17.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: S-sarja – Mercedes-Benzin avoautoperinteen jatkaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan avoautoperinnettä. Valmistajan tavoitteena on luoda maailman mukavin avoauto ajajalle ja matkustajalle. Frankfurtissa esitelty uusi Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan avoautoperinnettä 44 vuoden tauon jälkeen. Valmistajan mukaan tavoitteena on luoda auto, joka on maailman mukavin avoauto ajaa, omistaa ja matkustaa. AMG-versio lupaa vielä lisäpotkua suorituskyvyn saralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipaikkaisen Mercedes-Benz S Cabriolet -mallin jatkaman S-sarjan avoautoperinteen edelliset edustajat eivät ole aivan tuoreimmasta päästä. Avomallin kunnian saivat edellisen kerran mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971. Vaikka välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat valmistajan mukaan ennallaan: vertaisten joukosta erottaudutaan eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla. – Herkällä ja pelkistetyllä muotoilullaan uusi S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja ylellisimmistä S-sarjan autoista koskaan, Daimler AG:n muotoilujohtaja Gorden Wagener kuvailee. Maanteiden huvijahti Mercedes-Benzin S-sarja saa avomallin mitoille 5027/1899/1417 milliä (pituus/leveys/korkeus). Sen läheisin sukulainen S-sarjassa on S-Coupé. Valmistajan mukaan mallien koriosista yhteisiä on noin 60 prosenttia. Matkustamon ja tavaratilan välinen seinä on alumiinia ja magnesiumia. Korin takaosa on kokonaan alumiinia. Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on 0.29, joka on tässä segmentissä uusi ennätys. Suljettu katto korostaa S-Cabrioletin voimakkaan coupémaista ulkonäköä. Kolmikerroksinen, akustisesti vaimennettu katto on saatavana mustana, tumman sinisenä, beigenä sekä tumman punaisena. Katon avaus ja sulkeminen kestää noin 20 sekuntia ja on mahdollista auton liikkuessakin 60 km/h nopeuteen saakka. Kauko-ohjauksen avulla avaaminen ja sulkeminen onnistuvat myös auton ulkopuolelta. Katon lisäksi huomio kiinnittyy mustaan timanttikuvioiseen jäähdyttimen säleikköön. ILS-valojärjestelmän led-suuntavalot ja huomiovalot on lisävarusteena saatavissa Swarovski-kristallein koristeltuna. S-Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa voi odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö. Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa ja nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä. Mukavin avoauto ajaa ja omistaa Mercedes-Benz halusi toteuttaa uutuusmallissa vaativan tavoitteen: S-sarjan Cabrioletin piti olla maailman mukavin avoauto ajaa – myös katto alhaalla. Tämän varmistavat automaattinen Aircap-tuulisuojain, kaulaa ja niskaa lämmittävä Airscarf-ilmahuivi sekä ovien erikoistiivisteet ja kaksikerroksinen lasitus. Myös takaikkuna on lasia. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Auton älykäs Thermotronic-täysautomaatti-ilmastointi säätää lämpötilaa kuljettajalle ja matkustajalle itsenäisesti sen mukaisesti, onko katto auki vai kiinni. Matkustamon ilman lämpötilaa ja puhalluksen voimaa seurataan 12 tunnistimen ja 18 säätömoottorin avulla. Anturit mittaavat myös auringon lämpösäteilyä, ilman laatua, epäpuhtauksia ja kosteutta. Valinnaisvarusteena saatava lämpömukavuuspaketti sisältää lämmitettävät keskikyynärnojan, ovien kyynärnojat sekä monitoimiohjauspyörän. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-Cabrioletia varten on Pacific Mood. Turvakaaret laukeavat kaasulla Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin V8-moottori tuottaa 335 kW (455 hv) tehon ja 700 Nm/1800 rpm väännön. Yhdistetty kulutus on 8,5 l/100 km, ja CO2-päästöt vastaavasti 199 g/km. Voimalinjassa käytetään uutta 9G-Tronic-automaattivaihteistoa. Vakiovarusteena autossa on Airmatic-ilmajousitus, jota voidaan säätää sekä mukavuus- että urheilupainotteisesti. S-sarjan sedanin ja Coupén tapaan S-Cabrioletiin on saatavana joukko huippunykyaikaisia turvavarusteita kuten kuten Pre-Safe-jarrut sisältäen jalankulkijatunnistuksen, Distronic Plus sisältäen ohjausavustimen ja Stop&Go Pilotin, BAS Plus –hätäjarruavustin ja risteysavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiiviset kaukovalot sekä pimeänäköavustin Night View Assist Plus. Vakiovarusteena oleva Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin jarruttaa autoa autonomisesti vielä yli 100 kilometrin nopeudessa ja lievittää siten peräänajon seurauksia. Järjestelmä myös jarruttaa autoa 50 km/h nopeuksiin saakka, jos edessä on paikallaan seisova ajoneuvo, ja voi estää muut peräänajokolarit aina 40 km/h nopeuteen saakka. Pyörähdyskolareissa S-Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta. Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa. Suorituskykyinen AMG-versio Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään myös uusi Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet – lajissaan ensimmäinen tuote AMG:n 48-vuotisen historian aikana. Mallin 5,5-litrainen V8-kaksoisturbomoottori tuottaa 430 kW (585 hv) tehon ja 900 Nm väännön. AMG Performance 4Matic-neliveto takaa mallille 3,9 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 kilometriin. Teho–paino-suhde on vain 3,61 kg/hv, ja keskikulutus asettuu 10,4 litraan/100 km. Vaihteisto on AMG Speedshift MCT 7 –automaattivaihteisto, jossa on kolme ajotilaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport) sekä M (Manual). Moottorin ja pakoputkiston tuottama äänimaailma vaihtuu vastaavasti valitun ajotilan mukaan. Airmatic-ilmajousituksen tukena työskentelee alustaan ja ajotilanteisiin sopeutuva ADS Plus –vaimennus, jota voidaan säätää Sport- ja Comfort-painotteisesti. AMG-version myynti alkaa joulukuussa, ja ensimmäiset autot toimitetaan keväällä 2016. Haluttuja klassikoita Uusi S Cabriolet jatkaa Mercedes-Benzin pitkää ja menestyksekästä avoautoperinnettä, jonka juuret ulottuvat aina 1920-luvulle saakka. Sodanjälkeisenä aikana tarjolle saatiin monia Mercedesin huippumallien avokattoisia versioita kuten 170 S (W 136) vuonna 1949, 220 (W 187) 1951 ja 300 S (W 188) 1952. ”Ponton”-avomalleja 220 S (W 180) ja 220 SE (W 128) valmistettiin 1956–1960. Vuonna 1961 lanseerattiin erityisen elegantti, avokattoinen ja nelipaikkainen 220 SE Cabriolet (W 111), jonka muotoilu on vielä tänäänkin ajattoman kaunista ja kestävää. Kymmenen vuotta jatkuneen valmistuksen aikana Mercedes-Benzin valikoimiin kuului kaikkiaan viisi avoautomallia: 220 SE, 250 SE, 300 SE (W 112), 280 SE ja – sarjan viimeisenä huippumallina – 8-sylinterinen 280 SE 3.5. Yhteensä näitä viittä avokattoista mallia valmistettiin Sindelfingenissä 7013 kappaletta. Niiden jälkeen ylellisimpien avoautojen perinteitä on edustanut mallistossa esimerkiksi kaksipaikkainen Mercedes-Benz SL (W 107). Mercedes-Benzin cabrioletit kuuluvat nykyisin kaikkein halutuimpien klassikkoautojen joukkoon – ja se näkyy myös niiden hinnoissa. Esimerkiksi mallisarjan 111 cabriot on arvostettu huippuhintoihin American Hagerty Insurancen hintakatalogeissa. Hagertyn arvion mukaan vuosimallin 1971 280 SE 3.5:n arvo hyväkuntoisena nousee noin 290 000 dollariin, kun hinta 10 vuotta sitten oli vielä 115 000 dollaria. Lähde: Mercedes-Benz Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti