27.2.2018

Tulossa kesällä, uusi Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter

Raskaiden pakettiautojen esikuva ja markkinajohtaja uudistuu perusteellisesti.

Uuden Sprinterin mullistavin uudistus on etuvedon ottaminen vaihtoehdoksi takavedon ja nelivedon rinnalle. Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä alempana, lastaus helpottuu, seisomakorkeus kasvaa ja hyötykuorma kasvaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaasti avustimia

Kuskin paikalla näkyy informaatioteknologian lisääntyminen, tosin aluksi lisävarusteena. Ensiesittelyssä esillä olleiden autojen kojelautanäkymää hallitsi kymmentuumainen kosketusta totteleva monitoiminäyttö.

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes Pro -järjestelmän kautta huollontarve, auton sijainti ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa kuljetusyhtiössä. Reittimuutokset ja lisätehtävät voi lähettää suoraan autoon. Kuskille on tarjolla uusi MBUX-multimediajärjestelmä ja runsaasti elektronisia turva-avustimia. Muutoin ergonomia on ennallaan, kuljettaja kotiutuu uutuuteen nopeasti uusista ratin viiksistä huolimatta.

Monipuolinen mallisto

Mallisto on totutun monipuolinen. Kokonaispainoluokkia on neljä välillä 3 000–5 500 kiloa. Hyötykuormaa mahtuu kyytiin 900-3 000 kiloa.

Umpikoreja on neljää eri pituutta ja korkeuksia kolme, kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8–17 m³. Bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti.

Mercedes-Benz Sprinter

Akselivälejä on viisi ja alustalle rakennettavien vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus.

Kolme eri vetotapaa, neljä eri vaihteistoa ja tutut viisi teholuokkaa (114–190 hv) nostavat versioiden määrän 1 700:aan, vaikka kaikki yhdistelmät eivät olekaan mahdollisia. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019.

Valmistusyhteistyö Volkswagenin kanssa on päättynyt, uusi Crafter esiteltiin jo viime vuonna.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: valmistaja

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat