29.6.2018 Liikenne Tuoko uusi laki paljon uusia taksiyrittäjiä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lakimuutos laskee kynnystä ryhtyä taksiyrittäjäksi. Uusi heinäkuun alussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki avaa monin tavoin säädeltyjä taksimarkkinoita kilpailulle. Taksiliikenne tulee kokemaan Suomessa näkyviä ja tuntuvia muutoksia. Se on varmaa, että uusi liikennepalvelulaki muuttaa paljon, mutta kukaan ei tiedä miten paljon.Taksi voi ottaa kyydin mistä tahansa, koulutusvaatimuksia ei enää ole, ja hinnoittelukin on vapaata. Taksitolpilla tai muilla taksiasemilla on vallinnut käytäntö, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi, ellei taksin vaihtamiselle ole perusteltua syytä, kuten esimerkiksi auton koko.Heinäkuusta lähtien taksien erilaiset hinnoitteluperusteet vaikuttavat myös tähän käytäntöön ja asiakas saa jatkossa vapaasti valita, minkä taksin haluaa ottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana hintojen kanssaHinnoittelun vapautumisen on toivottu alentavan kyytihintoja. Heinäkuun tullen taksiasiakas saa olla tarkkana, että saa kyydin hinnan tietoonsa jo ennen matkaa, jotta voi tehdä itselleen järkevän kyytiratkaisun eri vaihtoehtojen välillä.Asiakkaalla on oikeus tietää hinta tai hinnan määräytymisen perusteet taksia tilattaessa tai ennen matkan alkamista. Trafi on ohjeistanut, että jos taksimatkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen ja tilaustavan mukaan.Asiakkaan kannattaa selvittää ennakkoon taksia tilatessaan mahdolliset lisäpalvelutarpeet, joita ovat esimerkiksi kookkaan matkatavaran kuljettaminen, lastenistuimet ja eläinten kuljetus.Keskittyykö taksiala?On arvioitu, että tulevaisuudessa Suomessakin – Ruotsin ja Tanskan tapaan – tullaan todennäköisesti näkemään pienten yhden tai kahden auton yrittäjien yhdistyminen isommiksi, jopa kymmenten autojen yrityksiksi.Taksimarkkinoiden muutoksia seuraa myös vakuutusala.– Seuraamme mielenkiinnolla, miten taksimarkkinat muuttuvat lakiuudistuksen myötä ja kuinka paljon alalle tulee uusia yrittäjiä ja erilaisia toimijoita ja syntyykö uudenlaisille vakuutuksille kysyntää, erityisesti osa-aikaisen taksiliikenteen harjoittajille, LähiTapiolan liikennevakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri kertoo.Kuinka käy syrjäseuduilla?Takseilla ei ole heinäkuun tullen enää nykyisenkaltaista päivystysvelvollisuutta. Etenkin harvaan asutulla maaseudulla tämä saattaa tarkoittaa sitä, että hiljaisina ajankohtina taksi kannattaa tilata ennakkoon.Mahdollinen palvelun heikkeneminen otettiin esiin myös painetun Moottorin 6/2018 pääkirjoituksessa: ”Yrittäjän kannalta ei ole järkeä jäädä päivystämään yhden tai kahden kyydin toivossa, jos on mahdollisuus siirtyä tarjoamaan kyytejä vilkkaammalle seudulle esimerkiksi läheiseen kaupunkiin.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto rekisteröitävä taksikäyttöönOma auton satunnainenkin taksiliikenteeseen käyttäminen edellyttää auton rekisteröimisen luvanvaraiseen käyttöön. Taustalla on se, että ajoneuvon käyttötarkoitus muuttuu.Käytännössä vaatimus tarkoittaa, että autolle on otettava myös taksiliikenteeseen tarkoitettu liikennevakuutus. Sitä voi täydentää kaskovakuutuksella.On mahdollista, että mikäli aikoo taksiyrittäjäksi vain osaksi vuotta, voi takseille tarkoitetun vakuutuksen ottaa vain täksi ajaksi.Luvanvaraista toimintaaTaksiliikennelupa tarvitaan, kun taksilla (maksimissaan 1+8 paikkainen ajoneuvo) harjoitetaan ammattimaista henkilöiden kuljettamista.Moni on voinut vetää lakimuutoksista sen johtopäätöksen, että taksiliikennettä voisi alkaa harjoittaa kuka vain yksityinen henkilö.– Kyse on kuitenkin jatkossakin luvanvaraisesta toiminnasta, joka edellyttää y-tunnuksen perustamista ja taksiliikenneluvan haltija, eli yritys, tulee rekisteröidä ajoneuvon haltijaksi, LähiTapiolan tuotepäällikkö Henna Saarelainen muistuttaa.Saarelaisen myös tähdentää, että yrityksen perustaminen ja tarvittavien lupien hankkiminen tarkoitta aina myös kustannuksia.– Yksityiskäyttöön rekisteröidyn henkilöauton vakuuttamiseen verrattuna ammattiliikenteen vakuutukset ovat kalliimpia korkeamman riskisuhteen vuoksi, joka saattaa osaltaan nostaa kynnystä varsinkin hyvin satunnaista taksiyrittäjyyttä harkitsevilla.Lähde: Trafi, LähiTapiola, Moottori 6/2018 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!