20.9.2024

Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi

Kuva Moottorin arkisto
nopeusrajoitus

”Nopeudenhallinta on tärkeää etenkin ympäristöissä, joissa liikkuu paljon jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä ja muita suojaamattomia tienkäyttäjiä.”

Kaikki EU-alueella myytävät uudet henkilöautot on tullut heinäkuusta alkaen varustaa älykkäällä nopeusavustimella. Älykkään nopeusavustimen (ISA) on toimittava yhdessä kuljettajan kanssa, eikä se saa rajoittaa ajoneuvon kuljettajan mahdollisuuksia toimia milloin tahansa ajon aikana.

Moottori on kirjoittanut aiemmin kahteenkin otteeseen älykkäästä nopeusavustimesta ja siitä miten sen toiminta autoissa voidaan teknisesti ratkaista.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty pitää EU-määräystä linjausta tervetulleena uudistuksena liikenneturvallisuuden kohentamisen näkökulmasta.

– Nopeudenhallinta on tärkeää etenkin ympäristöissä, joissa liikkuu paljon jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä ja muita suojaamattomia tienkäyttäjiä, Räty arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riski kasvaa nopeuden kasvaessa

Jalankulkijan kuoleman todennäköisyyden tiedetään kasvavan jyrkästi törmäysnopeuden kasvaessa, kun mennään yli 40 km/h -nopeuksiin.

– Jokainen törmäys on potentiaalisesti vaarallinen, joten olisi ensiarvoisen tärkeää pyrkiä välttämään törmäykset kokonaan. Tältä kannalta on tärkeää tukea sellaisia ajonopeuksia, joista ehtii huomata törmäysvaaran ja pysäyttää ajoneuvo törmäyksen estämiseksi, Räty pohtii.

Asiantuntijan mielestä ISA-järjestelmä yhdessä hätäjarrutusjärjestelmien kanssa muodostaa hyvän yhdistelmän.

OTIn tuorein Jalankulkijaraportti pohjautuu viiden vuoden aikana kerättyyn onnettomuusaineistoon.

Raportissa käydään läpi tilanteita, joissa moottoriajoneuvonkuljettaja oli ajanut ylinopeutta.

Raportissa läpikäydyissä onnettomuuksissa mukana olleista moottoriajoneuvon kuljettajista kahdeksan (13 %) ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa nopeusrajoitukseen.

Näissä onnettomuuksissa moottoriajoneuvon kuljettajaa koskeva nopeusrajoitus oli kuudessa tapauksessa korkeintaan 40 km/h, yhdessä 50 km/h ja yhdessä 80 km/h.

Raportissa kerrotuista onnettomuuksista viisi tapahtui jalankulkijan ylittäessä suojatietä. Kahdessa tapauksessa moottoriajoneuvo suistui jalankulku-/pyöräilyväylälle ja yhdessä tapauksessa jalankulkija oli hetkeä ennen onnettomuutta kaatunut ajoradalle.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC uskoo, että valtaosa kuljettajista omaksuu ja mieltää ISAn varsin nopeasti hyödylliseksi järjestelmäksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat