön 25 prosentin tullit EU:sta tuotaville autoille ja autonosille. Päätös uhkaa suoraan yhtä EU:n tärkeimmistä vientialoista – autoteollisuutta – ja sen vaikutukset voivat ulottua koko mantereelle.EU:n vienti Yhdysvaltoihin on ollut pitkään vahvasti riippuvainen ajoneuvoista ja koneista. Vuonna 2023 koneet, mukaan lukien teollisuuslaitteet ja tietokoneet, muodostivat 14 % EU:n kokonaisviennistä, arvoltaan 801,2 miljardia dollaria. Ajoneuvot – autot, kuorma-autot ja muut kulkuneuvot – vastasivat 12,5 prosentista, tehden niistä toiseksi suurimman vientituoteryhmän.Nyt tämä vienti on vaarassa."Vaikutus tulee olemaan valtava ja erittäin häiritsevä," sanoi Euroopan autovalmistajien liiton pääjohtaja Sigrid de Vries taannoisessa haastattelussaan PBS:lle. "Tullit eivät ainoastaan nosta hintoja amerikkalaisille kuluttajille, vaan ne uhkaavat myös satojatuhansia työpaikkoja Euroopassa." – Varoittaa de Vries.Saksan autoteollisuus on erityisen haavoittuvainen. Vuonna 2024 maasta vietiin 3,4 miljoonaa henkilöautoa, ja Yhdysvallat oli sen suurin yksittäinen markkina-alue. Mercedes-Benz, BMW ja Volkswagen ovat jo ilmoittaneet leikkaavansa talousennusteitaan ja varautuvansa tuotannon sopeuttamiseen. Esimerkiksi Audi lopettanee sen suosituimman mallin, Q5:n, myynnin Yhdysvalloissa, lisäksi Volvo aikoo lopettaa S90-sedanin tuonnin Kiinasta Yhdysvaltoihin ja auto poistunee koko valikoimasta matalan volyymin takia.Monet valmistajat ovat yrittäneet kiertää tullit "varastoimalla" autoja Yhdysvaltoihin ennen tullien voimaantuloa. Tämä on johtanut lyhytaikaiseen vientipiikkiin, mutta asiantuntijat varoittavat, että kysyntä tulee laskemaan, kun hinnat nousevat ja kuluttajien ostovoima heikkenee. Lisäksi tullit ulottuvat komponentteihin, kuten moottoreihin, vaihteistoihin ja sähköjärjestelmiin. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Kanadassa valmistettu ja Yhdysvalloissa viimeistelty osa voi joutua maksamaan tullit kahteen kertaan – ensin osana komponenttia ja sitten osana valmista ajoneuvoa Trumpin hallinto puolustaa päätöstä kotimaisen tuotannon ja työpaikkojen suojelulla. Valkoisen talon mukaan tullit voivat tuoda jopa 100 miljardia dollarin lisätulot vuosittain ja vauhdittaa yhdysvaltalaista autoteollisuutta.Euroopan komissio on kuitenkin varoittanut, että tullit voivat johtaa vastatoimiin ja laajempaan kauppasotaan. EU:n kauppakomissaari Maroš Šefčovič on matkustanut Washingtoniin useita kertoja yrittääkseen neuvotella ratkaisua, mutta Trump on toistaiseksi pitänyt kiinni linjastaan.Samaan aikaan EU:n vientirakenne osoittaa, kuinka keskeinen rooli autoteollisuudella on. Sähkölaitteet muodostavat 9,1 % viennistä, lääkkeet 6 %, mineraalipolttoaineet 4,7 % ja muovit 4,2 %. Mutta yksikään näistä ei ole yhtä riippuvainen Yhdysvaltain markkinoista kuin ajoneuvot.Mikäli tullit jäävät pysyviksi, seuraukset voivat olla pitkäkestoisia. Pahimmillaan kyseessä on isku koko eurooppalaiselle teolliselle selkärangalle. Eurooppalaiset autonvalmistajat kärsivät jo nyt supistuneista sisämarkkinoista ja halvempien kiinalaisten sähköajoneuvojen aiheuttamasta uudesta kilpailusta. Autoteollisuuden ongelmat painaisivat Euroopan taloutta, joka ei kasvanut lainkaan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisämarkkinat ja uudet liittolaiset keskiössäEuroopan unioni tuskin aikoo jäädä passiiviseksi Trumpin uusien autotuontitullien edessä. Komissio on jo käynnistänyt neuvottelut tilanteen purkamiseksi, mutta samalla EU valmistautuu laajempaan strategiseen vastaukseen. Lisähaasteita varautumiseen tuo Yhdysvaltain alati nopeastikin muuttuva politiikka tullien suhteen.Yksi keskeinen keino varautumiseen on sisämarkkinoiden vahvistaminen. Komissio suunnittelee uusia tukitoimia, joilla pyritään lisäämään eurooppalaisten autojen kysyntää kotimarkkinoilla. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sähköautojen ostotukien laajentamista, latausverkostojen nopeutettua rakentamista sekä vihreän siirtymän investointien kohdentamista autoteollisuuteen. EU:n sisämarkkinat ovat suuret – yli 440 miljoonaa kuluttajaa – mutta ne eivät ole yhtä dynaamiset kuin Yhdysvaltain markkinat. Kuluttajien ostovoima vaihtelee suuresti maiden välillä ja esimerkiksi Itä-Euroopan maissa uusien autojen kysyntä on edelleen rajallista.Todennäköisesti EU pyrkii monipuolistamaan kauppasuhteitaan. Neuvottelut uusista vapaakauppasopimuksista Latinalaisen Amerikan, Kaakkois-Aasian ja Afrikan maiden kanssa ovat jo käynnissä. Tavoitteena on vähentää riippuvuutta Yhdysvaltain markkinoista ja avata uusia vientiväyliä eurooppalaisille ajoneuvoille ja teknologialle. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 12.6.2025 Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!