29.6.2018 Liikenne Tuoko uusi laki paljon uusia taksiyrittäjiä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lakimuutos laskee kynnystä ryhtyä taksiyrittäjäksi. Uusi heinäkuun alussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki avaa monin tavoin säädeltyjä taksimarkkinoita kilpailulle. Taksiliikenne tulee kokemaan Suomessa näkyviä ja tuntuvia muutoksia. Se on varmaa, että uusi liikennepalvelulaki muuttaa paljon, mutta kukaan ei tiedä miten paljon.Taksi voi ottaa kyydin mistä tahansa, koulutusvaatimuksia ei enää ole, ja hinnoittelukin on vapaata. Taksitolpilla tai muilla taksiasemilla on vallinnut käytäntö, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi, ellei taksin vaihtamiselle ole perusteltua syytä, kuten esimerkiksi auton koko.Heinäkuusta lähtien taksien erilaiset hinnoitteluperusteet vaikuttavat myös tähän käytäntöön ja asiakas saa jatkossa vapaasti valita, minkä taksin haluaa ottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana hintojen kanssaHinnoittelun vapautumisen on toivottu alentavan kyytihintoja. Heinäkuun tullen taksiasiakas saa olla tarkkana, että saa kyydin hinnan tietoonsa jo ennen matkaa, jotta voi tehdä itselleen järkevän kyytiratkaisun eri vaihtoehtojen välillä.Asiakkaalla on oikeus tietää hinta tai hinnan määräytymisen perusteet taksia tilattaessa tai ennen matkan alkamista. Trafi on ohjeistanut, että jos taksimatkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen ja tilaustavan mukaan.Asiakkaan kannattaa selvittää ennakkoon taksia tilatessaan mahdolliset lisäpalvelutarpeet, joita ovat esimerkiksi kookkaan matkatavaran kuljettaminen, lastenistuimet ja eläinten kuljetus.Keskittyykö taksiala?On arvioitu, että tulevaisuudessa Suomessakin – Ruotsin ja Tanskan tapaan – tullaan todennäköisesti näkemään pienten yhden tai kahden auton yrittäjien yhdistyminen isommiksi, jopa kymmenten autojen yrityksiksi.Taksimarkkinoiden muutoksia seuraa myös vakuutusala.– Seuraamme mielenkiinnolla, miten taksimarkkinat muuttuvat lakiuudistuksen myötä ja kuinka paljon alalle tulee uusia yrittäjiä ja erilaisia toimijoita ja syntyykö uudenlaisille vakuutuksille kysyntää, erityisesti osa-aikaisen taksiliikenteen harjoittajille, LähiTapiolan liikennevakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri kertoo.Kuinka käy syrjäseuduilla?Takseilla ei ole heinäkuun tullen enää nykyisenkaltaista päivystysvelvollisuutta. Etenkin harvaan asutulla maaseudulla tämä saattaa tarkoittaa sitä, että hiljaisina ajankohtina taksi kannattaa tilata ennakkoon.Mahdollinen palvelun heikkeneminen otettiin esiin myös painetun Moottorin 6/2018 pääkirjoituksessa: ”Yrittäjän kannalta ei ole järkeä jäädä päivystämään yhden tai kahden kyydin toivossa, jos on mahdollisuus siirtyä tarjoamaan kyytejä vilkkaammalle seudulle esimerkiksi läheiseen kaupunkiin.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto rekisteröitävä taksikäyttöönOma auton satunnainenkin taksiliikenteeseen käyttäminen edellyttää auton rekisteröimisen luvanvaraiseen käyttöön. Taustalla on se, että ajoneuvon käyttötarkoitus muuttuu.Käytännössä vaatimus tarkoittaa, että autolle on otettava myös taksiliikenteeseen tarkoitettu liikennevakuutus. Sitä voi täydentää kaskovakuutuksella.On mahdollista, että mikäli aikoo taksiyrittäjäksi vain osaksi vuotta, voi takseille tarkoitetun vakuutuksen ottaa vain täksi ajaksi.Luvanvaraista toimintaaTaksiliikennelupa tarvitaan, kun taksilla (maksimissaan 1+8 paikkainen ajoneuvo) harjoitetaan ammattimaista henkilöiden kuljettamista.Moni on voinut vetää lakimuutoksista sen johtopäätöksen, että taksiliikennettä voisi alkaa harjoittaa kuka vain yksityinen henkilö.– Kyse on kuitenkin jatkossakin luvanvaraisesta toiminnasta, joka edellyttää y-tunnuksen perustamista ja taksiliikenneluvan haltija, eli yritys, tulee rekisteröidä ajoneuvon haltijaksi, LähiTapiolan tuotepäällikkö Henna Saarelainen muistuttaa.Saarelaisen myös tähdentää, että yrityksen perustaminen ja tarvittavien lupien hankkiminen tarkoitta aina myös kustannuksia.– Yksityiskäyttöön rekisteröidyn henkilöauton vakuuttamiseen verrattuna ammattiliikenteen vakuutukset ovat kalliimpia korkeamman riskisuhteen vuoksi, joka saattaa osaltaan nostaa kynnystä varsinkin hyvin satunnaista taksiyrittäjyyttä harkitsevilla.Lähde: Trafi, LähiTapiola, Moottori 6/2018 Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous