17.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: S-sarja – Mercedes-Benzin avoautoperinteen jatkaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan avoautoperinnettä. Valmistajan tavoitteena on luoda maailman mukavin avoauto ajajalle ja matkustajalle. Frankfurtissa esitelty uusi Mercedes-Benz S Cabriolet jatkaa S-sarjan avoautoperinnettä 44 vuoden tauon jälkeen. Valmistajan mukaan tavoitteena on luoda auto, joka on maailman mukavin avoauto ajaa, omistaa ja matkustaa. AMG-versio lupaa vielä lisäpotkua suorituskyvyn saralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipaikkaisen Mercedes-Benz S Cabriolet -mallin jatkaman S-sarjan avoautoperinteen edelliset edustajat eivät ole aivan tuoreimmasta päästä. Avomallin kunnian saivat edellisen kerran mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971. Vaikka välissä on 44 vuotta, perusperiaatteet ovat valmistajan mukaan ennallaan: vertaisten joukosta erottaudutaan eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja oman aikansa ehdottomalla huipputeknologialla. – Herkällä ja pelkistetyllä muotoilullaan uusi S-sarjan Cabriolet on yksi kauneimmista ja ylellisimmistä S-sarjan autoista koskaan, Daimler AG:n muotoilujohtaja Gorden Wagener kuvailee. Maanteiden huvijahti Mercedes-Benzin S-sarja saa avomallin mitoille 5027/1899/1417 milliä (pituus/leveys/korkeus). Sen läheisin sukulainen S-sarjassa on S-Coupé. Valmistajan mukaan mallien koriosista yhteisiä on noin 60 prosenttia. Matkustamon ja tavaratilan välinen seinä on alumiinia ja magnesiumia. Korin takaosa on kokonaan alumiinia. Kevytmetallien osuus auton rungosta on noin 50 prosenttia. Ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on 0.29, joka on tässä segmentissä uusi ennätys. Suljettu katto korostaa S-Cabrioletin voimakkaan coupémaista ulkonäköä. Kolmikerroksinen, akustisesti vaimennettu katto on saatavana mustana, tumman sinisenä, beigenä sekä tumman punaisena. Katon avaus ja sulkeminen kestää noin 20 sekuntia ja on mahdollista auton liikkuessakin 60 km/h nopeuteen saakka. Kauko-ohjauksen avulla avaaminen ja sulkeminen onnistuvat myös auton ulkopuolelta. Katon lisäksi huomio kiinnittyy mustaan timanttikuvioiseen jäähdyttimen säleikköön. ILS-valojärjestelmän led-suuntavalot ja huomiovalot on lisävarusteena saatavissa Swarovski-kristallein koristeltuna. S-Cabrioletin matkustamo on juuri niin ylellinen kuin tässä laatuluokassa voi odottaakin. Suunnittelun pyrkimyksenä on ollut luoda kaikille neljälle istumapaikalle ylellisen käsityömäinen, huvijahtimainen tunnelma ja ympäristö. Säätimissä on käytetty aitoa metallia tai kromioptiikkaa, verhoilussa puolestaan nahkaa ja nappanahkaa. Sisävärikonsepteja on kuusi, joista yksi on merihenkinen syvänmerensinisen ja posliininvalkoisen yhdistelmä. Mukavin avoauto ajaa ja omistaa Mercedes-Benz halusi toteuttaa uutuusmallissa vaativan tavoitteen: S-sarjan Cabrioletin piti olla maailman mukavin avoauto ajaa – myös katto alhaalla. Tämän varmistavat automaattinen Aircap-tuulisuojain, kaulaa ja niskaa lämmittävä Airscarf-ilmahuivi sekä ovien erikoistiivisteet ja kaksikerroksinen lasitus. Myös takaikkuna on lasia. Avattaessa katto taittuu tavaratilaan ja peittyy sähkötoimisella kannella, jolloin muu osa tavaratilasta jää vapaaksi matkatavaroita varten. Auton älykäs Thermotronic-täysautomaatti-ilmastointi säätää lämpötilaa kuljettajalle ja matkustajalle itsenäisesti sen mukaisesti, onko katto auki vai kiinni. Matkustamon ilman lämpötilaa ja puhalluksen voimaa seurataan 12 tunnistimen ja 18 säätömoottorin avulla. Anturit mittaavat myös auringon lämpösäteilyä, ilman laatua, epäpuhtauksia ja kosteutta. Valinnaisvarusteena saatava lämpömukavuuspaketti sisältää lämmitettävät keskikyynärnojan, ovien kyynärnojat sekä monitoimiohjauspyörän. Saatavana on myös Air-Balance-paketti, jossa sisäilmaa hajustetaan miedoilla tuoksuilla ja puhdistetaan ionisoimalla. Uusi tuoksu S-Cabrioletia varten on Pacific Mood. Turvakaaret laukeavat kaasulla Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin V8-moottori tuottaa 335 kW (455 hv) tehon ja 700 Nm/1800 rpm väännön. Yhdistetty kulutus on 8,5 l/100 km, ja CO2-päästöt vastaavasti 199 g/km. Voimalinjassa käytetään uutta 9G-Tronic-automaattivaihteistoa. Vakiovarusteena autossa on Airmatic-ilmajousitus, jota voidaan säätää sekä mukavuus- että urheilupainotteisesti. S-sarjan sedanin ja Coupén tapaan S-Cabrioletiin on saatavana joukko huippunykyaikaisia turvavarusteita kuten kuten Pre-Safe-jarrut sisältäen jalankulkijatunnistuksen, Distronic Plus sisältäen ohjausavustimen ja Stop&Go Pilotin, BAS Plus –hätäjarruavustin ja risteysavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiiviset kaukovalot sekä pimeänäköavustin Night View Assist Plus. Vakiovarusteena oleva Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin jarruttaa autoa autonomisesti vielä yli 100 kilometrin nopeudessa ja lievittää siten peräänajon seurauksia. Järjestelmä myös jarruttaa autoa 50 km/h nopeuksiin saakka, jos edessä on paikallaan seisova ajoneuvo, ja voi estää muut peräänajokolarit aina 40 km/h nopeuteen saakka. Pyörähdyskolareissa S-Cabrioletin turvajärjestelmä toimii välittömästi. Mikäli auto on vaarassa pyörähtää katolleen, takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret ponnahtavat esiin välittömästi suojaamaan ohjaamoa muodonmuutoksilta. Turvakaarien laukaisussa on aiemmin käytetty jousia, mutta nyt Mercedes-Benz hyödyntää tehtävässä ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua eli kaasugeneraattorin tuottamaa laukaisuvoimaa. Suorituskykyinen AMG-versio Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään myös uusi Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet – lajissaan ensimmäinen tuote AMG:n 48-vuotisen historian aikana. Mallin 5,5-litrainen V8-kaksoisturbomoottori tuottaa 430 kW (585 hv) tehon ja 900 Nm väännön. AMG Performance 4Matic-neliveto takaa mallille 3,9 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 kilometriin. Teho–paino-suhde on vain 3,61 kg/hv, ja keskikulutus asettuu 10,4 litraan/100 km. Vaihteisto on AMG Speedshift MCT 7 –automaattivaihteisto, jossa on kolme ajotilaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport) sekä M (Manual). Moottorin ja pakoputkiston tuottama äänimaailma vaihtuu vastaavasti valitun ajotilan mukaan. Airmatic-ilmajousituksen tukena työskentelee alustaan ja ajotilanteisiin sopeutuva ADS Plus –vaimennus, jota voidaan säätää Sport- ja Comfort-painotteisesti. AMG-version myynti alkaa joulukuussa, ja ensimmäiset autot toimitetaan keväällä 2016. Haluttuja klassikoita Uusi S Cabriolet jatkaa Mercedes-Benzin pitkää ja menestyksekästä avoautoperinnettä, jonka juuret ulottuvat aina 1920-luvulle saakka. Sodanjälkeisenä aikana tarjolle saatiin monia Mercedesin huippumallien avokattoisia versioita kuten 170 S (W 136) vuonna 1949, 220 (W 187) 1951 ja 300 S (W 188) 1952. ”Ponton”-avomalleja 220 S (W 180) ja 220 SE (W 128) valmistettiin 1956–1960. Vuonna 1961 lanseerattiin erityisen elegantti, avokattoinen ja nelipaikkainen 220 SE Cabriolet (W 111), jonka muotoilu on vielä tänäänkin ajattoman kaunista ja kestävää. Kymmenen vuotta jatkuneen valmistuksen aikana Mercedes-Benzin valikoimiin kuului kaikkiaan viisi avoautomallia: 220 SE, 250 SE, 300 SE (W 112), 280 SE ja – sarjan viimeisenä huippumallina – 8-sylinterinen 280 SE 3.5. Yhteensä näitä viittä avokattoista mallia valmistettiin Sindelfingenissä 7013 kappaletta. Niiden jälkeen ylellisimpien avoautojen perinteitä on edustanut mallistossa esimerkiksi kaksipaikkainen Mercedes-Benz SL (W 107). Mercedes-Benzin cabrioletit kuuluvat nykyisin kaikkein halutuimpien klassikkoautojen joukkoon – ja se näkyy myös niiden hinnoissa. Esimerkiksi mallisarjan 111 cabriot on arvostettu huippuhintoihin American Hagerty Insurancen hintakatalogeissa. Hagertyn arvion mukaan vuosimallin 1971 280 SE 3.5:n arvo hyväkuntoisena nousee noin 290 000 dollariin, kun hinta 10 vuotta sitten oli vielä 115 000 dollaria. Lähde: Mercedes-Benz Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta