22.8.2024

Tutkimus osoittaa – Z-sukupolvella paljon kiinnostusta klassikkoautoihin

Kuva Moottori

Hagertyn tekemän tutkimuksen mukaan Z-sukupolvi on kiinnostunut keräily- ja klassikkoautoista.

Keräilyautot ja klassikkoautot kiinnostavat nuoria, Z-sukupolvea, kertoo Hagertyn tekemä tutkimus. Hagerty on yhdysvaltalainen yritys, joka on erikoistunut juuri klassikko- ja keräilyautojen vakuuttamiseen.

Hagerty teki kyselyn Z-sukupolvelle, eli vuosina 1997–2012 syntyneille. Lähes puolet eli 47 prosenttia kyselyyn vastanneista Z-sukupolven edustajista ilmoitti, että he ovat kiinnostuneita klassikkoauton hankkimisesta itselleen. Z-sukupolven vastaajista peräti 32 prosenttia kertoi, että he ovat omistaneet tai omistavat jo tällä hetkellä klassisen harrasteajoneuvon. Milleniaaleilla, eli vuosina 1981–1996-syntyneillä sama vastaus oli 30 prosentilla vastaajista.

Muun muassa 77 prosenttia Z-sukupolven vastaajista sanoi joko rakastavansa tai pitävänsä ajamisesta, mikä Hagertyn mukaan osoittaa lupaavaa tulevaisuutta paitsi autoteollisuudelle myös keräilyautojen yhteisölle.

Puolet autolla ajavista tutkimukseen vastanneista sanoi tuntevansa vapauden tunnetta ajon aikana. Ylipäätään suosituimpia vastauksia olivat sellaiset asiat, jotka korostivat harrastukseen liittyvää emotionaalista yhteyttä ja psyykkistä mielihyvää aiheuttavia hyötyjä.

Vastaajista 43 prosenttia myös uskoi, että klassiset autot ovat olennainen osa Amerikan historiaa. Vastaajien mukaan autoja tulisi säilyttää samalla tavalla järjestelmällisesti kuten historiallisia rakennuksia ja arkkitehtuuria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei pelkkää Youtubea tai Instagramia

– Seuraava autoharrastajien sukupolvi on täällä ja luo meille elävät markkinat auttaaksemme harrastajia pitämään suojaamaan, ostamaan, myymään ja nauttimaan erikoisajoneuvoistaan, McKeel Hagerty , Hagertyn toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja sanoo.

– Data osoittaa selvästi, että Z-sukupolvi ei vain pelaa autovideopelejä, katsele YouTubea tai luo sosiaalisen median sisältöä, vaan he myös löytävät tapoja osallistua keräilyautojen yhteisöön, Hagerty sanoo.

Sosiaalisella medialla on kuitenkin tärkeä rooli kyseisten ikäluokkien kohdalla, mitä tulee myös klassikkoautojen harrastamiseen. Vaikka kiinnostuminen klassikkoautoja kohtaan monella on alkanut autonäyttelystä, niin vuorovaikutusta muista klassikkoista kiinnostuneiden kanssa haetaan sosiaalisesta mediasta, kuten Youtubesta tai Instagramista. Itse ajaminen tuli vasta kolmanneksi suosituimpana tapana olla vuorovaikutuksessa muiden ajoneuvoista innostuneiden kanssa.

Mazda Miatat suosiossa

Hagertyn tietojen mukaan nuoremmat harrastajat ovat osoittaneet kiinnostusta laajaan valikoimaan autoja viimeisten neljän vuosikymmenen ajalta. Hagertyn tilastotietojen mukaan ajoneuvo, joka on eniten Z-sukupolven suosiossa ovat vuosimallien 1990–1998 Mazda Miatat. Milleniaalit ovat puolestaan eniten kiinnostuneita GMT400-sarjan pick up-avolavoista. Näitä autoja edustavat GMC Sierrat sekä Chevroletin vastaavat vuosina 1988–2000 valmistetut avolavat.

Hagerty teetätti tutkimuksen kansainväliseltä markkinatutkimustoimisto OnePollilta. Tutkimuksessa muun muassa kysyttiin yli 2000 amerikkalaiselta, millainen rooli autoilla on heidän elämässään.

Lähde Hagerty

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat